دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1394 - 11:09
گفت‌وگوی آنا با نجفی توانا در واکنش به حذف ماده 32 قانون آیین دادرسی‌ کیفری جدید؛

تقلیل مجازات‌ها جرایم را افزایش می‌دهد/ در تدوین قانون، از نظر حقوقدانان کمتر استفاده می‌شود

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به انتقادات مطرح شده به حذف ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری جدید گفت: اگر امکان کنشی برای تقلیل جرم در یک کشور فراهم و از مجازات‌ها کاسته شود به تبع آن جرم افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر : 27901

علی نجفی توانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به انتقادات مطرح شده به حذف ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری جدید که چندی پیش از سوی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مطرح شده بود، اظهار کرد: آنچه مسلم است اگر امکان کنشی برای تقلیل جرم در یک کشور فراهم شود و از مجازات‌ها کاسته شود به تبع آن جرم افزایش پیدا می‌کند.


وی افزود: ما در ایران از لحاظ نظارت کافی بر مرز‌ها و ایجاد کار و البته اقتصاد با مشکل روبرو هستیم. همین‌طور در ایران خط فقر بالاست و تمام موارد یاد شده از عواملی هستند که افراد را جذب جنایتکاران و سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر می‌کند.


رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: در این شرایط اگر مجازات‌ها را تقلیل دهیم آن مقدار ترسی هم که در جنایتکاران وجود دارد از بین می‌رود و در نتیجه افراد جسارت بیشتری برای ارتکاب جرم پیدا می‌کنند.


نجفی توانا با بیان اینکه نیاز‌های مادی کماکان وجود دارد، اضافه کرد: من معتقدم در این خصوص باید به صورت موازی کار انجام شود. در بحث مربوط به امکانات و مشکلات اقتصادی باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و از طرفی فعلا باید به گونه‌ای عمل کنیم که تقلیل مجازات موجب تشویق بدهکاران بالقوه نشود.


رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه در تدوین قانون کمتر از نظر حقوقدانان استفاده می‌شود، عنوان کرد: البته با آغاز فعالیت معاونت قضایی رئیس قوه قضاییه برخی از لوایح به ما ارسال و نظر ما خواسته می‌شود و ما هم در اسرع وقت نظرات خود را ارسال می‌کنیم.


به گزارش آنا، چندی پیش رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با انتقاد از حذف ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری جدید گفته بود: قوانین وضع شده در آیین دادرسی کیفری جدید نه تنها برابر خواسته‌های مردم که خواستار تشدید مبارزه با مواد مخدر هستند، نیست بلکه مخالف اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام که بر تشدید مجازات با مواد مخدر تاکید داشته است نیز هست.


پیشتر وی از دستگیری یک قاچاقچی بزرگ با ۱۱۵ کیلوگرم هروئین خبر داده بود که پیش از این محکوم به حبس ابد شده اما با تامین وثیقه یک میلیاردی از زندان آزاد شده بود.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آیین‌نامه در بخش مبارزه با مواد مخدر دارای اشکالاتی است، عنوان کرده بود: نگرانی فراوانی در بین کسانی که در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند به دلیل وضع این قانون جدید به وجود آمده است و ما امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات را جمع آوری کرده و در آن تجدید نظر کنند.


سردار مویدی گفته بود: این آیین دادرسی کیفری فرصتی را برای قاچاقچیان فراهم کرده است تا از این فضا بتوانند استفاده کنند. در طول 35 سال گذشته چنین فرصتی برای قاچاقچیان فراهم نشده بود و من به عنوان یک سرباز کوچک که با مردم در ارتباط هستم در این فرصت نگرانی خود را اعلام می کنم.


انتهای پیام/

برچسب ها: جرایم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته