دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1397 - 09:01
جودو این بار هم دست خالی و ضعیف‌تر از همیشه!

شکست و ناکامی عادت یک ساله جودوی ایران

تیم ملی جودو در یک سال گذشته در مسابقات و تورنمنت‌های مختلفی شرکت کرد اما سهم آن در تمامی این مسابقات یا شکست و ناکامی بوده و یا مدال آوری جودوکارانی که دست پرورده مربیان گذشته بوده‌اند.
کد خبر : 280141

به گزارش‌ خبرنگار ورزشی آنا،‌‌جودو در ایران فراز و فرود زیادی داشته و شاید بهتر است بگوییم این فراز و فرودها همچنان ادامه دارد چرا که عملکرد جودوکاران ایران در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهد وضعیت جودو هنوز به ثبات نرسیده و راه طولانی تا رسیدن به شرایط مطلوب پیش رو دارد.‌البته از حق نگذریم جودوی ایران نسبت به دو سه سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده اما همچنان لنگان لنگان به حرکت خود ادامه می‌دهد و به رغم حمایت‌های فدراسیون در اعزام جودوکاران به مسابقات و تورنمنت‌های مختلف خارجی اما باز هم جودو ایران با مشکل روبه رو است و شاید بتوان گفت یکی از دلایل عدم نتیجه‌گیری مربوط به مسائل فنی جودوکاران و شاید آشنا نبودن کادرفنی با جودوی روز دنیا است.


قریب به یک سال و هفت ماه است که از ریاست درخشان در فدراسیون جودو می‌گذرد، او در گذشته سابقه درخشانی در جودوی ایران داشته از همین روی وقتی مهرماه ‌95 سکان هدایت فدراسیون را برعهده گرفت خیلی از اهالی جودو از انتخاب دوباره درخشان به عنوان رئیس فدراسیون خوشحال شدند، درخشان در ابتدای کار وعده جذب مربی خارجی برای تیم ملی را داد اما رفته‌رفته وعده‌ها به فراموشی سپرده شد و هدایت تیم ملی به یک مربی داخلی سپرده شد؛ انتخاب منصوری به عنوان سرمربی تیم ملی آغاز انتقادها به فدراسیون جودو بود؛ برخی اهالی جودو این انتخاب را مناسب نمی‌دانستند و انتقادهای زیادی روانه فدراسیون کردند اما تصمیم‌گیرنده اصلی در این خصوص فدراسیون جودو بود و آنها هم به منصوری اعتماد کردند و هدایت تیم را به او سپردند، اعتمادی که البته هنوز جواب نداده‌است و عملکرد منصوری و نتایج ضعیف شاگردانش در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف راه بیشتری برای منتقدین باز کرده‌است هر چند که هنوز فدراسیون از منصوری حمایت های لازم را می‌کند.


به طور حتم یکی از نقاط قوت فدراسیون درخشان در این یک سال و اندی اعزام جودوکاران به رویدادهای بین‌المللی و اردوهای مشترک خارجی‌ بوده که به مراتب بهتر از دوران ریاست رستگار بوده است، اما نکته قابل توجه عدم نتیجه‌گیری جودوکاران در مسابقات مختلف است به طوری که در هر مسابقه اگر سعید مولایی و جواد محجوب دو جودوکار با سابقه حضور داشتند مدال آوری در آن مسابقات سهم این دو نفر خواهد بود در غیر این صورت در تمامی این اعزام‌ها سهم جودو ایران ناکامی و شکست و حذف بوده است. البته بهمن ماه سال گذشته مربی ازبکستانی‌به تیم ملی اضافه شد، مربی که از نظر جودوکاران بار فنی قابل قبولی دارد اما او به عنوان مربی در کنار ملی پوشان است و آن طور که به نظر می‌رسد ماه‌هاست بدون کمترین تلاش ماهیانه به دلار حقوق دریافت می‌کند.


در این میان جواد محجوب و سعید مولایی که دست پرورده مربیان گذشته هستند در این یک سال گذشته توانسته‌اند بار جودوی ایران را به دوش بکشند و منصوری در طول این مدت حتی نتوانسته یک شاگرد هم به تیم ملی جودوی ایران تزریق کند. در زیر بخشی از عملکرد یک ساله جودوی ایران را با هدایت منصوری بررسی می کنیم:


گرندپری گرجستان؛ حذف 8 جودوکار ایران
در 13 فروردین سال 96، 9 جودوکار در گرندپری گرجستان به روی تانامی رفتند که در نهایت تنها سعید مولایی موفق به کسب مدال برنز شد و ۸ نماینده دیگر ایران از دور رقابت‌ها کنار رفتند.


محمد عباس‌نژاد در وزن ۶۰-،قاسم نوری زاده در وزن ۶۶-،محمد بریمانلو در وزن ۷۳-،سبحان رسولی در وزن ۸۱-،حامد رشیدی و وحید نوری در وزن ۹۰-،رضا رضایی در وزن ۱۰۰- و جعفر پهلوانی در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم ۸ جودوکار ایران بودند که از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در این میان نوری‌زاده،بریمانلو و نوری هر کدام فقط یک برد داشتند و ۵ جودوکار دیگر ایران نیز بدون رسیدن به پیروزی از دور رقابت ها حذف شدند.


طلا و نقره ملایی و خجسته در بازی های اسلامی
در ۲۴ اردیبهشت سال گذشته بازی های کشورهای اسلامی برگزار شد و سعید مولایی و علیرضا خجسته 2 نماینده جودوی ایران به ترتیب موفق به کسب مدال طلا و برنز شدند.


قهرمانی آسیا و حذف 7 جودوکار


در خردادماه هم در مسابقات قهرمانی آسیا سهم تیم‌ملی جودوی ایران دو نقره و حذف ۷ جودوکار بود.‌رقابت‌های جودوی قهرمانی آسیا در هنگ کنگ با دو مدال نقره محمد رشنونژاد و سعید مولایی و حذف ۷ نماینده دیگر ایران شامل محمدبریمانلو، قاسم نوری‌زاده، علیرضا خجسته، وحید نوری و حمیدرضا ملک‌زاده در آقایان و طاهره آذرپیوند و دنیا آقایی در تیم بانوان همراه بود.


گرندپری چین و تک مدال رشنونژاد
در تیرماه هم مسابقات‌ گرندپری چین برگزار شد که در این رقابت‌ها هم سهم جودوی ایران یک برنز و حذف ۴ جودوکار بود. محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم به مدال برنز رسید.محمد رشنونژاد در ۶۰-،مهدی فتحی‌پور در ۷۳-،سعید ملایی در ۸۱- و وحید نوری در وزن ۹۰- کیلوگرم نیز با شکست مقابل رقبا از حذف شدند.


قهرمانی جهان و تک برنز ملایی
در شهریور ۹۶ هم تیم ملی با ترکیب ناقص و تنها با 4 جودوکار عازم مسابقات قهرمانی جهان در مجارستان شد که در نهایت حاصل آن مدال برنز ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم و حذف محمد رشنونژاد در ۶۰-، محمدبریمانلو در ۷۳- و رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم بود.
در آبان سال گذشته هم جودوکاران ایران در گرنداسلم ابوظبی به میدان رفتند که در نهایت ۵ جودوکار ایران حذف شدند و باز هم برنز ملایی این بار حاصل کار تیم منصوری بود. محمد رشنونژاد در ۶۰-،قاسم نوری‌زاده در ۶۶-،محمد بریمانلو و مهدی فتحی پور در ۷۳- و وحید نوری در وزن ۹۰- کیلوگرم ۵ نماینده ایران بودند که با شکست مقابل رقبا راه به جایی نبردند و اینبار نیز سعید ملایی با مدال برنز خود تنها مدال‌آور ایران در گرنداسلم ابوظبی بود.


بازگشت محجوب و اولین مدال بزنزش پس از یک سال
در آبان ماه سال گذشته مسابقات گرندپری هلند برگزار شد، این رقابت ها با بازگشت محجوب به جودو همراه بود، او که یک سال از میادین دور بود و تصمیم گرفته بود در رشته MMA به میدان برود آبان ماه سال گذشته پشیمان شد و دوباره به جودو بازگشت و در اولین میدان خود پس از یک سال دوری به همراه سعید ملایی به مدال برنز رسیدند و 4 جودوکار دیگر ایران حذف شدند. رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم دیگر نماینده ایران در روز پایانی بود که با باخت در مبارزه نخست، از دور رقابت‌ها کنار رفت. محمد رشنونژاد در ۶۰- کیلوگرم، قاسم نوری‌زاده در ۶۶- کیلوگرم ، مهدی فتحی‌پور در وزن ۷۳- کیلوگرم و رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم ۴ نماینده دیگر ایران در این رقابت‌ها بودند که از دور مسابقات حذف شدند. البته در پایان این رقابت ها اتفاق دیگری برای تیم ملی جودو رخ دارد و‌ آن هم غیبت محمد رشنونژاد، جودوکار وزن ۶۰ – کیلوگرم ایران از اردوی تیم‌ ‌ملی بود.او در کشور هلند تیم ملی را ترک کرد به همراه سایر جودوکاران به ایران بازنگشت. رودکی در هلند ماند تا شاید ردی از او پیدا کند اما او هم پس از چند روز دست خالی به ایران بازگشت تا رشنونژاد رسما کار خود را در تیم هلند آغاز کند و قید ایران را بزند.


حذف ملایی و بریمانلو در روسیه


در آذرماه سال گذشته تیم ملی با دو نماینده خود در مسابقات مسترز روسیه شرکت کرد که در نهایت محمدمحمدی بریمانلو نماینده وزن ۷۳- کیلوگرم تیم ملی جودو و سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم هر دو از دور رقابت‌ها کنار رفتند.


