دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1397 - 15:06
رئیس جمهور فرانسه:

اروپا حضور شرکت‌های خارجی در ایران را با وجود خروج آمریکا از برجام تضمین می‌کند

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت اتحادیه اروپا فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران را پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تضمین می‌کند.
کد خبر : 281128

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون امروز (پنج شنبه) هنگام ورود به کشور بلغارستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در صوفیه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا مایل است تا حضور شرکت‌های اروپایی در ایران را با وجود خروج آمریکا از برجام تضمین کند.ما گفت‌وگوهای پرباری درباره ایران داشتیم. توافق هسته‌ای 2015 یک عامل مهم در ایجاد صلح و امنیت در منطقه است و ما تصمیم گرفته‌ایم که از آن حمایت کنیم بدون توجه به تصمیم آمریکا.»


وی ادامه داد: «ما متعهد شده‌ایم که اقداماتی سیاسی اتخاذ کنیم که به شرکت‌هایمان اجازه باقی ماندن در ایران را بدهد.»


ماکرون تاکید کرد اتحادیه اروپا باید از شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند در برابر تحریم‌های آمریکا علیه تهران حفاظت کند.


وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه شرکت توتال فرانسه درباره خروج از ایران پس از خارج شدن آمریکا از برجام گفت، این موضوع به شرکت‌های فعال در بازارهای مختلف بستگی دارد و آن ها خودشان باید در این باره تصمیم‌گیری کنند.


رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: «شرکت‌های بین‌المللی که در کشورهای بسیاری در حال فعالیت هستند تصمیماتشان را طبق منافع خودشان اتخاذ می‌کنند. آن ها باید این آزادی را داشته باشند. از سوی دیگر این موضوع نیز اهمیت بسیاری دارد که شرکت‌های متوسط‌تر که احتمالا در دیگر بازارها فعالیت کمتری دارند نیز بتوانند درباره فعالیت در ایران تصمیم‌گیری کنند.»


رئیس دولت فرانسه علاوه بر این گفت که پاریس از پیشنهادات کمیسیون اروپایی برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی و جبران ضررهایی که ممکن است به واسطه تحریم‌های آمریکا به خاطر تجارت با ایران متحمل می‌شوند، حمایت کرده است.


با وجود این، ماکرون گفت توافق هسته‌ای با ایران باید تکمیل شود و ادامه مذاکرات در این باره به ویژه در رابطه با برنامه موشکی ایران ضروری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته