دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 12:09
افشانی، نامزدی تصدی شهرداری تهران:

مدیران شهری باید به قوانین حوزه خود اشراف داشته باشند

سید محمد علی افشانی کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه ابزار قانون ابزار قدرت و خدمت است، گفت: ‌تنها مدیری می‌تواند در حوزه‌ای که مسئولیت می‌پذیرد موفق عمل کند که به قانون حوزه خود اشراف داشته باشد.
کد خبر : 277988

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد علی افشانی دومین کاندیدایی بود که برای تصاحب منسب شهرداری تهران به شصتمین جلسه علنی شورای شهر آمد.


وی در ابتدا رضایت مردم را از مدیران اصلی اساسی عنوان و اظهار کرد: ‌همواره به مدیرانی که با آنها کار می‌کردم تاکید کردم تنها شاخصی که باید به آن تکیه کنند (شاخص رضایت مردم) است و برنامه‌های خود را باید بر مبنای آن تهیه و تنظیم کنند. ارتقاء کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان دو اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


افشانی با بیان اینکه در هر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریت شهری حائز اهمیت است، اضافه کرد: محدوده خدماتی و حریم شهرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حریم شهر اجزای حیاتی تشکیل دهنده شهرها هستند.


کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه شعار من برای شهرداری تهران «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» است، گفت: شهر امن و جذاب برای همه به ویژه کودکان، سالمندان و اقشار خاص در واقع شهری است که این دو ویژگی را داشته باشد.


وی با بیان اینکه شاخص های زیست پذیری باید تعیین و قابلیت مقایسه محلات را در خود داشته باشند، گفت: باید اعتماد را به مردم بازگردانیم مشارکت بالا برای سرمایه‌گذاری و هر آنچه در شهر انجام می‌شود باید مد توجه قرار گیرد.


تلاش برای تحقق بودجه‌ریزی


افشانی تلاش برای تحقق بودجه‌ریزی با کمک همه افراد را یکی دیگر از مسائل عنوان و اضافه کرد: همه شهروندان باید در این موضوع مشارکت داشته باشند در واقع آنها هزینه‌ای که برای زندگی در شهر پرداخت می‌کنند را باید بدانند که صرف چه پروژه‌ای می‌شود. برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی باید در مقیاس محلات انجام گیرد.


وی در ادامه به موضوع فرهنگ اشاره و اضافه کرد: فرهنگ می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد مشروط بر آنکه از آن به درستی استفاده شود شهرداری تهران با نهادها و سازمان‌های زیادی در ارتباط است و باید تلاش کرد تا بین همه ذینفعان مشارکت و همکاری صورت گیرد.


وی با بیان اینکه در برخی از موارد در ساخت و سازها حقوق شهروندی نادیده گرفته شده است، گفت: باید در این زمینه تغییر و برخورد صورت گیرد و نگاه ویژه‌ای مد نظرمان باشد مهم‌ترین چالش امروز پایتخت بافت فرسوده است در این زمینه ما می‌توانیم از رویکرد تبعیض مثبت استفاده کنیم.


وجود برخی از پروژه‌ها در شهر همانند یک زگیل


کاندیدای شهرداری تهران تخریب باغات در پایتخت را یکی دیگر از مشکلات شهر تهران عنوان و اضافه کرد: طرح جامع و تفصیلی در برخی از موارد توسط کمیسیون ماده 5 کنار گذاشته می‌شوند و نمونه آن پروژه‌هایی هستند که همانند یک زگیل در شهر رشد کرده و برای مردم درد آورند.


وی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اعتبارات فراونی هزینه و ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند اما کنترل و ایمنی در آنها به درستی صورت نمی‌گیرد. بر اساس آنچه قانون مشخص کرده باید برای پروژه‌های در حال ساخت و سایر پروژه‌ها شناسنامه فنی ساختمان تهیه شود.


تعارض بین حریم شهر تهران و محیط اطراف موضوع دیگری بود که افشانی به آن اشاره و اضافه کرد: این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد حیات اراضی و باغات به خطر افتاده است درختان چند صد ساله را به روش‌های مختلف خشک می‌کنند این در حالی است که همه مردم حق دارند تا از امکانات مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.


کاندیدای شهرداری تهران آلودگی هوا را یکی دیگر از معضلات پایتخت اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای حمل و نقل وجود ندارد یا بسیار کم است میزان مترو با جمعیت شهر تناسب ندارد و این کار عواملی است باعث آلودگی هوا خواهد شد مهم‌ترین موضوعی که باید مورد توجه قرا گیرد توسعه حمل ونقل عمومی در پایه ریلی است.


افشانی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و آینده پیش روی کشور تصریح کرد: باید از پساب‌های شهری نیز استفاده کنیم تا مشکل بی‌آبی بهبود یابد در واقع از مهار آب در رود دره‌ها و آب‌های سطحی می‌توان بخشی از این مشکل را حل کرد.


وی تاکید کردکه ابزار قانون؛ ابزار خدمت و قدرت است و تنها مدیری می‌تواند در حوزه مسئولیت پذیری خود به خوبی فعالیت کند که به قانون حوزه خود اشراف داشته باشد و بداند که از چه ابزار قانونی باید استفاده کند.


کاندیدای شهرداری تهران ادامه داد: تعریف از خود نباشد اما امروز من بهترین گزینه ممکن هستم زیرا با سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد و دارایی در ارتباطم و این خود بخشی از مشکلات را مرتفع می‌کند. من معاون وزیرم اما تا به امروز نشده مساله‌ای را در جلسات هیات دوره مطرح کنم که مورد تایید دولت قرار نگرفته باشد.


افشانی یکی دیگر از مشکلات شهر تهران را عدم شهرسازی مناسب عنوان و اضافه کرد: طرح جامع و طرح تفصیلی با یکدیگر مطابقت ندارند با تغییر رویکرد و با پیگیری‌های فراوان هفته گذشته برای ترکیب این دو طرح در کمیسیونی زیربنایی تصمیمات جدیدی اتخاذ شد در ساخت پروژه‌ها و ساختمان‌ها نیز شاخص توسعه پایدار دیده نشده و تصمیم‌گیری یکپارچه‌ای در این زمینه وجود ندارد در واقع تامین مالی پروژه‌ها انحرافات مالی و طولانی شدن زمان ساخت پروژه‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرا گیرد. بهتر است سیستم مدیریت کیفی را در شهرداری راه‌اندازی کنیم یعنی به جای اینکه در سال 100 پروژه را در دست ساخت بگیریم 10 پروژه‌ را مد نظر قرار داده و در پایان دو سال آنهارا به بهره‌برداری برسانیم.


کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه کمک‌های اعطایی از سوی دولت و سازمان‌های دولتی به شهرداری تهران سطحش صفر است، گفت: بین دولت و شهرداری باید یک ارتباط تنگاتنگ برقرار شود در بحث مالی مهم‌ترین مساله این است که از منابع پایدار درآمدی استفاده شود.


به گفته افشانی نیروهای انسانی در شهرداری تهران چندین برابر نیاز اصلی هستند و این به این دلیل است که سازمان‌ها فکر می‌کنند که مسئول به کار گرفتن صدها نفر هستند.


وی با طرح سوالی گفت: سوال اینجاست که مدیران بر چه اساسی در سازمان‌ها انتخاب می‌شوند این در حالی است که ارتقاء‌ها باید از درون مجموعه صورت گیرد.


عدم توجه به الزامات پدافند غیر عامل


کاندیدای شهرداری تهران در ادامه به موضوع مدیریت بحران در پایتخت اشاره کرد و گفت: نگرانی درباره زلزله‌ای بیش از 6 ریشتر در سطح شهر تهران وجود دارد زیر اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد بخش عظیمی از ساختمان‌های فرسوده در پایتخت فرو می‌ریزد مخصوصا ساختمان‌هایی که جنبه کلیدی برای پاسخگویی بعد از بحران دارند.


وی ادامه داد:‌ عدم توجه به الزامات پدافند غیر عامل موضوع دیگری است که در شهر تهران مطرح است همه پروژه‌ها باید این پیوست را داشته باشند اما امروز به این موضوع کمتر توجه می‌شود.


افشانی در پایان نبود اورژانس هوایی را یکی دیگر از معضلات پایتخت عنوان و اضافه کرد: اگر اورژانس هوایی وجود نداشته ما نمی‌دانیم که چگونه باید حوادث را مدیریت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته