دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1397 - 13:41
وزیر کشور تشریح کرد؛

نقش قاچاقچیان موادمخدر در بحران ارزی اخیر/ گردش مالی 5 میلیارد دلاری از فروش موادمخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سال گذشته 809 تن مواد مخدر کشف شده است، گفت: قاچاقجیان، مواد مخدر را در کف خیابان به ریال می‌فروشند، آن را به ارز تبدیل می‌کنند و از خارج از کشور مواد مخدر می‌خرند. از همین راه،‌ مقدار زیادی ارز از کشور خارج شده است.
کد خبر : 278334

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست فصلی دبیران شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه طی 4 سال گذشته اقداماتی انجام شده در برخی از موارد توانستیم به اهداف خود برسیم و در برخی از موارد خیر، اظهار کرد: در جاهایی که نتوانستیم به اهداف خود برسیم باید عالمانه و آگاهانه و بدون مماشات و مصلحت اندیشی نقاط ضعف رفع شود زیرا ما در برابر مردم مکلف و در برابر قانون موظف هستیم.


وی ادامه داد: در کف خیابان‌ها معتادان، قاچاق‌چیان وجود دارد البته از سوی دیگر بهبود یافتگان هم هستند و ما نباید همه را به یک چوب برانیم اما صرف این نیست که برای این موارد فقط قانون بنویسیم. قانون نویسی منجر به کاهش معتادان نمی‌شود پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر باید موثر باشد.


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ایشان آسیب‌های اجتماعی را تقسیم‌بندی کرده و مواد مخدر و البته اعتیاد را جزو اولین آسیب‌ها نام برده‌اند همین طور در قالب نظرسنجی‌ها و گفت‌وگو با مردم همیشه اولین بحث مربوط به اعتیاد و مواد مخدر بوده است. در واقع بیشتر ناهنجاری‌ها در موضوعاتی اجتماعی و فساد به حوزه مواد مخدر و اعتیاد برمی‌گردد.


رحمانی فضلی تصریح کرد: آیا تلاش‌های انجام شده موثر بوده است یا خیر جواب این سوال را باید در استان‌ها جست‌وجو کنیم اگر از من بپرسید می‌گویم موثر نبوده است زیرا ما به یک جهش و حرکت عظیم در این راستا نیازمندیم. نمی‌خواهیم ناشکری و ناسپاسی کنیم اما من معتقدم توان و امکانات و ظرفیت ما در این حوزه بیشتر است در حوزه پیشگیری ما چقدر توانستیم مردم را به این موضوع وارد کنیم. همینطور در حوزه اجتماعی کردن مواد مخدر آیا همه مردم به این موضوع و مقوله وارد شده‌اند آیا توانستیم به عنوان یک فکر و نگاه قالب اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را در جامعه جابیندازیم آیا ستاد توانسته‌است دستگاه‌های مرتبط را به این موضوع وارد کند. اصلا چه کسی باید این مسائل را پیگیری کند همه مردم باید نسبت به این موضوعات دغدغه داشته باشند.


وزیر کشور با طرح سوالات دیگری از این دست افزود: در بحث مواد مخدر چه میزان NGO فعال شده است وقتی به NGO ها وارد می‌شویم می‌بینیم که در حوزه توانمندسازی نتوانستیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم دبیران مناطق باید با هماهنگی با افراد موثر و پرانگیزه از این نیروها استفاده کنند. در کنار NGOها تشکل‌های دیگری هم وجود دارند که باید وارد این عرصه شوند.


وی با بیان اینکه روند مقابله و مبارزه با مواد مخدر رو به افزایش و تاثیرگذار بود است، گفت‌: اما آن جهشی که ما مدنظرمان است اتفاق نیفتاده و ما باید بهتر از این عمل کنیم. در واقع ما باید خودمان را با رقیبان‌مان مقایسه کنیم رقیبان ماچه کسانی هستند قاچاقچیان خرده فروشان و معتادان مثلا کشفیات ما از 600 به هزار تن رسیده است می‌گوییم که کشت مواد مخدر در دست ما نیست اما وقتی برداشت و وارد بازار می‌شود آن قسمتی که از مرزهای ما می‌گذرد رسالتش برعهده ما است.


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان مواد مخدر وارد شده به کشور وجود ندارد، گفت: امسال 809 تن مواد مخدر کشف شد که شاهد افزایش 14 تا 15 درصدی کشفیات بوده‌ایم در واقع اگر هر معتادی روزانه یک گرم مواد مخدر مصرف کند به اندازه یک سال معتادان مواد مخدر کشف کرده‌ایم اما هنوز هم مواد مخدر وجود دارد و معتادان استفاده می‌کنند پس معلوم است ما همه موادها را کشف نکرده‌ایم این یعنی 800 تن مواد مخدر دیگر وارد کشور شده است و ما موفق به کشف آن نشدیم. حالا چرا ما نمی‌توانیم کشفیات خود را از 800 تن به هزار تن برسانیم. مواد مخدر به وسیله خرده فروش‌ها توزیع می‌شود؛ چرا ما نمی‌توانیم خرده فروشان را جمع‌آوری کنیم. این چرخه باید جایی قطع شود پس بهتر است در لب مرز این چرخه را قطع کنیم.


رحمانی فضلی تاکید کرد: می‌توانیم یک نگاه ایده‌ال گرا داشته باشیم و بگوییم در دست همه مردم مواد مخدر است اما استفاده نمی‌کنند البته خیلی هم رویایی نیست چون شیوع‌شناسی‌ها نشان می‌دهد سه درصد مردم کشور مواد مخدر استفاده می‌کنند یعنی 97 درصد پاک هستند. پلیس مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. دانشکده افسری سپاه و وزارت اطلاعات همگی بخشی را برای مبارزه با مواد مخدر دارند. زحمات زیادی می‌کشند اما وضعیت ما این است. وقتی مواد مخدر از مرز رد می‌شود کار هم بالتبع سخت‌تر خواهد شد در همان مرزها ما با یک تن مواد مخدر و یک گروه سر و کار داریم اما وقتی وارد کشور شود سر و کار ما با هزاران گروه می‌افتد.


وی بابیان اینکه همه دستگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند در کنار سایر کارهای خود به این موضوع هم می‌پردازند، اظهار کرد: اما باید ببینیم چقدر این مساله را در عمل مورد اولویت قرار می‌دهند؟


رحمانی فضلی خطاب به دبیران گفت: شما باید دلتان با این کار باشد فرض کنید پسر و دختران یا اصلا برادر و خواهر شما معتاد شده است آن وقت چه کار می‌کنید. باید بدانید که سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار (12 هزار میلیارد تومان) منابع قاچاق وارد کشور می‌شود. در پاره‌ای از زمان بانک مرکزی به راحتی ارز را به بازار وارد می‌کرد 600 تا 700 صرافی مجاز در کشور فعال بود و به همین تعداد هم صرافی‌های غیرمجاز فعالیت می‌کردند. ارز را با تفاوت 300 تومان قیمت خریداری و از آن استفاده می‌کردند در سال 96، 14 الی 15 میلیارد دلار پول از همین راه وارد بازار شده است. مواد مخدر را در کف خیابان به ریال می‌فروشند، آن را به ارز تبدیل می‌کنند و از خارج از کشور مواد مخدر می‌خرند.


وی در ادامه به بحث قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: سالیانه 10 تا 11 میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، می‌پرسید چگونه؟ از مناطق مجاز مثل بندرعباس کالا به عنوان ترانزیت وارد بازار می‌کنند اگر قرار باشد این کار را به صورت عادی انجام دهند حقوق گمرکی و سود باید پرداخت شود اما وقتی آن را به صورت ترانزیت به کشور وارد می‌کنند فقط باید حق ترانزیت بپردازند و بالتبع رقم پایین‌تری است کالاها را به عراق می‌برند آن را در مرز پیاده می‌کنند مجددا آنها را به کولبرها می‌دهند تا آن را به کشور بیاورند و همین موضوع باعث می‌شود که هنوز هم تقاضا برای ارز وجود داشته باشد. ارزهایی که از کشور خارج می‌شود باعث مشکلات فراوانی در حوزه اقتصادی هم خواهد شد همه چیز به یک معتاد گوشه خیابان ختم نمی‌شود بلکه این یک مساله مهم اقتصادی است پای قاچاقچیان ارز و دلار وسط است چون تقاضا برای ارز وجود دارد ارز 4200 تومانی را 6000 تومان می‌خرند. البته الان تصمیم گرفته شده تا هر کسی قصد دارد کالایی را وارد کشور کند آن را به صورت قانونی و با گشایش اعتبار انجام دهد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این موضوع که پول قاچاق و مفت فساد می‌آورد، گفت: این پول به هر جا برود هم فساد ایجاد می‌کند. شما در گلوگاه‌ها نشستید باید مبارزه کنید کسی می‌تواند مبارزه کند که خود یک مبارز شجاع باشد. احساس وظیفه کنید مثلا اگر بهزیستی کارش را خوب انجام نمی‌دهد برخورد کنید و آن را به من گزارش دهد یا اگر کسی کارش را خوب انجام می‌دهد او را تشویق کنید دستگاه‌ها باید تا سه برابر وضع موجود بهره‌وری خود را افزایش دهند.


وی با اشاره به انتقال معتادان به مکانی خاص برای نگهداری افزود: می‌گویند این کار موفق نبوده است شاید چون آن را درست انجام ندادیم می‌توانیم برای آزمایش هزار نفر را به یک مکان ببریم امکانات در اختیارشان قرار دهیم گلخانه درست کنیم کارگاه برایشان تهیه کنیم و به جای زندان آنها را در اردوگاه‌های خاص با شرایط سخت و عادی نگهداری کنیم.


وی با بیان اینکه ما به آموزش و پرورش هم ورود کردیم، تصریح کرد: با همه تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که انجام شده شاهد افزایش 15 درصدی پیشگیری در این حوزه بوده‌آیم این خود یک موفقیت است اما برای 85 درصد دیگر باید چه کار کنیم. در همین راستا بندهای خوبی در قالب برنامه ششم توسه ارائه شده که البته باید متناسب با آن به ما امکانات بدهند ردیف‌های مختلف بودجه دستگاه‌ها را شناسایی کنیم و آنها را پای کار بیاوریم. برخی از دستگاه‌ها در راستای مبارزه با مواد مخدر بودجه دریافت می‌کنند اما آن را در جای دیگری خرج می‌کنند البته نه جای ناثواب اما این پول باید همین جا خرج شود در همین راستا ما از کمک سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای محاسبه ردیف‌ها استفاده خواهیم کرد.


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با تاکید بر ارتباط موثر با مردم گفت:‌ می‌گویند معتاد یک بیمار است اما سوال اینجاست که با این بیمار باید چگونه برخورد کنیم او یک بیمار عادی نیست که مریضی‌اش فقط در درون خودش باشد مریضی او آثار اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی دارد این سرطانی است که ریشه‌اش در درون جامعه است ارتباط او باید با مواد مخدر قطع شود پس باید یک نگاه جامع داشته باشیم.


رحمانی فضلی با اشاره به لزوم اشراف اطلاعاتی اضافه کرد: در استان‌ها اولویت‌ها را در راستای کار اطلاعاتی بگذارید زیرا هزینه کم و بهره‌وری بالاست سطح درگیری‌تان بالتبع کمتر خواهد بود و این قدرت شما را می‌رساند البته توفیقات خوبی در حوزه اشراف اطلاعاتی داشته‌ایم.


وی با بیان اینکه باید کار روان‌شناختی با خانواده‌ها صورت گیرد یکی از نگرانی‌های خود را زنان در این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر چه وظیفه ما برقراری ارتباط نیست اما من از این وضعیت ناراضی هستم ارتباط‌گیری با زنان در این حوزه وضعیت بهزیستی و قوه قضاییه است ما باید پیگیری کنیم سوال اینجاست زنی که شوهرش معتاد است و به زندان می‌رود باید چگونه زندگی‌اش را بگذرند بچه‌هایش چگونه اداره می‌شوند برای این موضوع باید فکری جدی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته