دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1397 - 08:40
آنا از انتخاب شهردار تهران گزارش می‌دهد؛

پایتخت در انتظار بازی فینال/ آیا پای نفر سومی در میان است؟

شورای پنجم که روی کار آمد گفتند شهردار تهران باید شخصیتی ملی و مورد اجماع باشد، با همین شعار هم بود که سراغ نجفی رفتند. نجفی هم که رفت، شعارشان همین بود، اما حالا، شهردار پایتخت قرار است فردا از بین دو نفری انتخاب شود که سر ملی‌بودنشان شک است و سر اجماع روی‌شان هم اختلاف!
کد خبر : 279014

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- الهه خانی؛ یک ماه پیش وقتی محمد علی نجفی شهردار تهران به بهانه مریضی استعفای خود را اعلام کرد، هر کسی در ذهنش شخصی را مناسب تصدی این پست می‌دانست اما کمتر کسی گمان می‌کرد که سید محمد علی افشانی و سمیع‌الله مکارم دو فینالیست این رقابت برای رسیدن به خیابان بهشت باشند. همین تصور را حتی برخی از اعضای شورای شهر تهران هم داشتند و گمان نمی‌کردند از بین سید محمد علی افشانی، پیروز حناچی، سمیع‌الله مکارم حسینی و سید محمود حسینی دو گزینه برگزیده در نهایت منتخب شوند.


اگرچه روزی که کاندیداها برای ارایه برنامه‌هایشان به شورای شهر آمدند، حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران استایل پیروز حناچی را برای تصدی این پست مناسب اعلام کرد و مکارم به خاطر اینکه جزو مدیران گذشته شهرداری بود و نامش در لیست املاک‌ نجومی هم آمده بود مورد سوال قرار گرفت و خاطرات افشانی از استان فارس برای اعضای شورا به نظر چندان جذاب نمی‌آمد اما در نهایت افشانی و مکارم بودند که یک قدم دیگر به صندلی شهردار تهران نزدیک شدند و در حالی که بسیاری از کارشناسان پیروز حناچی را بهترین گزینه برای تصدی این پست می‌دانستند او با 10 رای از رقبای خود که هر کدام 15 رای ( افشانی) و 11 رای (مکارم) به دست آورده بودند عقب ماند.


این اظهار شگفتی اعضای شورای شهر در پایان جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر از سوی خبرنگاران به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم منتقل شد که در پاسخ گفت: «بعید می‌دانم که اظهار شگفتی کرده باشند، شاید در مورد یکی دچار شگفتی شده باشند اما قابل پیش‌بینی بود.»


علت شگفت‌زدگی اعضا را نمی‌فهمم!


زهرا نژادبهرام در واکنش به اظهار نظر برخی از اعضای شورای شهر تهران مبنی‌بر اینکه از انتخاب دو کاندیدای شهرداری تهران شگفت‌‌زده شده‌اند، می‌گوید: متوجه علت شگفت‌زدگی نمی‌شوم این دو نفر جزء 7 کاندیدایی بودند که ما خودمان آنها را انتخاب کردیم چرا نباید برگزیده شدن آنها را توقع داشته باشیم.


وی ادامه می‌دهد: البته ممکن است هر کسی بخواهد کاندیدای مد نظرش به عنوان برگزیده انتخاب شود وگرنه این دو نفر یعنی آقایان حسینی مکارم و افشانی جزو 28 کاندیدایی بودند که در نهایت انتخاب شدند.


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره برخی از گمانه‌زنی‌هایی که حاکی از انتخاب پیروز حناچی و سمیع‌الله حسینی مکارم به عنوان دو گزینه اصلی بود، اضافه می‌کند: تمامی این اظهار نظرها گمانه‌زنی‌هایی است که از سوی کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود اما نامش کاملا مشخص است، گمانه‌زنی. نتایج آن چیزی است که با شمارش آرا اعلام شد هر کدام از اعضای شورای شهر تمایل داشته باشند می‌توانند نتایج شمارش آرا را رؤیت کنند.


نژاد بهرام با بیان اینکه آرای کاندیداها بسیار به یکدیگر نزدیک است، می‌گوید: در رای‌گیری یک عدد هم می‌تواند تعیین کننده باشد و به همین دلیل این دو فرد برگزیده شدند.


جلسات با کمیسیون‌ها در رای‌گیری تاثیرگذار است


وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما از بین دو کاندیدا کدام برای تصدی پست شهرداری تهران مناسب هستند، می‌گوید: ما از زحمات آقای مکارم تشکر می‌کنیم، آقای افشانی هم برنامه‌ای را که ارائه دادند قابل قبول بوده است.


نژاد بهرام تصریح می‌کند: جلساتی که کاندیداها با کمیسیون‌ها برگزار می‌کنند هم به کاندیداها و هم به اعضای شورای شهر برای انتخاب یک فرد اصلح کمک می‌کند زیرا نشان می‌دهد که رابطه تعاملی و تخصصی کدام یک از این افراد با کمیسیون‌ها بیشتر است و بالتبع جمع‌بندی نظر اعضای کمیسیون‌ها می‌تواند در رای‌گیری روز یکشنبه و انتخاب شهردار آینده پایتخت تاثیرگذار باشد.


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید می‌کند که جریان فکری حاکم بر شورای شهر تهران بر اساس خردگرایی است و آنچه که برای روز یکشنبه تعیین کننده است یقینا بخش بزرگی از تصمیم‌گیری به جلسات کاندیداها با کمیسیون‌ها برمی‌گردد.


اظهار امیدواری برای مقبول واقع شدن شهردار تهران


داستان انتخاب شهردار تهران اما به اینجا ختم نمی‌شود موضوع مهم این است که استعلام‌ها درباره شخص منتخب بی‌نقص و شبه باشد تا شهردار پس از انتخاب بتواند سریعا کار خود را آغاز کند، موضوعی که در مورد نجفی مشمول زمان شد و این نگرانی را به وجود آورد که نجفی نتواند به موقع به انجام مسئولیت‌های خود بپردازد. در همین رابطه در روز رای‌گیری منتخبان، هاشمی برای خبرنگاران توضیح داد که فرض ما این است که هر 7 گزینه مورد تایید دولت و نظام هستند و تمامی آنها نیز دارای چهره ملی شناخته شده هم هستند. در همان روز اول تمام مدارک 7 گزینه شهرداری به وزارت کشور ارسال شده است و امیدوارم دو گزینه کاندیدای شهرداری مورد تایید نظام و دولت قرار گیرند.


زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره استعلام‌های انجام شده به منظور ورود این دو فرد به شهرداری تهران اظهار می‌کند: استعلام‌ها از طریق رئیس شورای شهر دنبال می‌شود و 7 نفری را که در لیست کوتاه ما حضور داشته باشند استعلام‌های اولیه گرفته شده است اما روند دریافت استعلام‌ها به صورت کتبی و مستند در حال پیگیری است.


وی ادامه می‌دهد: هر کدام از این دو فرد به مرحله نهایی برسند روند استعلام برای آنها ادامه خواهد داشت تا بتوانیم بر اساس آن زودتر اقدامات لازم را انجام دهیم.


نوری درباره انتخاب مکارم و افشانی به عنوان دو کاندیدای اصلی تصدی پست شهرداری تهران می‌گوید: اعضای شورای شهر دارای نظرات، دیدگاه‌ها و سلایق مختلف هستند و رای همه مورد احترام است. اعضای شورای شهر این اختیار آزادی را دارند که بر اساس تشخیص خودشان فرد اصلح و شایسته‌تر را انتخاب کنند.


رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از کاندیداها برنامه‌های بسیار خوبی برای اداره شهر تهران داشته‌اند، اضافه می‌کند: برخی از این افراد بسیار نوآورانه و خلاق به ابعاد مختلف کار پرداخته بودند اما رای دوستان این بود که افرادی که هم اکنون به مرحله نیمه نهایی رسیدند انتخاب شوند و این نیز مورد احترام است و همه باید آن را تمکین کنند. امیدواریم از بین این دو نفر فرد اصلح و مورد اقبال انتخاب شود.


چه کسی مناسب‌تر است؟


وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید کدامیک از این دو نفر شهردار مناسب‌تری برای اداره پایتخت هستند، توضیح می‌دهد: هر دوی این افراد گزینه‌های مناسبی برای تصدی پست شهردار تهران هستند آقای افشانی سال‌ها مسئولیت یک استان را برعهده داشتند و یک استاندار بر شهرها نظارت دارد و کارهای شهرداری نیز تحت مدیریت و نظارت او انجام می‌شود. همچنین ایشان به عنوان معاون وزیر ارتباط موثری با شهرداری‌ها دارند تجربه و سابقه آقای افشانی نشان می‌دهد که وی فرد موفقی بوده است و من فکر می‌کنم آقای افشانی گزینه خوبی هستند.


نوری درباره حسینی‌مکارم هم می‌گوید: آقای مکارم هم ‌اکنون در شهرداری فعالیت می‌کنند و دارای تجربه و سابقه در شهرداری هستند. به هر حال هر کدام از این دو فرد انتخاب شوند ما توقع داریم شهر تهران به خوبی اداره شود.


حالا در حالی که معاون وزیر کشور و سرپرست فعلی شهرداری تهران هر کدام از تمام موقعیت‌های پیش روی خود استفاده کردند تا بتوانند مهمان طبقه هفتم ساختمان شهرداری شوند باید دید فردا اعضای شورای شهر روی گزینه توافقی‌شان به اجماع می‌رسند؛ البته برخی می‌گویند احتمال رد این کاندیداها در استعلامات وجود دارد و بعید هم نیست در لحظه آخر، پای شخص سومی به ماجرای انتخاب شهردار باز شود؛ تا حکم شهردار تهران از سوی وزیر کشور امضاء نشود، نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد؛ آنهم در خصوص جایی مثل شهرداری تهران که مدت‌هاست روی آرامش را ندیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته