دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 09:14
آنا از هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران گزارش می‌دهد؛

تخلف 110 میلیون تومانی یک ناشر با استفاده از بن‌ کارت‌های دانشجویی

تخلف مالی یک ناشر شرکت‎کننده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب باعث شد تا مسئولان برای ممانعت از ادامه چنین تخلفاتی، سیستم بانکی نمایشگاه از ساعت 20 شب تا 10 صبح روز بعد را اجرایی کنند.
کد خبر : 278770

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا - ناهید منصوری؛ در هفتمین روز سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تخلف ناشری خبر دارد که طی یک شبانه‌روز 110 میلیون تومان بن کتاب نقد کرده است.


وی اعلام کرد: بیشتر این بن‌ کارت‌هایی که نقد شده‌اند، بن‌های دانشجویی بوده و ما هم با این تخلف با قاطعیت برخورد کردیم و طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با بانک شهر قرار شده کل سیستم بانکی نمایشگاه از 20 شب تا 10 صبح روز بعد بسته باشد چراکه تخلف در غرفه متخلف از ساعت 20 تا 5 صبح بوده است.


امیرزاده بیان کرد: 4 غرفه‌ای را که باهم ارتباط شبکه‌ای داشتند به سرعت تعطیل کردیم و به مراجع قضایی معرفی کردیم.


ضرورت توجه ناشران دانشگاهی به مخاطب بین‌المللی


از دیگر حواشی امروز 18 اردیبهشت ماه نشست جشنواره فارابی بود که با حضور حسین میرزایی مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم برپا شد. اگرچه در جشنواره‌هایی که وزارت علوم متولی برگزاری آن است از جمله جشنواره تئاتر دانشگاهی، کمتر شاهد حضور میرزایی در نشست‌ها هستیم، اما این مسئول امروز در نشست جشنواره فارابی حاضر شد .


وی نقش وزارت علوم در برگزاری جشنواره‌های علمی در سطح بین‌المللی را در راستای معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخی کشور دانست و برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فارابی با محوریت تحقیقات علوم انسانی و اسلامی را از مصادیق تلاش‌های وزارت علوم در راستای معرفی اندیشمندان، ترغیب و تالیف تحقیقات در حوزه‌ علوم انسانی و اسلامی معرفی کرد.


عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم نیز با اعلام اینکه بسته‌های تشویقی برای ترویج تولید و نشر آثار به زبان‌های زنده‌ دنیا ارائه می‌شوند، تصریح کرد: متاسفانه عمده‌ ناشران دانشگاهی برای مخاطب داخلی تولید و نشر می‌کنند و هیچ شناخت درستی از مخاطب بین‌المللی و اهمیت نشر علم به خارج از کشور ندارند.


وی همچنین در سخنانش به حمایت از علم ثروت‌زا اشاره کرد و افزود: نگاه‌مان به تولید و ترجمه علم به زبان‌های بین‌المللی باید نگاه سرمایه‌گذاری باشد نه هزینه‌گذاری.


اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان


معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که غرفه‌ای با عنوان «تهران، شهرفرهنگ» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا کرده است هر روزه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح میزبان کودکان و نوجوانان می‌شود.


برنامه‌های شاد ویژه کودک و نوجوان هر روز از ساعت 10 تا 20 طی 4 بخش اجرا می‌‌شود، اگرچه استیج اصلی از ساعت 17:30 تا 19 با همکاری هنرمندان صحنه کودک و نوجوان است.



در این ویژه برنامه موزیکال سعی شده تا فرزندان و خانواده‌ها با ادبیات غنی کشورمان آشنا شوند و بر همین اساس نیز حافظ‌خوانی توسط کودک 6 ساله -سارینا حیدری- و شاهنامه‌خوانی توسط آوا فیاضی هر روز اجرا می‌شود.


خواندن شاهنامه، حافظ، گلستان و بوستان سعدی، نقالی‌ها و تفسیر و روایت داستان‌های کودکانه توسط مهدوی طراح کتاب‌های کودک و نوجوان در کنار خواندن و تحلیل بوستان و گلستان سعدی به زبان فرانسه توسط علی حسن‌زاده از دیگر بخش‌های مفرح ویژه بازدیدکنندگان کم سن و سال است.


استقبال مردم از تولیدات زنان سرپرست خانوار


در بخش حاشیه‌ای نمایشگاه که محل تردد و عبور و مرور بازدیدکنندگان است، با غرفه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که توسط بانوان کارآفرین بنا شده است تا صنایع دستی هنرمندان را با بهایی ارزان‌تر به فروش رسانند.


سلفی با عروسک‌های تن‌پوش


با توجه به این‌که بازدید از غرفه‌های نمایشگاه کتاب بیش از چند ساعت به طول می‌انجامد، تدارک برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده از سوی شهرداری یکی از تدابیری است که برای تلطیف فضا در نظر گرفته شده است؛ برای مثال عروسک‌های تن‌‌پوش یکی دیگر از برنامه‌های سرگرم‌کننده و شادی‌آور در فضای بیرونی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند که با پخش موسیقی شاد و شوخی با بازدیدکنندگان سعی دارند خستگی چندساعته آنها را بدرآورند. این برنامه که از سوی سازمان ورزش اجرایی می‌شود بازدید کنندگان و بالاخص کودکان و نوجوانان را تشویق به ورزش کردن می‌کند. در این میان گرفتن سلفی و عکس‌های یادگاری یکی دیگر از جذابیت‌ و سرگرمی‌هایی بود که به واسطه این برنامه در غرفه‌ها ایجاد شد.



هوای بهاری و نگرانی‌های مستمر مسئولان از غرفه‌های بخش بیرونی


با توجه به اینکه تنها برخی از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقف هستند، هوای بهاری و وزش مداوم باد و به بارندگی‌های موسمی هرچند کوتاه‌مدت باعث نگرانی مسئولان نمایشگاه نسبت به خسارت‌های چادرهای بناشده در بخش بیرونی شبستان شده است؛ موضوعی که به ظاهر تدبیر چندانی هم برای آن اندیشیده نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته