دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1397 - 07:03
نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با آنا:

دولت توقع تمجید برای توافق برجام را نداشته باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا از برجام خارج شد تا تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند و اروپایی‌ها توانایی آن را نخواهند داشت برای عمل بیشتر به تعهدات برجام تضمین دهند و چنین امیدی خلاف منطق است.
کد خبر : 280651

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تضمین اروپا برای پایبندی به برجام، اظهارکرد: اگر چه مقام معظم رهبری مجوز مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی به تیم دولت دادند، اما واقعیت این است که طرف‌های اروپایی طی بیش از دوسالی که از اجرای برجام گذشت و آمریکا هم هنوز عضو برجام بود، چه کار برای برجام کردند که اکنون با خروج آمریکا بخواهند صورت دهند؟ چنین امیدی خلاف منطق است.


وی با تاکید کرد: آمریکا از برجام خارج شد تا تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند و اروپایی‌ها توانایی آن را نخواهند داشت برای عمل بیشتر به تعهدات برجام تضمین دهند.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: معتقدم برجام با خروج آمریکا پایان یافته است و نباید وقت خودمان را بیخود برای اروپایی‌ها تلف کنیم. اما حالا مجوزی صادر شده که تیم دولت آخرین تلاش خود را در رایزنی با اروپایی‌ها داشته باشند.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اروپا باید عمل به تمامی تعهدات برجامی، اعم از مبادلات پولی و بانکی، بیمه، خرید نفت، و حل و نقل را تضمین و خسارات خروج آمریکا را جبران کند.


نقوی‌حسینی همچنین درباره واکنش دولت به بیانیه مجلس خبرگان درباره برجام، اظهارکرد: استدلال‌ دولت مبنی بر اینکه مسئولان پیش از آنها در ارائه راه‌های جایگزین برجام ناتوان بوده‌اند، مصداق آن است که به کسی بگویند جاده‌ای را آسفالت کن و آن شخص بگوید نمی‌توانم، اما فرد دیگری بیاید جاده را خراب و نابود کند و بگوید من یک کاری کرده‌ام! پس نباید مورد انتقاد قرار بگیرم. چنین استدلالی درست نیست.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت نمی‌تواند بگوید کار ما قاطع و عمل شجاعانه بوده، خب شما خرابکاری کردید! اگر ما توافق نمی‌کردیم، و متعهد نمی‌شدیم کارهایی را به صورت یکطرفه انجام دهیم، الان وضعیتمان بهتر بود.


نقوی حسینی خاطرنشان کرد: دولت با امضای برجام جلوی برگ برنده و دست برتر ما را گرفت. بنابراین جای چه تمجیدی وجود دارد و این انتقادها کاملا به تیم دولت وارد است.


به گزارش آنا، مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن این اقدام، در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین‌های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.


دولت در واکنش به این بیانیه مجلس خبرگان رهبری نوشت: متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور‌، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض‌گوئی نیست؛ بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است. دولت ضمن استقبال از تمامی اظهارنظرها و توصیه‌های خیرخواهانه، اعلام می‌کند که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته