دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1397 - 09:33
مدیر انتشارات به نشر در گفت‌وگو با آنا:

جابجایی مکان نمایشگاه کتاب تهران آفت جدی است/ ارائه 310 عنوان کتاب جدید توسط به‌نشر

انتشارات به نشر در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب با طراحی متفاوتی و حال و هوای معنوی حرم رضوی میزبان بازدیدکنندگان است؛ اگرچه مدیر این انتشارات معتقد است که جابجایی هرچند ساله این نمایشگاه از مکانی به مکان دیگر یک آفت جدی است.
کد خبر : 277329

حسین سعیدی مدیر انتشارات به‌نشر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: آستان قدس رضوی امسال با محوریت به نشر که انتشارات تخصصی آستان قدس رضوی است و با همراهی 8 مجموعه انتشاراتی دیگر مثل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه امام رضا، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، موسسه آفرینش‌های هنری، موسسه جوانان و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی حرم مطهر به صورت تجمیعی در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده است.


وی ادامه داد: ما درسی‌ویکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در 4 سالن و در حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان، دانشگاهی و بین‌الملل حضور داریم. آثاری که از آستان قدس رضوی در نمایشگاه ارائه شده هزار عنوان کتاب در قالب 10 هزار جلد در مجموعه عمومی و بزرگسال، 600 عنوان در قالب 20 هزار جلد در حوزه کودک ونوجوان، 150 عنوان کتاب در قالب 700 جلد در غرفه دانشگاهی و تعدادی هم در غرفه بین‌الملل ارائه می‌شود.


مدیر انتشارات به نشر اظهار کرد: ما در مجموعه به نشر، امسال 230 عنوان کتاب چاپ اولی عرضه می‌کنیم که برای اولین بار رونمایی شده و در مجموعه پژوهش‌های اسلامی نیز حدود 700 عنوان اثر جدید ارائه می‌کنیم که در مجموع 300 تا 310 عنوان کتاب جدید است. در برخی موسسات کوچک از جمله دانشگاه امام رضا نیز تعداد محدودی کتاب جدید به نمایش در آمده است.


وی درباره عرضه بسیار متفاوت کتاب‌های این انتشارات در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: امسال درغرفه بزرگسال سعی کرده‌ایم نمایی از حرم‌مطهر صحن انقلاب را که همه ایرانیان ذهنیت مثبتی نسبت به آن دارند را ارائه کنیم. ما با نصب المان‌های رضوی چون پنجره فولاد طی دو روز آینده، تصمیم داریم توجه عموم افراد را جلب کنیم و بازدیدکنندگان حتی بتوانند با گرفتن عکس خاطره‌ای از این بازدید به یادگار داشته باشند و از سویی دیگر فضای غرفه متناسب با فضای معنوی حرم رضوی باشد. غرفه بزرگسال 100 متر، در کودک و نوجوان 110 متر و غرفه دانشگاهی حدود 12 متر است.



سعیدی گفت: به نشر امسال 460 عنوان چاپ اول و تجدید چاپ داشته و بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز به همین شکل فعال بوده است. چه در حوزه کودک و نوجوان و چه در حوزه بزرگسال هم به لحاظ کمی وهم کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بودیم.


وی ادامه داد: انتشارات به نشر که در حوزه کودک و نوجوان، با چاپ آثاری در قالب داستان، شعر، رمان جزو انتشارات فعال به شمار می‌آید، آثار خوبی را امسال منتشر کرده است.


مدیر انتشارات به نشر درباره بازدیدکنندگان غرفه این انتشارات تصریح کرد: توقعی از مجموعه‌های وابسته به آستان قدس رضوی وجود دارد که عمدتا آثاری که مذهبی و دینی است بیشترعرضه شود و بیشتر افراد هم بر همین مبنا به غرفه مراجعه می‌کنند، بر همین اساس ما نیز بر اساس همین تقاضا اولویت‌بندی موضوعی کرده‌ایم و آثار با مضمون سبک زندگی دینی، زائر و زیارت، اهل بیت عصمت و طهارت و امام رضا (ع)، مفاهیم انقلاب اسلامی و قرآن و ادعیه که جزو نیازهای مردم است را به اشکال مختلف در نمایشگاه عرضه می‌کنیم.


وی درباره برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی تشریح کرد: به نظرم مکان برگزاری نمایشگاه، به لحاظ مدیریتی جای بررسی دقیق‌تر دارد چراکه جابجایی مکان نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلای امام خمینی (ره) و بالعکس یک آفت و آسیب جدی است و ای کاش متولیان امر با توجه به برگزاری نمایشگاه طی دو سال در شهر آفتاب سعی می‌کردند با شناختی که نسبت به مشکلات و معایب به دست آورده بودند، مسائل شهر آفتاب را رفع می‌کردند و برمبنای همان مکان نمایشگاه را تثبیت می‌کردند.


سعیدی تاکید کرد: در این باره با برخی از دوستان صحبت کردم که که با توجه به اینکه فضای شهرآفتاب فضای تخصصی برای کتاب بود، نظر افراد بر این بود که می‌توانستیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.اگر مشکلات شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب مرتفع می‌شد، به نظر من و بسیاری از مدیران انتشارات، آن فضا مکان مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب می‌بود.


وی افزود: مصلای امام خمینی(ره)فضای تخصصی کتاب نیست و آن بهره‌براری که باید وجود داشته باشد، را فراهم نمی‌کند. تنها وجه ممیزی و امتیاز مصلی از شهرآفتاب، دسترسی به آن است که آن هم با همکاری و وسایل نقلیه بیشتر قابل حل است و با پیش‌بینی آفت‌ها و آسیب‌های شهر آفتای مشکلات آنجا را می‌توان رفع کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته