نگاهی گذرا به روابط تجاری ایران و آلمان
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با نزدیک شدن این هیأت عالیرتبه تجاری سیاسی به ریاست «زیگمار گابریل» قائممقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز است، وارد ایران میشوند.
روابط تجاری ایران و آلمان از دیرباز برقرار، اما همواره با نوسانهایی همراه بوده است. سفر هفته آینده میتواند علاوه بر توسعه این روابط به تثبیت آن هم کمک کند.
بر اساس گزارش گمرک ایران، آلمان در سه ماهه نخست امسال 186 هزار تن کالا به ارزش 442 میلیون دلار به ایران صادر کرده است. در این مدت میزان واردات ایران از آلمان از نظر وزنی 55 درصد و از نظر ارزشی 23 درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است.
از محصولات وارداتی از کشور آلمان میتوان به اسب مسابقه، شیر خشک، آب پنیر، بذر، سیب زمینی، مالت، شکلات، مربا، جلبک، آرد، سبوس، سیگار، توتون، روغن موتور، خون انسان و دکمه سردست اشاره کرد.
همچنین در بهار امسال میزان صادرات ایران به آلمان بیش از 7.2 هزار تن به ارزش 65 میلیون دلار بوده است.
از جمله محصولات صادراتی به کشور آلمان میتوان به روده، پنیر تازه، گلهای رز، پیاز و موسیر، عدس، بادام، گردو، انواع خرما، هندوانه، انگور، زرد آلو، زعفران، خاویار، بیسکویت، رب گوجه فرنگی، آب، سیمان، شامپو، پوست خام و فرش اشاره کرد.
کشور آلمان جزو 5 کشور با بیشترین تراز تجاری منفی با ایران است. تراز تجاری ایران و آلمان در سه ماه نخست سال جاری منفی 377 میلیون دلار است.
انتهای پیام/