دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قالیباف: مسکن مهر تکرار توسعه بی‌رویه دهه 60 بود

شهردار تهران با بیان اینکه عمده مشکلات امروز ناشی از توسعه‌ بی رویه شهری اوایل انقلاب و دهه 60 است، گفت: اگر چه مسکن مهر در اواخر دهه 80 خدمات خوبی داشت، این طرح به بافت‌های آسیب‌پذیر کشور افزود و در واقع ما رویکرد توسعه بی‌رویه دهه 60 را در دهه 80 تکرار کردیم.
کد خبر : 28170

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف در نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیا، بازسازی و نوسازی شهری با بیان اینکه نگاه و تعریف امروز ما از بافت‌های آسیب‌پذیر در کشور متفاوت‌تر و دقیق‌تر شده است، افزود: دو موضوع مهمی که شاید کمتر تاکنون به آن توجه شده، مهاجرت و تقسیمات کشوری است که متاسفانه پدیده اجتماعی حاشیه‌نشینی را روز به روز تقویت کرده است.


قالیباف ادامه داد: ما باید رویکرد انضباط اجتماعی را اساس کار خود در بافت‌های شهری قرار دهیم که در این صورت یقینا ثمره آن امنیت اجتماعی خواهد بود، اما نمی‌توان صرفا با نگاه امنیت اجتماعی در جامعه پیش رفت.


شهردار تهران ادامه داد: هر چه این پدیده اجتماعی در سطح کلان‌تر قرار گیرد، قدرت اجرایی ما از بین خواهد رفت و این امر به لحاظ تجربه 10 ساله من در حوزه مدیریت شهر تهران ثابت شده است.


قالیباف عنوان کرد: در بازآفرینی پایدار شهری باید با محوریت محله‌محور و خانه به خانه مورد توجه قرار گیرد و باید همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها در خدمت محله باشند.


وی اضافه کرد: در تهران 375 محله وجود دارد که شاید نتوان دو محله مشابه یکدیگر را پیدا کرد، بنابراین نباید برای همه محله‌ها آیین‌نامه مشابه تدوین کرد.


وی با بیان اینکه شهر تهران در احیای بافت فرسوده، بیشترین موفقیت را در کشور داشته است، بیان کرد: اگر شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی به تنهایی به سراغ بافت‌های شهری برود، یقینا شکست خواهد خورد.


قالیباف با بیان اینکه ما نیازمند قانون‌زدایی و نه قانونگذاری هستیم، گفت: متاسفانه یکسری از رویکردهای گذشته بافت‌های آسیب‌پذیر که مراکز هویتی ما هستند را از بین برده‌اند، به طوری که مهم‌ترین منطقه آسیب‌پذیر شهر تهران مرکز هویت شهر یعنی منطقه 12 است.


وی افزود: بر همین اساس امروز باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم که نه تنها تصمیمات اشتباه در آن نباشد، بلکه باید اولویت بر اصلاح رویه‌های گذشته قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته