لزوم همکاری با دانشگاههای وزارت علوم برای توسعه میانرشتهایها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی که روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 97 برگزار شد، به اقداماتی که در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: علوم پایه از حوزههای زیربنایی نظام سلامت هستند و لازم است اکنون که بسترهای تحول در تمامی حوزههای آموزش علوم پزشکی فراهم شده مسئولان این رشتهها در کشور نیز در مسیر تحول و نوآوری در این حوزه حرکت کنند.
وی ادامه داد: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال 94 در سطح کشور در حال اجرا است و این برنامهها باعث شده تا توجه بیشتری به حوزه آموزش در دانشگاهها شود و دستاوردهای چشمگیری را در سطح کشور به همراه داشته است.
قائم مقام معاون آموزشی از توجه به مرجعیت علمی در حوزه آموزش سخن گفت و اظهار کرد: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری حرکت در این حوزه از الزاماتی است که باید به آن توجه شود. یکی از بستههای تحول به این موضوع اختصاص پیدا کرده و در همین راستا نیز مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی راهاندازی شده، کمیسیون کتب مرجع علوم پزشکی تشکیل شده و گفتمان مرجعیت در بین بدنه دانشگاهها نهادینه شده است.
وی حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را از دیگر برنامههای تحول و نوآوری در آموزش ذکر کرد و افزود: در واقع دانشگاهها باید به سمت نیروهای کارآفرین حرکت کنند. نقشه راه دانشگاهها در این زمینه ترسیم شده و برنامهریزی لازم برای توسعه مفاهیم نوآوری و کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی صورت گرفته است.
اکبری از بسته پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت سخن گفت و بیان کرد: در این زمینه طی چند سال گذشته دوره تخصصی پزشکی خانواده راهاندازی شده و مرکز ملی آموزشهای مهارتی یکی از اقدامات مهمی است که برای تامین نیازهای نظام سلامت با استفاده از آموزشهای کوتاه مدت صورت گرفته است.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای 5 سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشور تدوین شده است. این برآورد برای رشتههای تخصصی و مناطق آمایشی در حال تدوین است. در واقع در این سند مشخص شده که کشور ما برای 5 سال آینده به چه تعداد نیرو نیاز دارد.
وی افزود: برآورد نیروی انسانی دکترای تخصصی نیز در حال انجام است و گروههای علوم پایه پزشکی میتوانند با کمک دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی نقش چشمگیری در برآورد نیروی انسانی این حوزه داشته باشند.
اکبری با بیان اینکه حدود 2 سال از اجرای سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده میگذرد، گفت: با تشکیل مناطق آمایشی کشور همکاری مناسبی در بین دانشگاهها و دانشکدههای مستقر در کلان مناطق آمایشی کشور شکل گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بحث علوم بین رشتهای در علوم پایه یکی از مسائلی است که به شدت مورد توجه است و با مطالعاتی که انجام شده مشخص است که در برخی رشتههای میان رشتهای نیازهای مختلفی در کشور ما وجود دارد. لازم است برنامهریزی مناسبی برای گسترش رشتههای میان رشتهای از طریق همکاری با سایر بخشها مانند دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم صورت پذیرد.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه ماموریتگرایی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از این طریق اقدامات خوبی در سطح ملی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده و برخی از این ماموریتها در حوزههای بینرشتهای است و اساتید علوم پایه میتوانند همکاری خوبی با مناطق آمایشی داشته باشند.
اکبری با بیان اقداماتی که در راستای توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی کشور شده گفت: 3 هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و ظرفیتهای بسیاری برای گسترش تعاملات بینالمللی در علوم پزشکی ایران وجود دارد.
وی اضافه کرد: نقشه آمایش بینالمللی تدوین شد و دفاتر همکاری با کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و با تحول در نظامهای ارزشیابی دانشگاههای خارجی اقدامات خوبی در زمینه گسترشهای بینالملل آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به گسترش آموزش مجازی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره و عنوان کرد: باتوجه به اینکه تعدادی از دورهها به صورت مجازی راهاندازی شده و به زودی دانشگاهها میتوانند دروس خود را در سامانه دانشگاه مجازی قرار دهند و این آمادگی وجود دارد تا بخشی از دروس تئوری تمامی رشتهها به صورت مجازی برگزار شود.
وی افزود: وزارت بهداشت مجوز دارد تا بتواند بسیاری از آزمونهای بینالمللی را برگزار کند. همچنین اقداماتی نیز در زمینه ارتقای آزمونهای علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.
اکبری به ظرفیتهای موجود در گروههای علوم پایه پزشکی اشاره کرد و گفت: باتوجه به حرکتی که در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایجاد شده لازم است تا ترجمان بستههای تحول و نوآوری در علوم پایه پزشکی با همکاری شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی طراحی شود.
انتهای پیام/