دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1397 - 07:50
گفت‌وگوی آنا با استادیار گروه باستان شناسی واحد دزفول؛

موزه‌ها عضو اصلی و حیاتی از جامعه، منظر فرهنگی و محیط طبیعی هستند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در توضیح شعار روز جهانی موزه باید گفت که در جهان پیوسته کنونی، درک نقش موزه‌ها بدون توجه به پیوندهایی که ایجاد می‌کنند، غیر ممکن است، موزه ها عضو اصلی و حیاتی از جامعه، منظر فرهنگی و محیط طبیعی هستند.
کد خبر : 280955

به گزارش آنا، 28 اردیبهشت مصادف با 19 نوامبر میلادی روز جهانی موزه نامگذاری شده است. به مناسبت روز جهانی موزه خبرنگار آنا با دکتر زهرا میراشه عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت‌وگو کرده است.


دکتر زهرا میراشه درباره روز جهانی موزه اظهار کرد: 19 نوامبر 1945 سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان با عنوان یونسکو شکل گرفت. اساسنامه یونسکو به وسیله نماینده 37 کشور امضا شد. هدف آن پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت ها تاسیس شد.


میراشه بیان کرد: امروز تعداد اعضا به 190 عضو رسیده و شش هزار موسسه، مرکز و کلوپ مرتبط با یونسکو که تلاش های سازمانی را به طور اساسی و بنیادین دنبال می کنند. در قطعنامه شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها ایکوم(ICOM) 28 مه 1977 در مسکو برپا شد. روز 18 مه برابر 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال روز جهانی موزه در همه کشورهای عضو، برنامه های متعددی اجرا می شود.


میراشه با اشاره به این موضوع که شورای بین اللملی موزه ها شعار روز جهانی موزه ها را در سال 2018 اعلام کردند، گفت: شعار روز جهانی موزه عبارت است از؛ "موزه های درهم تنیده: رویکردهای نو، مردمان نو". در توضیح این شعار باید گفت که در جهان پیوسته کنونی، درک نقش موزه ها بدون توجه به پیوندهایی که ایجاد می کنند، غیر ممکن است. موزه ها عضو اصلی و حیاتی از جامعه، منظر فرهنگی و محیط طبیعی هستند.


گروه باستان شناسی در نظر دارد سال جاری کارگاه آموزشی باستان شناسی را با کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و سازمان میراث فرهنگی راه اندازی کند

میراشه افزود: تکنولوژی این امکان را فراهم می کند تا موزه ها بتوانند با چیزی به سادگی یک هشتگ # به فراتر از مخاطبان اصلی خود دست یابند. در روز جهانی موزه در سال 2018 همه موزه ها به یافتن رویکردها و مخاطبان جدید از طریق ایجاد پیوندها و ارتباطات تشویق می شوند. همچنین روز 28 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه عنوان گردید. در این روز بازدید از موزه برای همگان رایگان است.


عضو هیات علمی گروه باستان شناسی گفت: گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال 1382 تصویب شد. گروه باستان شناسی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به آموزش دانشجویان مشغول است.


میراشه عنوان کرد: فعالیت های آموزشی رشته باستان شناسی در ارتباط با کاوش های باستان شناسی در محوطه های تاریخی، تپه سنجر، تپه زین العابدین و تپه بالنجان انجام شده است. در این کاوش ها اشیاء، بقایای معماری و بقایای انسانی به دست آمده که همگی معرف فرهنگ های متوالی از دوره پیش از تاریخ عیلامی، اشکانی، ساسانی و اسلامی است.


میراشه به کاربرد کاوش های باستان شناسی اشاره کرد و گفت: نتایج کاوش ها و تحقیقات باستان شناسی در همایش های داخلی و خارجی و نشریات معتبر بین المللی ارائه شد. دانشجوی باستان شناسی باید علاقه مند به کار در طبیعت باشد یعنی اگر فردی علاقه مند به کاوش، جست وجو، کشف مجهولات و نقاط تاریک تاریخ گذشته باشد می تواند رشته باستان شناسی را انتخاب کند.


میراشه افزود: رشته باستان شناسی به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می پردازد. دانشجویان در چهار سال تحصیل خود با آثار باستان شناسی دوران پیش از تاریخ ایران، بین النهرین و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا می شوند. هدف نهایی در رشته باستان شناسی کشف یک اثر جدید هر باستان شناس است. هدفی که با کار و تلاش در گرمای کویر و در سرمای کوهستان می تواند به آن دست پیدا کند.


میراشه بیان کرد: با توجه به ماهیت و نوع خاصی که رشته باستان شناسی دارد، رشته هایی نظیر مدیریت جهانگردی، تاریخ و جغرافیا، موزه داری، مرمت و احیای بناهای تاریخی به این رشته نزدیک هستند. گروه باستان شناسی در نظر دارد سال جاری کارگاه آموزشی باستان شناسی را با کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و سازمان میراث فرهنگی راه اندازی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته