دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

میزان حضور رهبر انقلاب در سی دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب+جدول

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمزمه‌ها در خصوص عدم بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه امسال بالا گرفته است.
کد خبر : 279054

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بزرگترین رویداد فرهنگی سال امسال از 12ام اردیبهشت ماه کار خود را در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز کرده است و 22ام اردیبهشت دایر خواهد بود. نمایشگاه سی و یکم در شرایطی به مصلی تهران بازگشته است که در دو سال گذشته در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می­شد. درسال­های اخیر مهم‌ترین مهمان این رویداد فرهنگی،‌ مقام معظم رهبری بوده است.


در طول عمر نمایشگاه کتاب، دوره‌های محدودی را میتوان برشمرد که رهبری از حضور در این رویداد امتناع کرده باشند. پس از دوره‌های اول و دوم نمایشگاه که در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای بوده است، دوره‌های بعدی نمایشگاه با حضور ایشان همراه بوده است. نمایشگاه کتاب تهران در این سال ها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار میشد.


سال 1378 و دوره دوازدهم نمایشگاه کتاب، نخستین سالی بود که رهبر معظم انقلاب به نمایشگاه کتاب نرفتند. اعتراض به نحوه مدیریت عطاءالله مهاجرانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام واضح این خرق عادت بود. دوری اهالی نشر از اصلی‌ترین حامیشان تا سال 82 ادامه پیدا کرد و آیت الله خامنه‌ای پس از چهار سال دوری، از شانزدهیمن دوره نمایشگاه کتاب بازدید کردند. رهبری در دو دوره بعدی این رویداد فرهنگی نیز شرکت نکردند. سال هشتادوسه و هشتاد چهار سال‌های پایانی دولت هشتم و مدیریت احمد مسجدجامعی در وزارت ارشاد بود. البته دلیل عدم بازدید از نمایشگاه هجدهم، همزمانی این رویداد با سفر رهبری به استان کرمان بود.


در سال 1385 نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مصلی امام خمینی (ره) منتقل شد. از نمایشگاه نوزدهم تا دوره بیست و ششم نمایشگاه بین المللی کتاب که در دولت‌های نهم و دهم برگزار می‌شد، به غیر از سال 88، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به سرکشی از اهالی نشر و کتاب و صحبت رودررو با فعالان عرصه کتاب و بازدید میدانی از بازار نشر اهتمام داشتند. سال هشتاد و هشت به دلیل همزمانی سفر رهبری به کردستان با نماشگاه کتاب تهران، این امکان فراهم نشد.


اما در دوره مدیریت علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری در وزارت ارشاد دولت یازدهم، رهبر معظم انقلاب تنها یک بار به نمایشگاه کتاب رفتند. این در حالی است که سال 95 و 96 نمایشگاه به شهر آفتاب نقل مکان کرده بود. اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران این سوال در ذهن علاقمندان به کتاب و کتابخوانی شکل گرفته است که آیا نخستین نمایشگاه کتاب دولت دوازدهم و سید عباس صالحی می‌تواند میزبان رهبر عظم انقلاب اسلامی باشد و یا باز هم اهالی نشر از این فرصت گرانبها محروم خواهند ماند؟






منبع: فارس




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته