دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1397 - 16:21
وزیر بهداشت خبر داد؛

ورود بدون محدودیت دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی

وزیر بهداشت با بیان اینکه مسئولیت آسیب‌های اجتماعی با نیروی انتظامی نیست، گفت: اگر مسئولان به وظایف خود عمل می‌کردند و سیاست‌گذاران درست سیاست‌گذاری می‌کردند، زحمات شما به حداقل می‌رسید.
کد خبر : 279697

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در بیست و پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای بهداشت، امداد و درمان ناجا با بیان این که به عنوان یک شهروند و یکی از اعضای دولت، از عملکرد و رویکرد علمی، مردمی و منطقی ناجا در ماموریت‌های گسترده‌اش در سطح کشور، صمیمانه تشکر می‌کنم، افزود: همکاری‌های گسترده‌ای بین حوزه بهداشت و درمان و نیروی انتظامی به خصوص در ماه‌های اخیر وجود دارد.


وزیر بهداشت با اشاره به این که بین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی اهداف و ماموریت‌های مشترکی در حیطه حقوق شهروندان، امنیت مردم به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن در تفاهم نامه‌ای که امروز به امضا رسید قید شده است، اظهار کرد: بدون همکاری و همیاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از ماموریت‌های ما در حوزه بهداشت و درمان مغفول خواهد ماند.


هاشمی همچنین گفت: همکاری‌های نیروی انتظامی صرفا در بخش انتظامی نبوده و در حوزه اجتماعی نیز کمک‌های بسیاری را انجام داده‌اند. ساخت پلی کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها که از وظایف حوزه بهداشت و درمان بوده، از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.


وزیر بهداشت با اشاره به این که فارغ از حضور مردمی نیروی انتظامی در مراسم اربعین حسینی، در هفته نیروی انتظامی نیز شاهد خدمات ارزشمندی از سوی آنها در مناطق مرزی کشور و همچنین حاشیه شهرها بودیم، گفت: همانطور که در چارچوب اهداف مشترک تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی ذکر شده است، نیروی انتظامی می‌تواند کمک‌های شایانی را در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه دهد.


هاشمی گفت: کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان، در راستای کنترل ورود غیر قانونی دام از مناطق مرزی امکان پذیر است. نیروی انتظامی در این زمینه، نقش داشته و نباید فراموش کرد که کاهش حساسیت ما به بخش کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، می‌تواند موجب اپیدمی‌های سراسری در کشور شود که علاوه بر خسارات اقتصادی، سلامت مردم را نیز با خطر مواجه کند.


وزیر بهداشت با بیان این که تشکیل تیم‌های واکنش سریع در بسیاری از نقاط کشور ضرورت داشته و بسیار کمک کننده است، اضافه کرد: اگرچه نیروی انتظامی در بخش کاهش اعتیاد، کاهش مصرف الکل و دخانیات می‌تواند کمک‌های بسیاری را ارائه دهد، اما باید قبول کرد که کاهش آسیب‌های اجتماعی از وظایف نیروی انتظامی نیست.


هاشمی در ادامه با بیان این که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، چنانچه سایر دستگاه‌ها به درستی به وظایف خود عمل کنند، سیاست گذاران، سیاست‌های مناسبی در پیش گیرند و مجریان، آن را درست اجرا کنند، زحمات نیروی انتظامی نیز به حداقل خواهد رسید، تصریح کرد: نباید از پلیس انتظار داشت که از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.


وزیر بهداشت با اشاره به این که اگر همه قوا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، هماهنگ با یکدیگر عمل کنند، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود، گفت: وزارت بهداشت هم، چنانچه در مقوله کنترل بیماری‌ها خوب عمل نکند و حمایت‌های ناقصی ارائه دهد، به افزایش فقر دامن زده و فقر نیز زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.


هاشمی همچنین با بیان این که نیروی انتظامی در توسعه فرهنگ جامعه ایمن و آموزش ترافیک نقش زیادی دارد، افزود: ما همواره شاهد همکاری گسترده بین 190، 110 و 115 بوده‌ایم و امیدواریم این همکاری‌‌ها منضبط‌ تر شود.


وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که تبادل اطلاعات در خصوص قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی، موضوعی بسیار مهم و حساس است، گفت: کنترل تبلیغات اغوا کننده و شایعه‌ پردازی در حوزه‌‌های غذا، دارو و بیماری‌‌ها در فضای مجازی، همکاری موثر نیروی انتظامی و پلیس فتا را می‌طلبد.


هاشمی همچنین افزود: در بخش تشخیصی، حیطه بهداشت حرفه‌ای و بخش میکروبی و شیمیایی، به مدد آزمایشگاه‌هایی که در اختیار نیروی انتظامی است، خدمات ارزنده ای ارائه می‌شود و وزارت بهداشت متعهد است، کمبودها را در این زمینه، جبران کند.


وزیر بهداشت با اشاره به این که طرح تحول سلامت، جزو برنامه‌های محوری دولت است که در ٤ سال گذشته توانسته در بخش مردمی، با کمترین نقص ادامه پیدا کند. البته این طرح، در بخش ارائه دهندگان خدمت با مشکلاتی روبرو شد که ناشی از ناپایدار بودن منابع بود، گفت: طرح تحول سلامت ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه یکی از موفق‌ترین طرح‌های نظام بوده که بعداز ٤٠ سال توانسته بخش عمده‌ای از دغدغه‌های مردم را در حوزه سلامت، رفع کند.


هاشمی در ادامه با بیان این که دارو و تجهیزات از ارز متأثر است و هم‌ اکنون دولت بدون هیچ محدودیتی ارز 4200 تومانی را در اختیار واردکنندگان دارو قرار داده است. بر همین اساس، انتظار می‌‌رود قیمت‌ها نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش یابد، اظهار کرد: تا جایی که ممکن است باید نظارت‌‌ها از طریق اتحادیه‌ها و صنف باشد و از مسیرهای غیر انتظامی و امنیتی وارد نشود، اما اگر افرادی تخلف کردند، باید با قاطعیت با آنها برخورد شود.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: باید این اطمینان برای مردم حاصل شود که به آنچه وعده داده شده است، عمل خواهد شد، البته با وجود برخی تلاطمات در شرایط فعلی، یک تا دو ماه تا تحقق وعده‌ ها زمان خواهد برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته