دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1397 - 13:22

11 درخواست ترامپ از شیوخ حاشیه خلیج فارس

یک روزنامه کویتی فاش کرد رئیس‌جمهوری آمریکا انتظار دارد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس 11 درخواستش را اجابت کنند.
کد خبر : 277281

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الرای چاپ کویت نوشت: «دونالد ترامپ پیش از اتخاذ تصمیمش درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران در 12 می (22 اردیبهشت)، در تلاش برای پایان دادن به بحران در حاشیه جنوبی خلیج (فارس) است.»


طبق گزارش این روزنامه، ترامپ از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه کنونی خود، زمانی که رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود خواست تا تحرکات دیپلماتیک را در حاشیه جنوبی خلیج فارس افزایش دهد تا کمکی به حل اختلافات کند.


در این زمینه الرای 11 درخواست ترامپ را که حدود 20 روز پیش به این کشورها ارسال شده است، ذکر می‌کند که عبارتند از:


1. تاکید بر دوستی‌های مستحکم میان آمریکا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و استمرار آن.


2. تاکید بر لزوم وحدت در مواضع با هدف مقابله با «نقشه‌های خبیث ایران» که بر هم زننده ثبات منطقه است.


3. تاکید بر پایبندی آمریکا به امنیت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از منظر اصول اخلاقی، زیرا منافع آمریکا و این کشورها در آن است.


4. تاکید بر تقابل بهتر با نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق وحدت‌مواضع در شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد ائتلاف‌های قوی با مصر، اردن و دیگر کشورهای دوست.


5. هشدار نسبت به اینکه آمریکا در صورت ادامه اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری، به‌طور یکجانبه مسئولیت مقابله با نقشه‌های ایران را برعهده نمی‌گیرد. اگر این کشوها بخواهند آمریکا رو در روی ایران بایستند، باید اختلافات را کنار بگذارند.


6. یادآوری قربانی‌ها و تعهداتی که آمریکا از لحاظ مادی و انسانی در زمینه مبارزه با تروریسم از سال 2001 تاکنون داده است. تعهداتی که بیشترین استفاده از آن را در درجه نخست، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برده‌اند.


7. آگاهی بخشی نسبت به اینکه اگر این کشورها واضع واحدی نسبت به ائتلاف با آمریکا در راستای مبارزه با تروریسم از سویی و مجبور کردن نظام ایران به توقف تحرکاتش علیه منطقه از سوی دیگر نداشته باشند، پایبندی واشنگتن به تعهداتش ادامه نخواهد یافت.


8. تاکید بر تصویب طرحی برای پایان دادن به اختلافات در حوزه خلیج فارس و اتخاذ موضعی واحد پیش از نشست آمریکا- خلیج فارس. این طرح باید شامل همه موارد تحریمی، بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی، عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و حل همه اختلافاتی باشد که به افزایش خطر در منطقه دامن می‌زنند.


9. دیپلماسی آمریکا این آمادگی را دارد تا در نزدیک کردن مواضع نسبت به موضوعات پیچیده میان کشورهای عربی سهم داشته باشد.


10. درخواست از همه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای متوقف کردن مانور رسانه‌ای علیه یکدیگر ژ.


11. تمرکز بر لزوم ادامه مشورت‌خواهی از آمریکا در زمینه گام‌های آتی واشنگتن نسبت به ایران.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته