۰۷/ اسفند /۱۴۰۳

نگاهی گذرا به روابط تجاری ایران و آلمان

با روی کارآمدن دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، تمایل آلمان برای گسترش روابط دو کشور افزایش یافته است. به همین مناسبت هفته آینده یک هیات تجاری ۶۰ نفره از آلمان به ایران سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با نزدیک شدن این هیأت عالی‌رتبه تجاری سیاسی به ریاست «زیگمار گابریل» قائم‌مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز است، وارد ایران می‌شوند.


روابط تجاری ایران و آلمان از دیرباز برقرار، اما همواره با نوسان‌هایی همراه بوده است. سفر هفته آینده می‌تواند علاوه بر توسعه این روابط به تثبیت آن هم کمک کند.


بر اساس گزارش گمرک ایران، آلمان در سه ماهه نخست امسال ۱۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۴۲ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. در این مدت میزان واردات ایران از آلمان از نظر وزنی ۵۵ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است.


از محصولات وارداتی از کشور آلمان می‌توان به اسب مسابقه، شیر خشک، آب پنیر، بذر، سیب زمینی، مالت، شکلات، مربا، جلبک، آرد، سبوس، سیگار، توتون، روغن موتور، خون انسان و دکمه سردست اشاره کرد.


همچنین در بهار امسال میزان صادرات ایران به آلمان بیش از ۷,۲ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دلار بوده است.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

از جمله محصولات صادراتی به کشور آلمان می‌توان به روده، پنیر تازه، گل‌های رز، پیاز و موسیر، عدس، بادام، گردو، انواع خرما، هندوانه، انگور، زرد آلو، زعفران، خاویار، بیسکویت، رب گوجه فرنگی، آب، سیمان، شامپو، پوست خام و فرش اشاره کرد.


کشور آلمان جزو ۵ کشور با بیشترین تراز تجاری منفی با ایران است. تراز تجاری ایران و آلمان در سه ماه نخست سال جاری منفی ۳۷۷ میلیون دلار است.









انتهای پیام/

ارسال نظر