دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1397 - 11:00

ابراز نگرانی دو سوم اعضای شورای امنیت از اجرایی نشدن قطعنامه‌ها در غرب آسیا

دو سوم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نامه‌ای که روز گذشته (دوشنبه) برای دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شد، نگرانی شدید خود را نسبت به اجرایی نشدن قطعنامه صادره در سال 2016 اعلام کردند و خواستار پایان شهرک‌سازی‌ها در سرزمین های اشغالی شدند.
کد خبر : 280460

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، نامه 10 عضو از مجموع 15 عضو شورای امنیت به آنتونیو گوترش هم‌زمان با کشتار فلسطینیان از سوی نیروهای اسرائیلی به‌دلیل انجام تظاهرات انجام شد، کشتاری که بیشترین میزان قتل‌عام در یک روز از سال 2014 تاکنون به‌شمار می‌رود.


نیروهای اسرائیلی ده‌ها فلسطینی شرکت کننده در اعتراضات نوار غزه را هم‌زمان با افتتاح سفارتخانه آمریکا در قدس اشغالی قتل‌عام کردند.


بولیوی، چین، ساحل عاج، گینه استوایی، فرانسه، قزاقستان، کویت، هلند، پرو و سوئد در نامه‌ای که به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شده است، اعلام کردند: «شورای امنیت باید پیگیر اجرای قطعنامه‌ها باشد و اطمینان حاصل کند که آن‌ها به‌طور کامل عملی می‌شوند. در غیر این صورت ما با خطر بی‌اعتباری از سوی نظام بین‌المللی مواجهیم و این نهاد بین‌المللی جایگاه خود را از دست خواهد داد.»


شورای امنیت یک ماه پیش از آنکه دونالد ترامپ در ژانویه 2017 (بهمن 1395) قدرت را در آمریکا در دست بگیرد، قطعنامه‌ای را تصویب کرد و خواهان پایان دادن به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی شد. قطعنامه‌ای که با 14 رای موافق تصویب شد و تنها دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به آن رای نداد. ترامپ این قطعنامه را محکوم کرده و از دولت آمریکا خواسته بود تا از حق وتو برای نقض آن استفاده کند.


طبق گزارش رویترز، 10 عضو شورای امنیت همچنین از گوترش خواستند تا گزارش‌های مکتوبی را در زمینه اجرایی شدن قطعنامه‌های این شورا به شورای امنیت ارائه کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته