دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1397 - 16:32
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

فشار برای تصویب «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» با استقلال مجلس در تزاحم است

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اصل برجام مخدوش، زیر سوال و متزلزل است؛ بنا نیست به واسطه پیوست‌های آن به خودمان غل و زنجیرهایی ببندیم که بعد ما را پاسخگو کند.
کد خبر : 278720

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره بررسی مجدد «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» در مجلس شورای اسلامی و رای آوردن کلیات آن، اظهار کرد: از جنبه‌های مختلف ایراداتی به این لوایح سه گانه وارد است.


وی ذات لوایح را حقوقی و قضایی عنوان کرد و بیان داشت: تعیین مجازات برای افرادی که مرتکب جرم‌هایی مانند پولشویی‌ می‌شوند، باید از طریق دستگاه قضایی و قوه قضاییه به مجلس بیاید و مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد که این موضوع در مورد لوایح مبارزه با تأمین مالی تروریسم اتفاق نیفتاد. این یکی از ایرادهای وارد بر این لایحه‌هاست.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در تشریح ایراد دیگری که به این لوایح وارد است،‌ اینطور بیان کرد: طبق قانون مدت 10 روزه بررسی برای لوایح لحاظ نشده بود و همین ایراد باعث شد لایحه مبارزه با پولشویی از دستور کار نمایندگان خارج و به روزهای بعد موکلول شود؛ بنابراین اگر قرار باشد چنین تعجیل‌هایی در مجلس بر اساس فشارهای خارجی باشد، با اصل استقلال مجلس در منافات و تزاحم است.


بیگی تاکید کرد: اگر بخواهیم به موضوع پولشویی بپردازیم باید بر اساس قوانین خودمان و اشکالاتی که دستگاه قضایی کشور در برخورد با چنین موضوعاتی با آن مواجه بوده و آنها را احصا کرده باشد و مجلس بر اساس چنین دستورالعملی آنها را اصلاح کند که در این صورت بسیار خوب و پسندیده است. بنابراین اگر بنا باشد با فشار خارجی، استانداردها و شاخص‌های FATF را رعایت کنیم، اسباب وهن مجلس و خانه ملت خواهد بود.


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه البته باید توجه داشته باشیم که لوایح مذکور پیوست‌های برجام بودند که 1+5 برای ورود به جامعه جهانی چنین شرط‌هایی را برای ما منظور کرد، خاطرنشان کرد: اکنون اصل برجام زیر سوال، مخدوش و متزلزل است و بنا نیست به واسطه برجام و پیوست‌های آن به خودمان غل و زنجیرهایی ببندیم که بعد ما را در مقابل جوامع بین‌المللی پاسخگو کند.


عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: باید بپذیریم که شرایط موجود، کشور را به سمت اعمال تحریم‌های بیشتر، خاصه از سوی آمریکا پیش می‌برد و به ناچار برای عبور از تحریم و رفع مشکلات کشور باید اقداماتی را انجام دهیم که ممکن است با سازوکارهای بین‌المللی سازگار نباشد، بنابراین نباید خودمان را محدود کنیم و با دست بسته متحمل فشارها و محدودیت‌های ایجاد شده از طرف آمریکا شویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته