دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 13:37
مروری برمربیان حاضر در روسیه ( گروهB)؛

سورپرایز «کی‌روش» درگران‌ترین گروه مربیان 2018/ رقابت «لوپتگی» و «سانتوس» برای صدرنشینی

گروه دوم جام جهانی میعادگاه مربیانی اروپایی است که در این میان احتمال صعود تیم‌های لوپتگی و سانتوس بیش از تیم‌های کی‌روش و رنارد است.
کد خبر : 281436

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - متین ریماز؛ پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی 2018 برخی تیم‌ها اسب خود را برای فتح جام زین کرده‌اند و تیم‌های دیگر هم تلاش خواهند کرد تا بهترین عملکردشان را ارائه کنند. از این رو فدراسیون‌های تیم‌های حاضر در روسیه تلاش کردند تا با مربیانی برتر و صاحب سبک راهی بازی‌ها شوند. در گروه B مسابقات جایی که تیم‌های پرتغال، اسپانیا، مراکش، ایران قرار دارند شاهد تقابل چهار مربی اروپایی هستیم که می تواند بر حساسیت بازی‌های این گروه بیفزاید.



آرزوهای بزرگ فرناندو سانتوس با پرتغال


فرناندو که در 10 اکتبر 1954 دیده به جهان گشود توانست تیم ملی کشورش را در قامت صدرنشین گروه دوم مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا راهی جام جهانی 2018 کند. وی که در پست مدافع میانی بازی می‌‌کرد، در تیم‌های استرویل و ماریتیمو حضور داشت و مربیگری را در همان تیم استرویل با دستیاری آنتونیو فیدالگو آغاز کرد. سانتوس پس از یک فصل سرمربی استروی شد و پس از 6 فصل حضور در این تیم به تیم آمادورا رفت. عملکرد او در این تیم کم نام و نشان آن قدر خوب بود که سانتوس به عنوان سرمربی پورتو انتخاب شود و با این تیم مطرح پرتغال که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را با خوزه مورینیو دارد، یک قهرمانی لیگ، 2 قهرمانی جام حذفی و 2 قهرمانی سوپرکاپ به دست آورد.


وی بعد از جدای از پورتو راهی یونان شد و همراه آ. ا. ک. آتن یک قهرمانی جام حذفی و رتبه سوم لیگ را به ارمغان آورد. بعد از یک سال با پاناتینایکوس یونان به توافق رسید اما نتایج ضعیفش کافی بود تا وی در اکتبر همان سال برکنار شود. در بازگشتش به پرتغال بر روی نیمکت اسپورتینگ لیسبون نشت و رتبه سوم را کسب کرد. وی در ادامه برای دومین بار روی مربیگری آ. ا. ک. آتن را پذیرفت و دراتفاقی جالب باز هم رتبه سوم لیگ یونان را تکرار کرد. سانتوس ژوئن 2006 جانشین رونالد کومان هلندی در بنفیکا شد و توانست رتبه سوم سوپرلیگ پرتغال و حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام یوفا را تجربه کند. سپس به یونان بازگشت و در 3 فصل هدایت پائوک سالونیکا این تیم را در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم لیگ کشورش قرار داد.


یونانی‌ها پس از برکناری اتوری هاگل آلمانی از سانتوس در تیم ملی کشورشان استفاده کردند و این مربی پرتغالی توانست تیمش را در یورو 2012 تا مرحله یک چهارم نهایی و در جام جهانی 2014 برزیل تا دور یک هشتم نهایی برساند. نتایج ناامید کننده پائولو بنتو عاملی شد تا فرناندو سانتوس سرمربی تیم ملی پرتغال شود. وی قهرمانی یورو 2016 را با وجود مصدومیت کریستسانو رونالدو در بازی فینال برابر فرانسه میزبان برای فوتبال پرتقال به ارمغان آورد. پرتغال با هدایت سانتوس رتبه سوم جام کنفدراسیون‌های 2017 را نیز در کارنامه خود به ثبت رساند. سانتوس با آرزوهای بزرگ به روسیه آمده و به عنوان سرمربی تیم قهرمان اروپا می‌خواهد تا تیمش را به مراحل پایانی برساند. قهرمانی پرتغال در جام جهانی 2018 نام او را برای همیشه ماندگار خواهد کرد.



خولین لوپتگی مرد بی‌شکست ماتادورها


دروازه‌بان اسبق تیم‌‌های بارسلونا و رئال مادرید در 28 اوت 1966 به دنیا آمده است. لوپتگی در 317 بازی رسمی برای باشگاه‌های مختلف اسپانیایی به میدان رفته‌است. وی سابقه بازی برای لگرونیس، رایو وایکانو را نیز در کارنامه دارد. لوپتگی مربیگری را به عنوان دستیار در تیم زیر 17 ساله‌های اسپانیا آغاز کرد و پس از گذشت مدتی کوتاه دستیار فرناندو واسکوئز در رایو وایکانو شد. او دو فصل مدیر بخش تحقیقات باشگاه رئال مادرید شد و سپس هدایت تیم‌های پایه ملی اسپانیا را پذیرفت و بعد از آن سرمربی پورتو شد.


مسئولان فوتبال اسپانیا پس از آنکه دل بوسکه، مفتضحانه در یورو 2016 لاروخا را حذف کرد، لوپتگی را سرمربی تیم ملی کشورشان کردند. وی از جولای 2016 سرمربی تیم ملی کشورش شد و در 16 بازی که بر روی نیمکت ماتادورها نشسته است 12 برد و 4 مساوی را کسب کرده است. . البته که اسپانیا با لوپتگی بار دیگر تبدیل به تیمی آماده شده است که بخت زیادی برای قهرمانی در 2018 روسیه را دارد



رنارد مرد بلند پرواز مراکشی‌ها


هروه رنارد سرمربی فرانسوی تیم ملی مراکش در تاریخ 30 سپتامبر 1968 به دنیا آمده است. مدافعی که سال‌ها برای تیم کان فرانسه بازی کرد و بعد از آن در والوریس فرانسه به فوتبال خود ادامه داد. او سال آخر فوتبالش را در تیم گمنام دراگینان گذراند و سپس مربی همین تیم شد. رنارد با مربیگری در تیم کمبریج یونایتد نیوزلند مربیگری در خارج از فرانسه را در پیش گرفت و سپس هدایت تیم سوونگنام کره‌جنوبی را پذیرفت. دو سال مربیگری در تیم چرسبورگ فرانسه فعالیت بعدی رنارد بود و سپس او وارد قاره آفریقا برای مربیگری شد. این مربی فرانسوی زامبیا و ساحل عاج را در سال‌های 2012 و 2015 قهرمان جام ملت‌های آفریقا کرد. نشستن روی نیمکت تیم‌های تیم ملی آنگولا، سوشو و لیل هم در کارنامه رنارد دیده می شود. او از فوریه 2016 جایگزین بادو ازاکی در تیم ملی مراکش شد. هروه بسیار بلند پرواز است و شیرهای اطلس را بدون شکست به روسیه رسانده است.


رنارد پس از صعود به جام جهانی 2018 خطاب به مراکشی‌ها، گفت: «اگر به همین مرحله راضی هستید، من می توانم استعفا بدهم. من برای رویاهایم مرز نمی گذارم چون همیشه بلندپرواز و زیاده خواه بوده‌ام.»



کی روش به دنبال تاریخ سازی با پسران پارسی


سرمربی 7 سال اخیر تیم ملی ایران در اول مارس 1953 در موزامبیک به دنیا آمد. 21 ساله بود که پس از اعلام استقلال موزامبیک به پرتغال مهاجرت کرد. وی که دروازه‌بان بود 6 سال در تیم‌های نامپولای موزامبیک وفروویاریو نامپولا، بازی کرده است .کی‌روش در دانشگاه صنعتی لیسبون تحصیل کرد و با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فوتبال فارغ‌التحصیل شد.


کی‌روش مربیگری را از تیم استوریل پاریا پرتغال آغاز کرد و در سال 1989 سرمربی تیم زیر 20 سال این کشور شد. عملکرد مثبت وی باعث شد تا مسئولان فوتبال سلسائو وی را سرمربی تیم ملی پرتغال کنند اما وی در رساندن این تیم به جام جهانی 1994 آمریکا ناکام بود تا در سال 1993 برکنار شود. مربیگری در تیم‌های اسپورتینگ پرتغال، مترواستارز آمریکا، ناگویا گرامپوس ژاپن، تیم‌های ملی امارات و آفریقای جنوبی تا سال 2002 در کارنامه وی ثبت شد و سپس دستیار سرآلکس فرگوسن در منچستریونایتد شد. رساندن آفریقای جنوبی به جام جهانی اگر چه با حذف زودهنگام همراه شد ولی کی‌روش را به مربی مطرحی تبدیل کرد. او یک فصل دستیار فرگوسن بود و سپس سرمربی رئال مادرید شد اما او در جمع کهکشانی‌ها ضعیف و ناموفق بود تا بار دیگر دستیار فرگوسن شود. پس از 4 سال همکاری با موفق‌ترین مربی باشگاهی فوتبال جهان او سرمربی تیم ملی پرتغال شد و در دومین تجربه‌اش نه تنها لوسا را به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رساند بلکه حضور در جمع 8 تیم برتر جهان را به ارمغان آورد. اختلاف کارلوس با مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته ضد دوپینگ پرتغال پایان همکاری‌اش با سلسائو دا کنیاس بود.


بعد از اتمام جام ملت‌های آسیا 2011، فدراسیون فوتبال ایران با کی‌روش برای عهده گرفتن سرمربیگری تیم ملی کشورش مذاکره کرد و کارلوس از 15 فروردین 1390 رسماً سرمربی ایران شد. وی توانست ایران را دو دوره به جام جهانی ببرد و محبوبیت خود را دوچندان کند. کی‌روش که توانسته سازمان دفاعی مشخصی را برای تیم ملی ایران تعریف کند امیدوار است تا تیمش را از گروه مرگ صعود دهد. اتفاقی که با پیروزی برابر مرکش و گرفتن تساوی از اسپانیا و پرتغال محقق می‌شود. او یکی از گران‌ترین مربیان جام 21 است و نکته جالب آنکه لوپتگی و سانتوس سرمربیان اسپانیا و پرتغال از این مرد پرتغالی دستمزد بیشتری می‌گیرند. این موضوع باعث شده تا گروه B جام جهانی گران‌ترین گروه این رقابت‌ها باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته