دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1394 - 14:52

سم حلزون، سرطان را درمان می‌کند

یک نوع حلزون مخروطی استرالیایی که سموم پپتید گوناگونی در خود دارد به عنوان امید تازه‌ای برای درمان سرطان و همچنین تولید داروهای مسکن تازه مطرح شده است.
کد خبر : 28008

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، درون گونه‌ای از حلزون مخروطی با نام علمی conus episcopatus که در کوئینزلند وجود دارد، معجونی مرکب از هزاران ماده سمی مهلک وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان داروی سرطان استفاده کرد. به گزارش futurity.org پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند سرگرم تولید دارویی مؤثر بر اساس زهر موجود در این نوع خاص از حلزون هستند.


پل ایلوود، استاد انستیتو علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند در این مورد می‌گوید: «زهر حلزون مخروطی دارای مواد سمی متعددی است که از لحاظ خواص دارویی بسیار ارزشمند است. این مطالعه اولین بررسی و فهرست کردن انواع مواد سمی موجود در زهر یک حلزون مخروطی است. زهر حلزون مخروطی معجون پیچیده‌ای از مواد شیمیایی متعدد است که بسیاری از این مواد پیش از این نادیده گرفته شده بود.»


این پژوهشگران استرالیایی در پژوهشی که خلاصه‌ای از آن در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، از روش تازه‌ای استفاده کرده‌اند که شامل اندازه‌گیری دقیق و تجزیه‌و‌تحلیل ساختار، فعالیت و چگونگی ترکیب انواع متعدد پروتئین‌های درون زهر است. آنها با این روش کشف کردند که بالاترین تعداد پپتید (مینی پروتئین) تولید شده در یک گونه به این حلزون مخروطی تعلق دارد.


ایلووددر این مورد گفته است: «ما همچنین شش چارچوب اصلی کشف کرده‌ایم- مولکول‌هایی با اشکال سه‌بعدی که برای استفاده دارویی مناسب هستند و انتظار داریم در آینده نزدیک از آنها برای تولید دارو استفاده کنیم. ما انتظار داریم این چارچوب‌های تازه کشف شده به تولید داروهای جدید منجر شود و بتوان از آنها برای تسکین درد، درمان سرطان و گستره‌ای از بیماری‌های دیگر استفاده شود.» در طول 25 سال گذشته 25 چارچوب از این نوع کشف شده که هرکدام از آنها برای تولید داروی چندین بیماری مورد استفاده قرار گرفته‌اند.


گونه‌ حلزون مخروطی conus episcopatus که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته، در ساحل شرقی استرالیا یافته می‌شود و یکی از 700 گونه حلزون‌های مخلوطی است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب