دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1397 - 12:57
رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت:

مردم برای تهیه قارچ مصرفی فقط به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنند

رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت نسبت به مصرف قارچ‌های وحشی هشدار داد و بیان کرد: افراد باید از مصرف و لمس قارچ‌های وحشی و ناآشنا به شدت خودداری کنند.
کد خبر : 281470

پیرحسین کولیوند، رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به وقوع مسمومیت‌های وسیع در کشور بر اثر مصرف قارچ خوراکی سمی، گفت: به افراد توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های وحشی و نا‌آشنا خودداری کنند و به هیچ عنوان آنها را با دست لمس نکنند زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه‌ قارچ‌ها وجود دارد.


وی با بیان اینکه تشخیص سمی یا خوراکی بودن قارچ کار ساده‎ای نیست، افزود: تشخیص تنها از طریق آزمایشگاه امکان‎پذیر است، بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را در زیر زبان آزمایش کرد.


کولیوند با تاکید براینکه افراد باید تنها از قارچ‎هایی که در فروشگاه‎های معتبر و در بسته‎بندی‎های بهداشتی عرضه می‎شود؛ استفاده کنند، خاطرنشان کرد: افراد در صورت مصرف قارچ خودرو و یا قارچ‎هایی که از افراد متفرقه خریداری کرده‎اند باید به محض مشاهده علائمی شبیه مسمومیت مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و سرگیجه سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.


وی افزود: افراد در صورت مشاهده علائم مسمومیت باید آب و مایعات فراوان بنوشند و سریعا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.


رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت تصریح کرد: افراد در صورت حضور در طبیعت باید مراقب کودکان و تماس آن‎ها با قارچ‎ها و گیاهان باشند. هم‌چنین توصیه می‌شود در صورت لمس قارچ دست‌های خود را با آب و صابون شست‌و‌شو دهند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته