دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1397 - 13:02
آنا از پنجمین روز نمایشگاه کتاب تهران گزارش می‌دهد؛

نگرانی مسئوان نمایشگاه برای برهم خوردن نظم چادرها/ عدم تمایل مسئولان نمایشگاه در ارائه آمار حوادث

پنجمین روز از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در حالی به پایان رسید که بارندگی و بادهای تند، گاه و بی‌گاه، مسئولان ستاد اجرایی نمایشگاه را از به هم خوردن  نظم چادرهای تعبیه شده در بخش بیرونی شبستان، نگران کرد.
کد خبر : 278213

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، ناهید منصوری؛ پنجمین روز نمایشگاه کتاب تهران میزبان هنرمندان، نویسندگان و مسئولان زیادی چون علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی بود.


رونمایی از جلد یک و دو مجموعه پنج جلدی دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران، در غرفه انتشارات امیرکبیر یکی دیگر مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته نمایشگاه کتاب تهران بود. ولایتی در بخش مقدمه این کتاب به خوانندگان یادآوری می‌کند که این دانشنامه یک دایره المعارف الفبایی است و ورود به آن از طریق مدخل‌ها امکانپذیر است. کلیه مدخل‌های این دائره المعارف اشهر سازی شده و مستند شده‌اند. در مورد نام اشخاص کوشش شده چند الگوی مهم مستند سازی از جمله مستند مشاهیر کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد. در مورد گیاهان دارویی نیز شکل فارسی مدخل مورد توجه قرار گرفته است.


ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که پس از رونمایی از جلد یک و دو مجموعه پنج جلدی دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران از نمایشگاه کتاب تهران نیز بازدید کرد، در جمع خبرنگاران درباره موضع‌گیری آمریکایی‌ها برای خروج از برجام گفت: دست ایران برای هر نوع تصمیمی درباره مسائل هسته‌ای، باز است. آمریکایی‌ها اگر بخواهند که از برجام عقب بشینند و بازی سیاسی دیگری در بیاورند و ایران را از حقوق خود محروم کنند، حتما جمهوری اسلامی ایران متناسب با شرایطی که آمریکایی‌ها بوجود می‌آورند، مقابله خواهد کرد.


بی‌توجهی به ذائقه مخاطب مشکل حوزه نشر


از دیگر حواشی نمایشگاه کتاب تهران نگرانی‌ها و درد و دل‌های فعالان حوزه نشر است که این روزها متحمل سختی‌های زیادی شده‌اند. برخی از افرادی که در حوزه نشر فعال هستند از گرانی کاغذ و عدم تمایل مردم به خواندن کتاب سخن می‌گویند که باعث کسادی هر چه بیشتر این حوزه شده است. آنها می‌گویند: تیراژ کتابهایمان به دلیل مشکلات مالی پایین آمده است و بسیاری از کتاب‌هایی هم که منتشر شده در انبارهایمان نم کشیده است.


برخی دیگر از عدم نگاه تخصصی و چاپ کتاب‌ها طبق ذائقه و سلیقه مخاطبان گله داشتند و می‌گفتند: بسیاری از مسئولان حوزه نشر را کسانی تشکیل می‌دهند که پیش از این در حوزه‌های غیرفرهنگی مشغول به کار بوده‌اند.


از کنار گله‌ها و مشکلات درون صنفی که بگذریم، بسیاری از غرفه‌داران در نمایشگاه به پراکندگی غرفه ناشران خارجی، ناشران دانشگاهی و غرفه کودک و نوجوان انتقاد داشتند و همین امر را علت سردرگمی بازدیدکنندگان نمایشگاه می دانستند.


بر اساس نظرسنجی خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا از غرفه‌داران، بسیاری از فعالان حوزه نشر معتقد بودند که فاصله قابل توجه غرفه‌ها از یکدیگر، باعث خستگی بیش از حد مخاطبان کتاب می‌شود به طوریکه برخی افراد، بازدید از بسیاری از غرفه‌ها را به زمان دیگری موکول می‌کنند.


در این میان مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شکل کنونی چیدمان نمایشگاه را بهترین طراحی می‌دانند و این در حالی است که روز گذشته ستاد اجرایی نمایشگاه بخاطر بلند شدن باد آن هم در مدت زمان بسیار کوتاهی، از برهم خوردن نظم چادرهایی که به عنوان ایستگاه خوراکی، اغذیه وغرفه کودک برپا شده، بسیار مضطرب و نگران بودند.


عدم تمایل مسئولان آتش‌نشانی و اورژانس در ارائه گزارش از بیشترین اتفاقات و حوادث در طی پنج روز نمایشگاه، یکی دیگر از حواشی به شمار می‌آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته