دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت/ حسین عرفانی

بهترین تضمین اقتصادی از اروپا چیست؟

با تضمین بانک مرکزی کشورهای اتحادیه اروپا، خسارت‌های وارده به بخش‌ خصوصی از جمله بانک‌ها تامین می‌شود و ترس بخش‌ خصوصی نسبت به سرمایه‌گذاری یا هر گونه داد و ستد دیگر از بین می‌رود.
کد خبر : 280997

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، درباره اخذ بهترین تضمین از اتحادیه اروپا در موضوع برجام باید گفت، با توجه به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظاهرا مهمترین مسائلی که آن اتحادیه و صاحب‌نظران سیاسی در مورد ارائه تضمین به ایران (در مورد قرارداد برجام) مطرح می‌نمایند به شرح زیر است:


1-عدم توانایی حاکمیت اتحادیه اروپا بر بخش خصوصی از جمله بانک‌ها در انتخاب مشتری، با توجه به مقررات حاکم بر آنها


2-عدم استقلال سیاسی اتحادیه اروپا در قبال سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران.


بدیهی است در صورت حل معضل بند یک مشروحه فوق، زمینه حل نسبی عدم استقلال سیاسی نیز مهیا خواهد شد.


لذا برای حل نسبی دو معضل فوق پیشنهاد می‌شود:


تضمین مالی تامین خسارت‌های داده شده توسط بانک‌های مرکزی طرفین قرارداد برجام تا اعاده حقوق از دست رفته از طریق مراجع بین‌المللی همچون سازمان تجارت جهانی یا دادگاه بین‌المللی لاهه و عنداللزوم شورای امنیت.


ناگفته نماند با توجه به سپرده‌گذاری بانک‌های اکثر کشورهای دنیا در بانک مرکزی‌شان، امکان تامین مالی وجود دارد.


در مورد ارجاع دعوی به سازمان تجارت جهانی (WTO) که به منظور تسهیل و توسعه تجارت بین‌المللی (صدالبته به نفع سلطه‌گران اقتصادی) تشکیل شده است و در جهت حذف مقررات غیرتعرفه‌ای و به حداقل رساندن حقوق و عوارض گمرکی فعالیت می‌کند، ایران خواهد توانست ابطال مجوز صدور هواپیمای ایرباس، را کان لم یکن بنماید و یا خسارت‌های وارده توسط آمریکایی‌ها را مطالبه کند.


با توجه به تضمین بانک مرکزی کشورهای طرفین معاهده قرارداد برجام و خسارت وارده به بخش‌های خصوصی از جمله بانک‌ها تامین می‌شود و ترس بخش‌های خصوصی از جمله بانک‌های اتحادیه اروپا نسبت به سرمایه‌گذاری یا هر گونه داد و ستد از بین می‌رود.


اروپا بر اساس مقررات آن قادر خواهد بود به کلیه دعاوی از بدو تصویب معاهده برجام نسبت به خسارت‌های ناشی از بدعهدی طرفین قرارداد به ویژه خسارت‌های وارده توسط آمریکا در مدت قبل از خروج معاهده برجام، اقدام نماید.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته