دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1397 - 10:58
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد؛

10 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضاء/ خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی است

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر فرهنگ‌سازی اهدای عضو در کشور، گفت: 10 هزار بیمار در لیست دریافت عضو قرار دارند و هر روز 10 نفر از آنان به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر : 281674

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌ اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای عضو به فرمان فرهنگساز و تاریخی امام خمینی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در ایران زمانی که دکتر فاضل راجع به پیوند عضو از یک بیمار مغزی از حضرت امام سوال کردند امام پذیرفتند در حالی که هیچ یک از مراجع تا قبل از ایشان چنین کاری نکرده بودند و این ارزش مذهب تشیع و اتحاد و پیشتاز بودن امام را نشان می‌دهد.


وی ادامه داد: هیچ کشوری در آسیا مانند ایران در اهدای عضو موفق و پیشرفته نکرده است و به جرات می‌توان به عمل پیوند عضو در کشور نمره ممتاز داد.


روزانه 14 نفر به لیست انتظار اهدای عضو افزوده می‌شوند


ولایتی ادامه داد: ‌هم اکنون 10 هزار نفر منتظر دریافت عضو از جمله کبد، ریه، قلب، کلیه و لوزالمعده در بیمارستان‌های کشور هستند و هر روز 10 نفر از آنان به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند و البته 14 نفر دیگر به لیست دریافت عضو افزوده می‌شوند. یکی از اقدامات بیمارستان مسیح دانشوری فراهم آوری اعضا است تا بتوانیم از بیمار مرگ مغزی امعاء و احشاء را به بیماران نیازمند عضو پیوند بزنیم البته در صورتی که بیمار مرگ مغزی جوان باشد امکان اهدای عضو وجود دارد و اگر فرد سالخورده باشد اعضای بدن وی قابل اهدا نیست.


رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هر یک نفر مرگ مغزی می‌تواند 8 نفر را احیا کند، ‌هم اکنون اعضای فراهم آوری شده در بیمارستان مسیح دانشوری برای پیوند به بیمارستان‌های دیگر انتقال می‌یابد به عنوان مثال پیوند کبد در بیمارستان طالقانی و بیمارستان نمازی شیراز، پیوند قلب در بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری و پیوند کلیه در بیمارستان لبافی‌نژاد صورت می‌گیرد و باید توجه داشته باشیم که هیچ کشوری در پیوند ریه هم سطح ایران نیست و این عمل جزو یکی از سخت‌ترین عمل‌ها محسوب می‌شود و تا کنون نزدیک به 200 پیوند ریه، 220 پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.


هزینه رایگان پیوند اعضا در بیمارستان مسیح دانشوری


رئیس بیمارستان مسیح دانشورى با اشاره به هزینه‌‌های بالای عمل پیوند در دنیا اظهار کرد: در بیمارستان مسیح دانشوری از هیچ کسی هزینه عمل پیوند دریافت نمی‌شود و وزارت بهداشت بخشی از هزینه‌های عمل پیوند را برعهده دارد البته بخشی از هزینه‌های عمل نیز از بودجه عمومی بیمارستان تامین می‌شود و هزینه جراحی و عمل از هیچ بیماری اخذ نمی‌شود.


وی با اشاره به اینکه هزینه پیوند ریه در اروپا بیش از 200هزار یورو و در ایران حدود 200 میلیون تومان تمام می‌شود، افزود: بعد از هر عمل پیوند ماهانه 5 میلیون تومان هزینه داروها و مراقبت‌ها از بیماری پیوندی است تا در این مدت عضو پیوندی پس نزند که عموما نیز این هزینه‌ها از سوی مراکز خیریه تامین می‌شود.


ولایتی با اشاره به پیوند ریه در یکی از کشورهای غرب آسیا گفت: در یکی از کشورهای غرب آسیا پیوند ریه برای 6بیمار صورت گرفت که متاسفانه هر 6 نفر پس از پیوند جان خود را از دست دادند بر همین اساس از دکتر عباسی، فوق تخصص جراحی ریه بیمارستان مسیح دانشوری دعوت کردند تا نسبت به شیوه صحیح عمل پیوند جلسات آموزشی برای آنان برگزار کنند.


رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اهدای قرنیه برای جلوگیری از خرید و فروش این عضو گفت: هرگونه خرید و فروش احشا و اعضا غیرقانونى است و ما به هیچ وجه اجازه سوءاستفاده به سودجویان نمی‌دهیم. زیرا فروش اعضا کار وحشتناک غیرانسانى و ضدانسانى است که افتضاح بین‌المللى در برخى کشورها وجود آورده است. برهمین اساس ما بسیار بر این موضوع حساس هستیم و مراقبیم که هیچ عمل غیرقانونی در بیمارستان صورت نگیرد.


ولاینی پیوند اعضا از یک بیمار مرگ مغزی ایرانی به یک تبعه خارجی را نیز غیر قانونی اعلام و بیان کرد: براساس قانون مجلس شورای اسلامی این کار غیرقانونی است و مردم حق دارند اعضا بدن جوان خود را به یک هموطن ایرانی اهدا کنند.


وی با اشاره به سودجویی برخی قاچاقچیان در کشورهای غربی برای خرید و فروش اعضا و احشای داخلی بدن انسان گفت: در برخی کشورهای غربی افراد را به دلیل فروش اعضای بدنشان می‌دزدیدند اما در ایران به هیچ کس اجازه خرید و فروش اعضای بدن انسان داده نمی‌شود زیرا این کار یک جنایت و عملی غیرانسانی و غیر اسلامی و غیر اخلاقی است.


دکتر علی‌اکبر ولایتی، صبح روز یکشنبه در بیمارستان مسیح دانشوری، به مناسبت روز اهدای عضو در نشستی خبری، پاسخگوی خبرنگاران بود. این نشست خبری در سه‌بخش برگزار شد که در بخش نخست در خصوص وضعیت ایران در اهدای عضو، بخش دوم به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و بخش سوم در خصوص انتخابات عراق و موضوع برجام صحبت شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
پوریا خطیبی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
۰
سلام. بنده به خاطر نجات جان انسان دیگر و مشکلات مالی حاضر به اهدای کبد هستم. لطفآ پیامک بدین
هلدینگ شایسته