۳۲ نکته مهم از گزارش مدیران دوتابعیتی
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، گزارش تحقیق وتفحص از مسئولان دوتابعیتی و دارای «گرین کارت» در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 23 اردیبهشت) در رسانههای مختلف منتشر شد و در روزهای آینده قرائت میشود.
این گزارش حاصل یک سال تلاش هیئت تحقیق و تفحص، به خصوص کارشناسان زبده حقوقی و امنیتی است که در قالب 33 صفحه متن گزارش، 40 صفحه پیوست به همراه ضمائم (کلیه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاهها و سازمانها) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده است.
تهیه کنندگان این گزارش با قدردانی از همراهی و مساعدت سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، دادستان کل کشور، فرماندهی ناجا، وزارت امور خارجه و سایر دستگاهها و نهادها، از مسامحه وزارت اطلاعات درباره معرفی مدیران دو تابعیتی هم انتقاد کردهاند.
بیشتر بخوانید:
متن کامل گزارش تفحص از دوتابعیتیها/ فعالیت 210 مدیر دوتابعیتی در دستگاههای مختلف
همکاری سازمان اطلاعات سپاه و وزارت خارجه در گزارش دوتابعیتیها/ عدم همکاری وزارت اطلاعات
گزارش: فعالیت اقتصادی و کارمندی فرزندان ظریف، زنگنه و مشاوران روحانی در خارج کشور با تابعیت مضاعف
خبرگزاری تسنیم در گزارشی به نکات مهم گزارش مجلس از تحقیق و تفحص از دوتابعیتیها پرداخته است که به شرح زیر است:
1- وزارت خارجه موظف به شناسایی افراد دوتابعیتی شد.
2- تقدیر از همکاری سازمان اطلاعات سپاه و وزارت خارجه در ماجرای دوتابعیتیها
3- علی لاریجانی رئیس مجلس، در مجلس نهم، یک بار دستور توقف کم داده است.
4- فرزندان ظریف، زنگه و مشاوران و دستیاران حسن روحانی و غیره در خارج از کشور فعالیت اقتصادی و یا کارمندی دارند با تابعیت مضاعفت
5- وزارت اطلاعات در ماجرای دوتابعیتیها، مسامحه و عدم همکاری کرده است.
6- توقف روند تحقیق و تفحص از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس در دوره نهم پارلمان.
7- پذیرفته نشدن تابعیت مضاعف طبق حقوق ایران.
8- فرد شاغل تحت حمایت سیاسی و حقوقی و اجتماعی هیچ حکومت دیگری-به دلیل داشتن تابعیت آن کشور- نباشد تا بتواند به وظیفه خود بهطور کامل عمل کند.
9- داشتن مجوز اقامت دائم در یک کشور بهخصوص در کشورهای پیشرفته صنعتی، تابعیت آن کشور محسوب نمیشود.
10- بهکارگیری افراد به عنوان مشاور، رابطه استخدامی با دولت محسوب نمیشود، اما در دستگاههای اجرایی از این خلاء قانونی سوءاستفاده شده است.
11- در موارد متعددی مسئولان عالی نظام از افراد دوتابعیتی در سِمَتهای مشاور استفاده میکنند.
12- اذعان وزارت امور خارجه به نبود اطلاعات کافی درباره دوتابعیتیها.
13- طبق قانون مدنی اهراز برخی از مشاغل برای کسانی که تابعیت ایرانی کسب کردهاند، ممنوع است.
14- تعیین مجازات برای افراد دوتابعیتی شاغل در دولت که تابعیتشان را کتمان میکنند.
15- ضرورت خوداظهاری شاغلات در مشاغل دولتی به تابعیت دوگانه
16- وزارت امور خارجه تنها مرجع ثبت اطلاعات افراد دوتابعیتی است
17- اعلام رسمی وزارت خارجه مبنی بر نبود امکان کنترل و نظارت بر افراد پس از اخذ گذرنامه
18- بسیاری از مقامات از برگرداندن گذرنامه سیاسیشان استنکاف میکنند
19- نبود عزم جدی در وزارت امور خارجه برای تهیه بانک اطلاعاتی برای شناسایی دوتابعیتیها
20- ثبت و شناسایی نیم میلیون اتباع ایرانی دارای تابعیت مضاعف توسط پلیس گذرنامه
21- اقدامات تشویقی لیس گذرنامه برای خوداظهاری دوتابعیتیها
22- فرآیند دریافت تابعیت یا «گرین کارت» به صورت پنهانی انجام شده و دارندگان آن نیز به داشتن آن اِقرار نمیکنند.
23- حفظ منافع کشورهای پذیرنده تابعیت برای دوتابعیتیها از جمله دست به اسلحه شدن در جهت حفظ منافع
24- استحاله درونی نظام از طریق بهکارگیری دوتابعیتیها در در مسندهای حساس نظام
25- اشتغال به کار اساتید غربگرا و یا فرزندانشان در اندیشکدههای به ظاهر علمی
26- اقدام علیه منافع ملی ایران از طریق اعطای تابعیت مضاعف
27- سفر آزادانه دوتابعیتیها به سرزمینهای اشغالی فلسطین و انجام اقدامات ضد امنیتی مرتبط در ایران
28- فراهم کردم مقدمات نفوذ از طریق بستگان سببی، نسبی و فرزندان مسئولین گرچه مسئولیتی نداشته باشند
29- تعیین مصادیق پستهای حساس اطلاعاتی و امنیتی از طریق تدوین آییننامه با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ظرف شش ماه
30- ترک خدمت دوتابعیتیها پیش از لازمالاجرا شدن این قانون ظرف مدت سه ماه
31- تکلیف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای معرفی و شناسایی دوتابعیتیها به مراجع صالح قضایی
32- تکلیف وزارت امور خارجه برای همکاری با نیروی انتظامی جهت تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی دو تابعیتیها
منبع: تسنیم
انتهای پیام/