محجوب تنها مدال آور تونس


در بهمن ماه سال گذشته گرندپری تونس برگزار شد و تیم ایران با 5 جودوکار راهی این رقابت ها شد.اما در نهایت محجوب در این مسابقات توانست به مدال نقره برسد و ۵ جودوکار دیگر ایران در این مسابقات حذف شوند. علی قلی‌پور در وزن ۶۰-، علیرضا خجسته و قاسم نوری‌زاده در وزن ۶۶- ، محمد محمدی بریمانلو در وزن ۷۳- و سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم در روزهای اول و دوم این رقابت‌ها به مصاف حریفان‌شان رفتند و با شکست مقابل آنها از دور رقابت‌ها حذف شدند و تنها جواد محجوب با مدال نقره خود تک مدال ایران در این رقابت‌ها را بدست آورد.


طلایی ملایی سهم جودو ایران در گرنداسلم آلمان


در اسفندماه سال گذشته هم مسابقات گرنداسلم آلمان برگزار شد که در نهایت سهم تیم ملی جودو ایران باز هم مدال آوری ملایی بود. سعید ملایی، نماینده وزن ۸۱- کیلوگرم موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شد تا ناکامی روسیه و تونس را جبران کند.جواد محجوب، نماینده سنگین وزن ایران در مبارزه نخست خود برابر هیسایوشی هاراساوا از ژاپن شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم نیز به دلیل روبه‌رو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی از این رقابت‌ها انصراف داد.


در روزهای پایانی سال 96 مسابقات کاپ آزاد اروپا که در جمهوری چک برگزار شد این بار محجوب ابروی تیم ملی ایران را خرید و به مدال طلای این مسابقات رسید و بریمانلو همچنان به حذف سریالی خود از مسابقات ادامه داد.


برنز ملایی در گرنداسلم روسیه


در فردوین ماه سال 97 هم مسابقات گرنداسلم روسیه برگزار شد که در نهایت سعید ملایی به مدال برنز رسید.دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها جواد محجوب در وزن ۱۰۰ + کیلوگرم بود که در دور نخست استراحت کرد اما در ادامه‌ مقابل هنک گرول از هلند شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.


نقره و برنز محجوب و بریمانلو


در فرودین ماه امسال هم رقابت‌های گرندپری ترکیه برگزار شد که تیم ملی با ۹ جودوکار در این مسابقات شرکت کرد که در نهایت علی قلی پور، قاسم نوری زاده، علیرضا خجسته، سعید ملایی، وحید نوری، رامین صفویه و حمیدرضا سجادی فر حذف شدند و جواد محجوب و محمد بریمانلو به مدال نقره و برنز رسیدند.


تک مدال محجوب در گرجستان


در 12 فروردین مسابقات‌گرندپری گرجستان که در سال 2018 برگزار شد و حاصل کار تیم هفت نفره جودوی ایران تنها مدال نقره جواد محجوب بود.


مسابقات کاپ آزاد روسیه


آخرین مسابقه تیم ملی جودو هم پیکارهای جودو کاپ آزاد روسیه که22 اردیبهشت ماه برگزار شده بود و تیم ملی جودو کشورمان با 8 نماینده در این رقابتها حضور پیدا کرد که در پایان این مسابقات شاگردان منصوری در تاتامی روسیه ناکام بودند و تمام نمایندگان کشورمان از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.محمد صدیقی نماینده وزن ۶۶- کیلوگرم، مهرداد زمانی نماینده وزن ۷۳- کیلوگرم،ایمان نیک اقبال نماینده وزن ۹۰- کیلوگرم ،حمید رضا سجادی فر نماینده وزن ۱۰۰- کیلوگرم،رضا رضایی نماینده وزن ۱۰۰- کیلوگرم، وحید نوری نماینده وزن ۹۰- کیلوگرم،پوریا شکری، مهرداد زمانی نماینده وزن ۷۳- کیلوگرم نمایندگان ایران در مسابقات کاپ آزاد روسیه بودند که همگی در این رقابت حذف شدند.


این عملکرد یک ساله تیم ملی جودوی ایران با هدایت محمد منصوری بود، مربی که بعد از انتخابش انتقادهای زیادی به او شد اما به گفته خودش جودو زودپز نیست و زمان می برد تا تیم ملی جودو به نتایج قابل قبول برسد! به هر روی تا بازی های آسیای جاکارتا زمان زیادی باقی نمانده و فدراسیون جودو هم در اعزام جودوکاران به مسابقات مختلف عملکرد قابل قبولی داشته اما آن چیزی که این روزها اهالی جودو را نگران کرده است نتایج ضعیف جودوکاران است.هر چند که البته فدراسیون نشین ها همچنان از عملکرد منصوری تعریف و تمجید می کنند و رودکی مدیر تیم های ملی منصوری را بهترین مربی دنیا در آنالیز مسائل فنی و تکنیکی می داند اما نتایجی که این مربی به دست آورده گواه این موضوع نیست و در بیشتر تورنمنت ها و مسابقات مدال آوران ما سعید ملایی و جواد محجوب است که دست پرورده مربیان گذشته هستند. ضمن اینکه ناگفته نماند در حال حاضر منصوری مربی ازبکستانی را در کنار خودش دارد که جودوکاران زیادی زیر نظر او به مدال المپیک رسیدند و حالا انتظار می رود با مربی که ماهیانه 5000 دلار از فدراسیون حقوق می گیرد حداقل در کسب نتایج تیم ملی تاثیرگذار باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته