دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1394 - 13:59
رئیس اداره بهداشت هوا وزارت بهداشت:

روش محاسبه شاخص کیفیت هوا باید بر اساس آمار اعلام شود

رئیس اداره بهداشت هوا وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت بازنگری استانداردها و نحوه محاسبه شاخص آلودگی هوا، گفت: باید روش محاسبه شاخص کیفیت هوا و نحوه اطلاع رسانی به مردم بر اساس آمار موجود اعلام شود.
کد خبر : 27780

به گزارش گروه اجتماعی آنا، مهندس شیوا ملک افضلی در نشست بازنگری استانداردها و نحوه محاسبه شاخص آلودگی هوا، گفت: باید ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا از لحاظ داده‌های معتبر و کارکرد مستمر (تعداد، نوع، کالیبراسیون و موقعیت مکانی) جهت پیگیری روند تغییرات آلاینده‌های هوا و تعیین حدود دستیابی به استانداردهای مد نظر، بررسی شوند.


وی به تدوین استانداردها با توجه به شرایط و امکانات منطقه‌ای، توجه به اسناد بالادستی و الزامات قانونی در ارائه پیشنهاد و تعیین استاندارد تاکید کرد.


رئیس اداره بهداشت هوا وزارت بهداشت ادامه داد: در استانداردهای پیشنهادی می‌توان روش EPA، اتحادیه اروپا و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت را ملاک عمل قرار داد و گام به گام برای رسیدن به استاندارد نهایی، برنامه ریزی عملیاتی انجام داد.


ملک افضلی با تاکید بر اینکه باید استانداردهای پیشنهادی با عنوان و نام جدید و با در نظر گرفتن دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده ارائه شود، اظهار کرد: تغییر استانداردهای یک منطقه از دید جوامع داخلی و بین المللی وجهه مناسبی ندارد و زمانی که استاندارد نهایی تصویب شد، باید در فازهای زمانی مختلف گام بندی شود.


وی افزود: سازمان‌های مرتبط برنامه ریزی لازم برای دستیابی به استانداردها در برنامه عملیاتی خود را باید برای برنامه ششم توسعه در نظر بگیرند.


رئیس اداره بهداشت هوا وزارت بهداشت تصریح کرد: باید روش محاسبه شاخص کیفیت هوا و نحوه اطلاع رسانی به مردم بر اساس آمار موجود اعلام شود.


مهندس ملک افضلی ادامه داد: در استانداردسازی نقاط شکست آلاینده‌های هوا بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک بر سلامت مردم تعیین می‌شوند و با تغییر استانداردها نقاط شکست نیز تغییر می‌کند.


گفتنی است؛ در این نشست مصوب شد دو کمیته با عنوان کمیته بازنگری استاندارد و کمیته تجهیزات و ایستگاه‌ها تعیین شوند و برای هر کدام از سازمان‌ها یک نماینده برای پیگیری کارها معرفی شوند.


همچنین تهیه پیش نویس اولیه در خصوص استاندارد پیشنهادی توسط سازمان محیط زیست و اعمال پیشنهادات و نظرات دیگر سازمان‌ها در نشست‌های بعدی در این خصوص از دیگر مصوبات این نشست بود.


هم‌چنین مقرر شد راهنمای محاسبه، تعیین و اعلام شاخص کیفیت هوا به عنوان متن پیشنهادی شاخص کیفیت هوا برای اعضا ارسال شود تا ضمن مطالعه آن نظرات خود را جهت بازنگری و اصلاح آن اعلام کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته