دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1397 - 13:58
کارشناس فوتبال ایران مطرح کرد؛

جام جهانی ویترینی برای دیده‌شدن بازیکنان مستعد کشور

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: ما به ویترین‌هایی نیاز داریم که بازیکنان مستعدمان در آن‌ها دیده شوند و یکی از این ویترین‌ها جام جهانی فوتبال است.
کد خبر : 278273

امیر حاج‌رضایی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص اینکه علیرضا جهانبخش آقای گل و بازیکن سال لیگ هلند شده است و می‌توان در آینده بازیکنانی از این نسل را در لیگ‌های اروپایی داشته باشیم، گفت: «اگر داستان جهانبخش را که اتفاقی یگانه در فوتبال ایران بود را کنار بگذاریم، ما نیاز به ویترین‌هایی داریم که بازیکنان مستعد ما دیده شوند و یکی از این ویترین‌ها جام جهانی فوتبال است. بعد از جام جهانی هم جام ملت‌های آسیا را دی ماه در امارات داریم.»


وی ادامه داد: «ما در جام جهانی روسیه اگر بتوانیم از گروه‌مان صعود کنیم، فرصت مناسبی را پیدا کرده‌ایم تا بازیکنان‌مان از سوی استعدادیاب‌ها و کارشناس فوتبال دنیا دیده شوند. فوتبال ورای مسائل فنی بخشی به نام مارکتینگ و بازاریابی دارد و اگر بازیکنان مستعد ما بتوانند در عرصه بین‌المللی خود را نشان دهند، گام اول برای آنها برداشته شده و از سوی تیم های مناسب دنیا دیده شده‌اند. حضور در تیم‌هایی که باشگاه هستند به منزله آموزش ستاره‌های فوتبال ماست و من امیدوارم در جام جهانی درخششی داشته باشیم که از میان بازیکنان ملی‌پوش‌مان در یکی از 5 لیگ معتبر اروپا یعنی لیگ های اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه نمایندگانی را در فصل 2019-2018 داشته باشیم.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال با اشاره به اینکه بسیاری از فوتبالیست‌های ما نمی‌توانند با ماندن در لیگ برتر به این موضوع امیدوار باشند که در سطح اول اروپا حضور یابند، بیان کرد: «متولیان ورزش کشور باید الگوهای خارجی را در فوتبال پیاده کنند. کشور همسایه ما ترکیه با احداث کمپ های فوتبالی که شامل 7 تا 8 زمین چمن آماده و با کیفیت است به همراه ایجاد هتل های مناسب در این کمپ ها و ترانسپورت عالی برای رفت و آمد بازیکنان و مربیان، تیم‌های معتبر اروپایی را به کشورشان کشانده‌اند و باعث دیده شدن فوتبالیست‌های‌شان گشته‌اند. الان بسیاری از بازیکنان این کشور در لیگ‌های اروپایی حضور دارند. نظیر این اتفاق در ژاپن، کره‌جنوبی، قطر و امارات هم رخ داده و ما هم می توانیم چنین الگویی را در کشورمان داشته باشیم تا تیم‌های مطرح کشورمان نیاز به برگزاری اردو در خارج از کشور نباشند.»


وی تاکید کرد: «کارهای مقدماتی رشد فوتبال باید در ایران انجام شود. چشم‌های زیادی به دنبال فوتبالیست‌های ایران خواهند بود به شرطی که ما بستر لازم برای دیده شدن بازیکنان مستعدمان را فراهم کنیم. بسیاری از تیم‌ها هستند که فوتبالیست‌ها را ارزان می‌خرند و آنها را گران می‌فروشند. پل ارتباطی باید ساخته شود و احداث چنین پلی نیازمند ساختاربندی و سازمان مناسب است.»


حاج‌رضایی درباره اینکه راه‌های گوناگونی است تا بازیکنان با ارزش دیده شوند، تصریح کرد: «نسخه جدیدی برای فوتبال تعریف نشده است. دستورالعمل‌ها را می‌توان با نگاهی به باشگاه‌های موفق پیدا کرد. هیچ ساختمانی بدون پی ساخته نمی‌شود. برای آنکه در فوتبال فاصله را برترین‌ها کم کنیم باید از برنامه‌های درستی استفاده کنیم. سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت استادیوم‌های پیشرفته و آوردن مربیان برجسته دنیا جهت آموزش بازیکنان‌مان لازمه پیشرفت فوتبال کشورمان است.»


وی افزود: «ما نباید زیر سایه دو صعود متوالی به جام جهانی پنهان شویم. این موضوع سرپوشی بر مشکلات و گرفتاری‌های فوتبال‌مان شده است. غافل از اینکه خیلی از ستاره‌های دیگر فوتبال ما که فرصت حضور در جام جهانی را پیدا نمی کنند، پشت مه غلیظی که بازیکنان حاضر در جام جهانی ایجاد کرده‌اند، گم شده‌اند.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال در مورد اینکه ایران زمانی درخواست میزبانی جام جهانی 1990 ایتالیا را داده بوده و این احتمال وجود دارد که بار دیگر بتوانیم به چنین شرایطی برسیم که درخواست میزبانی جام جهانی را بدهیم، گفت: «کشور ما به دلیل تحولات جتماعی که داشته و جنگ تحمیلی که پشت‌سر گذاشت به ناچار از لحاظ زیرساختی دچار مشکل شد. صحبت از میزبانی جام جهانی با شرایطی که داریم به نظرم غیرممکن است و بهتر است با رویا زندگی نکنیم.»


حاج‌رضایی تصریح کرد: «ما برای ارتقای فوتبال‌مان نیاز به یک سری از ابزارها داریم که خیلی از آنها در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. فقدان استادیوم‌های آماده در بسیاری از شهرها، نبود هتل‌های 5 ستاره، مشکلات ترانسپورت هوایی و ... کمبودهایی است که مانع از آن شده که ما میزبان جام ملت‌های آسیا شویم. اگر بتوانیم استانداردهایی را فراهم کنیم که روزی میزبانی در آسیا را به دست آوریم شاید گامی را داشته باشیم که بتواند در آینده‌ای بسیار دور ایران را در شرایطی قرار دهد که پیشنهاد میزبانی جام جهانی را بدهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته