دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1397 - 12:20
پژوهشگر، نویسنده و منتقد فرانسوی در گفت‌وگو با آنا:

اروپای مستقل از آمریکا سابقه نداشته است/ دلیل بی‌اعتمادی ایران به اروپا

نویسنده و منتقد فرانسوی با اشاره به طرح آمریکا برای تحریم شرکت‌های اروپایی که همکاری خود را با ایران ادامه دهند، گفت: تا امروز سابقه نداشته‌است که اروپا مستقل از آمریکا باشد و تصمیم بگیرد.
کد خبر : 280007

تیری میسان پژوهشگر، نویسنده و منتقد فرانسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره طرح کنگره آمریکا برای تحریم شرکت‌ها و بانک‌هایی که همکاری خود را با ایران ادامه دهند، اظهار کرد: این تصمیم بیشتر برای اتحادیه اروپا آسیب زننده است تا برای ایران. دونالد ترامپ فکر می کند که می تواند تحریم هایی مانند سال 2012 را مجددا تحمیل کند. در آن زمان تحریم‌های آمریکا باعث شد که شرکت‌های اروپایی هم از این مساله تبعیت کرده و زیر سوال رفتند و مقدار زیادی پول خود را از دست دادند.


این پژوهشگر فرانسوی با بیان این که این بار موضوع متفاوت است و وضع فرق می کند، تاکید کرد: در حال حاضر قدرت آمریکا کاهش یافته است و اروپاییان نشان داده اند که کمی بالاتر از آمریکا هستند.


تیری میسان تصریح کرد: این تحریم ها می تواند برای ایران فاجعه بار باشد، اما نه به طور قطعی و حتمی به دلیل اینکه نیمی از مبادلات ایران با اروپاییان نیست بلکه با هندی ها و چینی ها بیشتر است.


نویسنده و منتقد فرانسوی درباره این که چرا برخی معتقد هستند که اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند، گفت: برای اینکه در سال 2012 بعد از تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم ها ضد ایران، اروپاییان بدون هیچ گونه بحث و گفتگویی آن را اجرا کردند. ارویایی‌ها تنها در سال 1990 در جریان کوبا در برابر آمریکا مخالفت کردند و در آن زمان مخالفت کردن با امریکا خیلی سخت نبوده است.


این پژوهشگر فرانسوی ادامه داد: اما این‌بار یک بازی بزرگ است، تا به امروز سابقه نداشته است که اروپا مستقل از آمریکا باشد و تصمیم بگیرد.


تیری میسان درباره تصمیم نهایی اروپا اظهار کرد: پذیرش تحریم های آمریکا از طرف اروپا تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. اروپاییان می بایست همان سیستمی را که در سال 1990 اجرا و پیاده کردند، همان را انجام دهند. تنها این تصمیم باید توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به تصویب برسد و همیشه امکانش هست که یک عضو به خاطر ترس از آمریکا، مخالفت کند.


نویسنده و منتقد فرانسوی تاکید کرد: این که تصمیم ترامپ در جریان خروج از برجام باعث استقلال و حاکمیت اقتصادی اروپا شود خیلی فوق العاده است اما بعید به نظر می‌رسد.


انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه برجام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته