دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1397 - 13:52
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

اروپا در بی‌‌اعتمادی و بد‌ عهدی چیزی از آمریکا کم ندارد

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اینکه بگوییم آمریکا نه و اتحادیه اروپا آری، درست نیست، اروپا هم در بی‌اعتمادی و بد عهدی چیزی از آمریکا کم ندارد.
کد خبر : 279445

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت الله احمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران در خطبه اول با اشاره به خطبه 153 نهج البلاغه گفت: «مولا در این خطبه می‌فرمایند در قیامت اهل غفلت پشیمان هستند که دیگر سودی ندارد. پشیمانی امروز سود دارد اما آن روز روز جزاست و سودی ندارد، از سرمایه عمر خود استفاده کنید.»


وی ادامه داد: «قرآن می‌فرماید مومنین مراقب باشید خودتان را نبازید و سرمایه خود را تباه نکنید. اما راه تباه نشدن سرمایه چیست؟ قرآن می‌فرماید یکی از این راه‌ها تقواست، اگر حریم نگه داشتید این سرمایه حفظ می‌شود اما اگر انس با قرآن کم بود، این سرمایه را می‌بازید.»


خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان سکوی بازیابی خویش است گفت: «اگر از این سکو بالا بروید، قطعا خودتان را پیدا می‌کنید، نفس خود را پیدا می‌کنید، تا جایی که به معنای اصلی روزه می‌رسید. حتی معنای عام روزه که همان نخوردن و نیاشامیدن است، هدفمند است؛ این چشم گفتن به امر خدا سازنده است.»


آیت الله خاتمی اظهار کرد: «روزه به معنای عام ما را به سمت روزه به معنای خاص سوق می‌دهد که در آن چشم، زبان و همه اعضای بدن روزه دار باشد. روزه دار بودن سپری می‌شود در برابر آتش مادامی که خود انسان این سپر را از بین نبرد. هدف ماه رمضان عبور از روزه عام به روزه خاص و حتی عبوراز آن و فراتر رفتن است؛ مانند روزه دل که فقط در دل خدا باشد.»


وی با توجه به آغاز ماه رمضان با ذکر چهار توصیه مهم، گفت: «برای وارد شدن به ماه مبارک رمضان باید تذکراتی را مورد توجه قرار داد؛


اول: درعرصه های فردی و خانوادگی و اجتماعی و رسانه‌ها، حریم ماه رمضان را نگه‌داریم. صاحبان رسانه‌ها خدا را در نظر بگیرند و فضای معنوی را آلوده به دعواهای بی مبنا که خدا در آن نیست نکنند.


دوم: از رسانه ملی و دست اندرکاران انتظار می‌رود علاوه بر تقویت برنامه های مذهبی، کیفیت را بالا ببرند و در فیلم ها به عنصر معنویت توجه بیشتر بکنند.


سوم: سفره های افطاری ساده باشد و محرومین را در نظر بگیرند.


چهارم: عمران مساجد بسیار مهم است؛ کسانی که دین دارند و خدا و قیامت را قبول دارند مسجد را آباد ‌کنند، چه عمران ظاهری مانند نظافت و تجهیز مساجد به امکانات مورد نیاز، چه عمران معنوی. تلاش کنیم جاذبه‌های مسجد بیشتر شود به خصوص برای نوجوانان. از عالمان دینی دعوت شود وعالمان به مسائل مورد نیاز بپردازند به خصوص نیاز پاسخ دادن به شبهات.»


وی در آغاز خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با توجه به درگذشت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و آیت الله مهمان‌نواز عضو خبرگان رهبری، به خطبه 167 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: «به استقبال مرگ بروید،‌ اینجا جای ماندن نیست.»


خطیب جمعه این هفته تهران درباره موضوع خروج آمریکا از برجام و حرف‌های ترامپ گفت: «تحلیل و اخبار در این مورد زیاد است و همه شنیده‌اند، اما بیان برخی نکات لازم و ضروری است.»


وی با برشمردن 8 عبرت از این اتفاق اظهار کرد: «عبرت های این حادثه باید مورد توجه باشد چرا که گذشته را باید آینه آینده قرار داد:


عبرت اول: دشمنان دین مطلقا قابل اعتما نیستند، کسی که دین ندارد و معتقد نیست، مبنایی وجود ندارد که بر عهد خود بایستند. این عبرت نشان داد که بیگانگان غیر قابل اعتمادند و دشمنان دین سروته یک کرباسند، در سوره توبه آیه 67 هم به آن اشاره شده است.


عبرت دوم: رهبری هم فرمودند که اینکه بگوییم آمریکا نه و اتحادیه اروپا آری، درست نیست. اروپا هم در بی اعتمادی و بد عهدی چیزی از آمریکا کم ندارد، به عنوان مثال در قرار داد برجام از اقتدار موشکی چیزی نگفتیم اما این‌ها فضولی می‌کنند و مساله اقتدار موشکی را مطرح می‌کنند یا اینکه قرار داد خرید هواپیما را که در این معاهده ذکر شده بود را لغو کردند.


مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود برای طرف های مذاکره کننده غربی مهلتی را مشخص کردند، اگر آنها در این مهلت به قول‌های خود عمل کردند که هیچ، اما اگر عمل نکردند ملت ایران بر این عهد نخواهند ماند.


عبرت سوم: این قصه مذاکرات بیش از 2 ساله ما نشان داد که ارتباط با بیگانگان گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند که هیچ بلکه بر گره‌ها می‌افزاید.


عبرت چهارم: روزهای اول برخی روزنامه از این اتفاق یک گل و بلبل درست کردند و از آن تعریف و تمجید کردند اما گره گشایی نشد، باید بدانیم گره گشایی در ارتباط یا بیگانگان نیست، راه حل مشکل ارتباط با آمریکا و به تعبیر برخی با کدخدا نیست راه حل مشکل فقط با خداست و با مومنین خدا.


خوشبختانه باید گفت مردم ما با این رهبر دور اندیش همه گردنه ها را پشت سر خواهند گذاشت.»


آیت الله خاتمی حفظ عزت و اقتدار ملت را عبرت پنجم از این داستان دانست و گفت: «حفظ و حراست از این عزت مسئولیت مسئولین است، رسانه ها نیز باید این عزت را حفظ کنند، ترامپ در حرف‌های خود تهمت‌‌های زیادی را به ایران زد و دروغ هایی را گفت، آنچه جواب این اراجیف است بزرگ این ملت آن را گفت، من نیز آن را می‌گویم، آقای ترامپ شما غلط می‌کنید.»


وی تصریح کرد: «جواب رهبری مانند جواب امام(ره) است، این دو رهبر درس گرفته مکتب حسین(ع) هستند.»


خطیب این هفته نماز جمعه تهران براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط دشمن در عرصه‌های مختلف را عبرت ششم خواند و تاکید کرد: «آنها به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاسی هستند، مانند 8 سال جنگ و فتنه 88 و هم در عرصه اقتصادی با تحریم و هم در عرصه جنگ روانی با پمپاژ کردن نا امیدی، آنها تلاش می‌کنند با این موارد نظام را به براندازی برسانند.»


وی خاطرنشان کرد: «دشمنان ما بدانند ملت ما به یاری خدا بحران‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد و از گردنه‌‌ها عبور می‌کند.»


آیت الله خاتمی ادامه داد: «دشمنان ایران، ایران را ضعیف می‌خواهند مانند زمان شاه و نکته اصلی حرف‌های ترامپ این بود. او و دولتش بیشتر از اینکه از انرژی هسته ای ناراحت باشند از اقتدار ایران ناراحت هستند.»


وی سیاست بازدارندگی ایران را عبرت هفتم دراین ماجرا معرفی و تاکید کرد: «در این عرصه نظام مقدس جمهوری اسلامی روز به روز بر اقتدار موشکی خود خواهد افزود تا دشمنان و اسرائیل این کابوس را داشته باشند که اگر دست درازی کنند ما تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.»


آیت الله خاتمی تصریح کرد: «این حادثه بصیرت مردم ما را بالا برد، همان ابتدای سال 92 رهبری فرموند بروند مذاکره کنند، اما به این مذاکرات خوشبین نیستم و الان نتیجه این شد. این مذاکره یک فایده داشت و آن اینکه خوشبین ترین افراد به بد عهدی آمریکا پی بردند.»


آیت الله خاتمی در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه شعار مرگ بر آمریکا در ایران کمرنگ شده است گفت: «آقای ترامپ اینجا تهران و قلب جمهوری اسلامی است و این جمعیت همه یک صدا می‌گویند مرگ بر آمریکا.»


وی خطاب به اردوگاه حامیان ترامپ در منطقه و رژیم صهیونیستی مانند عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، دبیر شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد: «بدانید شما با همراهی با اسرائیل ننگی را برای خود ثبت کرده‌اید، به شما هشدار می‌دهم اگر حادثه‌ای در منطقه پیش آمد قطعا شما پیش مرگ آمریکا خواهید شد و همه ثروت شما از بین خواهد رفت.»


آیت الله خاتمی انسجام داخلی را عبرت هشتم خروج آمریکا از برجام خواند و خاطرنشان کرد: «در این شرایط انسجام داخلی و جدایی از اختلافات یک فریضه واجب است، همه باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند و اولویت باید وحدت زیر پرچم ولایت باشد و منافع شخصی و حزبی کنار برود. اگر به حرف رهبری گوش دادیم بازی را برده ایم اما اگر گوش ندادیم باخته ایم.»


خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به موضوع پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات اخیر این کشور گفت: «این اتفاق پیروزی بزرگ مقاومت بود و ماتم و عزای رژیم جلاد عربستان، قارون منطقه پول‌ها خرج کرد تا این اتفاق نیافتد اما جایگاه مردمی حزب الله و جریان 8 مارس پیروز شد.»


وی در پایان خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: «جواب سوریه به عملیات ایضایی رژیم صهیونیستی نیز اقدام مهمی بود که باعث خوشحالی جبهه مقاومت شد، سوریه کشوری است که چند سال است درگیراتفاقات ناگوار است، اما با سوریه با شجاعت جواب اسرائیل را با موشک داد و شهرک‌های اسرائیل به شهر ارواح تبدیل کرد، باید به آنها تبریک گفت و برای این دولت آرزوی نصرت و موفقیت کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته