دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1394 - 13:12
گزارش هفتگی کیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد

چشمه‌های گرد و غبار اطراف تهران در ماه‌های خشک، هوا را آلوده می‌کنند

مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: تهران هفته گذشته 2 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌­های حساس و 5 روز در هوای سالم نفس کشید.
کد خبر : 27753

به گزارش گروه اجتماعی آنا، مریم نادری درباره جزئیات یافته‌های جوی هفته گذشته تهران گفت: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون (PM10وPM2.5) اندازه‌­گیری شده در ایستگاه­‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی، حاکی از تأثیرپذیری بالای چگونگی کیفیت هوای تهران از پارامتر باد است.


وی افزود: وجود چشمه­‌های گرد و غبار در اطراف تهران باعث شده است در ماه‌­های خشک سال بادهای شدید و نسبتا شدید (بادهایی که بیش از 4 متر بر ثانیه سرعت دارند) در اکثر اوقات تأثیر منفی بر کیفیت هوای تهران داشته باشند.


به گفته نادری در گزارش هفتگی با توجه به اهمیت نقش باد در چگونگی کیفیت هوای تهران، گلبادهای مربوط به هفته گذشته بر اساس داده­‌های ایستگاه مهرآباد رسم شده و نشان می‌دهد که اواخر روز شنبه با افزایش سرعت باد به بیش از 4 متر بر ثانیه به ویژه از سمت غرب، غلظت ذرات معلق افزایش یافته و افزایش شاخص کیفیت هوا را به دنبال داشته است.


مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران تاکید کرد: از آنجایی که شاخص کیفیت هوا برای بازه زمانی 24 ساعت محاسبه می­‌شود، پدیده گردوغبار اواخر روز شنبه، افزایش شاخص کیفیت هوای روز یکشنبه را به‌­دنبال داشته است.


نادری یادآور شد: شرایط مذکور روز یکشنبه نیز تداوم داشته است اما در روز دوشنبه جهت باد از غرب به جنوب و جنوب­شرق تغییر یافته و گرد و غبار از سمت جنوب و جنوب‌شرق به سطح شهر آورده شده است. اگرچه نسبت به روز قبل شاخص کیفیت هوا کاهش یافته اما شرایط ناسالم برای گروه­‌های حساس تداوم داشته است.


وی اضافه کرد: در روزهای 16 تا 18 تیرماه نیز جهت باد عمدتا بین شرق تا جنوب متغیر بوده و روز جمعه نیز تقریباً از تمام جهات باد وزیده است و شرایط مطلوبی از نظر کیفیت هوا را به وجود آورده است.


مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران بیان کرد: اطلاعات غلظت آلاینده­‌ها بر اساس داده ایستگاه­‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته