دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1397 - 14:09
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور:

هیچ کشوری بدون علوم پایه جهش علمی نمی‌یابد

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور با بیان اینکه سیاست‌مدارانمان در دوره‌های مختلف کم صبر شده‌اند و انتظار بازده سریع فعالیت‌های علمی را دارند‌، تاکید کرد: باید توجه کرد که تحقیقات، سریع پاسخ نمی‌دهند و از تبدیل شدن‌ علم به تکنولوژی و در نهایت صنعت به زمان نیاز است.
کد خبر : 280267

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه امام خمینی (ره)، محمد‌جواد لاریجانی در دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران که در دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: هیچ کشوری بدون علوم پایه جهش علمی پیدا نمی‌کند و باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این خصوص صورت گیرد. پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این حوزه به خوبی فعالیت می‌کند.


وی با اشاره به طرح‌های جدید IPM گفت: برای پیشبرد هرچه بهتر آینده باید از این طرح‌ها به طور سیستماتیک استفاده کنیم و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین با قرار دادن امکانات خود برای پیشبرد این طرح گام بلندی را در این مسیر برداشته است.


لاریجانی گفت: متاسفانه سیاست‌مدارانمان در دوره‌های مختلف کم صبر شده‌اند و انتظار بازده سریع فعالیت‌های علمی را دارند‌، باید توجه کرد که تحقیقات، سریع پاسخ نمی‌دهند و از تبدیل شدن‌ علم به تکنولوژی و در نهایت صنعت به زمان نیاز است و داشتن تصویر معقول برای توسعه علمی کشور ضروری است.


رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوش علوم‌ پایه "علوم‌ پایه همانند حساب پس‌انداز است" عنوان کرد: هیچ کشوری بدون علوم پایه جهش علمی پیدا نمی‌کند.


این مسئول همچنین در‌باره فعالیت‌های پژوهشکده دانش‌بنیان IPM گفت: از تاسیس این پژوهشکده ۳۰سال می‌گذرد و تاسیس آن از خدمات ارزشمند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. در این پژوهشکده ما باید یک چشم‌انداز درست در زمان مناسب از خود داشته باشیم و برای پژوهشگران، تصمیم‌گیرندگان و اندیشمندان ضروری است که بدانند علم جدید چیست و در کجا قرار دارد.


رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور با بیان اینکه در وضعیت فعلی چهار حوزه تحقیقات برای علوم پایه وجود دارد، گفت: حوزه اول ماده که سرچشمه فعلی از علوم است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. ماده یا در واقع همان مواد اولیه است که کار با آن شروع می‌شود و می‌توان در این خصوص به شتابگر خطی اشاره کرد که توسط دکتر لامعی به نتیجه رسید و تمام طراحی و تکنولوژی آن به دست خودمان انجام شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته