دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 16:20
دکتر ولایتی:

اصالت طب اسلامی قابل انکار نیست/ طب ایرانی رکن اساسی طب سنتی در دنیا

رئیس هیات موسسه و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کسانی که منکر اصالت طب اسلامی هستند با انتشار دایره المعارف پزشکی ایران و اسلام به اشتباه خود پی خواهند برد.
کد خبر : 278085

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی بعد از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب دایره المعارف پزشکی ایران و اسلام که در حوزه موسسه انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه کتاب برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار است که طب ایران و اسلام به صورت دایره المعارف و کاملا مدون به چاپ می‌رسد. از چند سال پیش به پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران یک گروه با مسئولیت بنده تشکیل شده‌اند و مسئولیت نوشتن این کتاب را برعهده گرفتند تا کنون سه جلد از این کتاب به چاپ رسیده است و با چاپ دو جلد دیگر آن و در مجموع 5 جلد کار این کتاب تمام می‌شود.


وی با بیان اینکه کتاب دایره المعارف پزشکی ایران در تاریخ پزشکی کشورمان سابقه نداشته است، گفت: بنای ما بر این بود تا دو هزار عنوان در این کتاب وجود داشته باشد که با چاپ جلد چهارم و پنجم نیز عناوین به بیشتر از این تعداد به چاپ خواهند بود.


رئیس هیات موسسه و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پزشکی ایران و اسلام و حتی قبل از اسلام توسط دانشگاه جندی‌شاپور شکل گرفته بود و بعدا در دوره اسلامی ادامه یافت. حدود 600 سال پزشکی در ایران حرف اول را می‌زد کتاب قانون ابن‌سینا تا اواخر قرن 19 به عنوان متن پزشکی در شرق و غرب تدریس می‌شد و هیچ کتاب پزشکی در تاریخ این مقدار مورد مراجعه پزشکان قرار نگرفته است.


وی با اظهار خوشحالی از اینکه طب سنتی برای اولین بار سامان گرفته است، عنوان کرد: خوشبختانه به واسطه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته تمدن ایران و اسلام کتاب‌های خوبی در این زمینه تالیف شده است. برای چاپ کتاب دایره المعارف پزشکی ایران و اسلام نیز حدود 180 نفر به سرپرستی دکتر فرید قاسم‌لو و زیر نظر بنده این کتاب را نگاشته‌اند، که در واقع اصحاب دایره المعارف پزشکی ایران و اسلام هستند.


ولایتی اضافه کرد: کسانی که منکر اصالت طب اسلامی هستند با انتشار این کتاب به اشتباه خود پی خواهند برد؛ بسیاری از کشفیات پزشکی در تاریخ کار شیخ‌الرئیس بوده است. او کسی است که بدون هیچ امکاناتی میکروب را کشف کرده است هدف ما نیز احیای فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بوده است و امیدواریم با کمک دوستانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شود. خوشبختانه برخی از کتاب‌های ما به 6 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل رکن اساسی طب سنتی در دنیا را طب ایرانی دانست و گفت: 140 کتاب نیز به صورت بیوگرافی از بزرگان تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام به چاپ رسیده است و همه اینها با کمک موسسه انتشارات امیرکبیر صورت گرفته است. همچنین کتاب تقویم و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران که تالیف من است توسط این انتشارات چاپ شده است و نیز کتاب دانشنامه جوانمردی در 5 جلد؛ همچنین تعدادی از کتاب‌ها که به زبان‌های دیگر چاپ شده‌اند عبارتند از دو کتاب به زبان اردو در پاکستان، کتاب نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در استانبول و نیز دو کتاب در بیروت که یکی از آنها رابطه ایران و فلسطین است به زبان عربی ترجمه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته