دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1397 - 11:06
مجتبی شاکری در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

بهانه تراشی‌های دولت در انفعال مقابل بدعهدی‌های آمریکا

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما برجام را دو سر باخت می‌دانیم زیرا هم غربی‌ها را زیاده‌خواه‌تر کرد و هم گشایشی در کارما ایجاد نکرد، گفت: کنار رفتن آمریکا از برجام به لحاظ عقل اقتصادی و سیاسی کار احمقانه‌ای بود.
کد خبر : 278792

مجتبی شاکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی آنا، درباره رفتار آمریکایی‌ها در قبال توافق‌نامه بین‌المللی برجام، با بیان اینکه خروج آمریکایی‌ها از برجام موضوعی قابل پیش‌بینی بود، اظهارکرد: زمانی متن برجام نهایی شد و مجلس برای تصویب آن 40 ساعت وقت گذاشت اما متن آن به گونه‌ای تنظیم شده بود که نمی‌شد کلمه‌ای به آن اضافه یا کم کرد.


وی با تصریح اینکه پنهان‌کاری‌های دولت در این توافقنامه باعث شد نتوانند شروط 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری را در متن برجام لحاظ کند، گفت: هیأت نظارت بر اجرای برجام نیز نتوانست کاری در این مدت انجام دهد؛ بنابراین از زمان اجرای برجام 12 مورد نقض برجام از سوی طرف آمریکایی‌ها صورت گرفت و دولت هم به عنوان طرف مذاکره هیچ کاری نتوانست بکند.


دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به بهانه تراشی‌های دولت در انفعال مقابل بدعهدی‌های آمریکا در این دو سال، تصریح کرد: ترس دولت از حق وتوی آمریکایی‌ها در شورای امنیت و بازگشت تحریم‌ها به آنان اجازه نداد تا قاطعانه مقابل عهدشکنی آمریکایی‌ها بایستند. به همین منظور ما برجام را قرارداد بدی می‌دانیم. چرا که در این قرارداد نتوانستیم با ناقض برجام برخورد کنیم.


شاکری با تاکید بر اینکه برجام برای ایران ثمری نداشت، اضافه کرد: باید چند بار دیگر ترامپ برجام را زیر پا می‌گذاشت تا متوجه شویم باید به آنان برخورد کنیم. ما تمام تعهدات خود را که باید طبق توافقنامه اجرا می‌کردیم، به طور مستمر و مرحله به مرحله عمل کردیم، در حالی که مقام معظم رهبری خواسته بودند که در مرحله‌ای که عمل می‌کنید، باید طرف مقابل هم به یکی از تعهداتش عمل کند!


وی تصریح کرد: متاسفانه آقای رئیس جمهور به فرمایش رهبری عمل نکرد؛ اینگونه ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم و طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و این شد که ترامپ دچار توهم شد و زیاده خواهی‌هایش افزایش یافت به گونه‌ای که برجام را بدترین قرارداد خواند. این در حالیست که مسئولان ما نیز می‌گفتند چیزی از برجام به دست نیاوردیم و هیچ گشایشی ایجاد نشد. پس چه بود قراردادی که رئیس جمهور به آن افتخار می‌کرد آن را قراردادی دو سر برد می‌دانست؟ ما نام آن را دو سر باخت گذاشتیم زیرا آن‌ها را زیاده‌خواه‌تر کرد و ما هم که گشایشی در کارمان ایجاد نشد.


این فعال سیاسی تاکید کرد: کنار رفتن آمریکا از برجام به لحاظ عقل اقتصادی و سیاسی کار احمقانه‌ای بود؛ چرا که همان زمان هم هرکاری دلش می‌خواست می‌توانست در قبال ما انجام دهد و ما را در هر فهرست تحریمی که می‌خواهد بگذارد و تعجب می‌کنم برخی بال بال می‌زدند که آمریکا خارج نشود.


شاکری با اشاره به اینکه اروپایی‌ها هم ثابت کردند قابل اعتماد نیستند، اظهارداشت: تاریخ روابط اروپا و آمریکا می‌گوید اروپا هم پیمان استراتژیک آمریکا در مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و اینکه ما فکر کنیم می توانیم بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد بکنیم ساده انگاری است؛ بنابراین معتقدم ابتدا باید تکلیف را با خود روشن کنیم و باور کنیم برجام نتوانست آنچه را می خواستیم به ما بدهد و فضا به سمتی می‌رود که اروپایی‌ها یعنی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان هم می‌گویند برجام کافی نیست و باید جلوی نفوذ ایران را گرفت و باید موشک های ایران را محدود کرد.


وی گفت: آمریکا 500 میلیارد دلار اسلحه را برای چه با عربستان سعودی معامله می‌کند؟ می خواهد ما را محدود کند و جلوی نفوذ ما را بگیرد آن ها برای محدود کردن ما برای دستیابی به موشک تلاش می‌کنند.


شاکری با اشاره به تعهدات اروپا در برجام هم تصریح کرد: اروپا چه معامله خاص اقتصادی با ما کرده است؟ مگر نمی‌گویند می‌خواهیم برجام باشد اگر اروپا راست می گوید چرا فقط همه چیز روی کاغذ اتفاق می‌افتد و به مرحله نهایی که می رسد انجام نمی‌شود. واضح ترین آن توتال است که گفت شما باید ابتدا مشکل خود را با آمریکا حل کرده و اجازه بگیرید تا من در عسلویه مستقر شده و با شما کار کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته