دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 17:46

دانشگاه‌های برتر دنیا بیش از 50 برابر بودجه دانشگاه امیر کبیر را در اختیار دارند

رئیس دانشگاه صنعتی امبیر کبیر گفت: دانشگاه‌‌های برتر دنیا هر کدام حدود 2 تا 3 میلیارد دلار در سال بودجه در اختیار دارند.
کد خبر : 277164

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر احمد معتمدی در گرامیداشت مقام معلم که در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، اظهار کرد: بعد از برجام روابط علمی بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور گشوده شده است و شاهدیم که این اشتیاق همکاری یک طرفه نیست و هر هفته هیات‌های مختلفی از دانشگاه‌های معتبر کشورهای دنیا برای ایجاد روابط علمی به ایران سفر می‌کنند.


وی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: در این برنامه دو هدف عمده را در دستور کار قرار داده‌ایم که جزو 100 دانشگاه برتر دنیا و قرار گرفتن بین دانشگاه‌های نسل سوم این دو هدف عمده است.


رئیس دانشگاه صنعتی امبیر کبیر درباره وضعیت اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: از سال 93 تا 97 بهبود اعضای هیات علمی را در برنامه راهبردی داشتیم که در مجموع 104 نفر از اعضای هیات علمی در این مدت ارتقاء رتبه پیدا کرده‌اند.


وی ادامه داد: 91 عضو هیات علمی در این مدت جذب شده‌اند که این تعداد، هم از فارغ‌التحصیلان خارج و هم از نخبگان داخل کشور است.


به گفته معتمدی سالانه حدود 200 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر خارج از کشور برای تدریس در دانشگاه صنعتی امیر کبیر درخواست می‌دهند.


وی با بیان اینکه در تعداد دانشجویان المپیادی نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: در شاخص‌های عملکرد مقالات نیز رشد کیفی و کمی قابل توجهی داشته‌ایم البته تعداد حضور استادان در کنفرانس‌های بین‌المللی به دلیل کمبود بودجه کاهش یافته است.


رئیس دانشگاه صنعتی امبیر کبیر ادامه داد: ایران در سال گذشته رشد 33 درصدی در پژوهشگران یک درصد برتر دنیا داشته که از این تعداد دانشگاه امیر کبیر به تنهایی 17 استاد پژوهشگر داشته است.


معتمدی درباره ارتباط این دانشگاه با صنعت گفت: حدود 311 میلیارد تومان قرارداد صنعتی منعقد کرده‌ایم اتفاق خوبی که در دانشگاه‌های کشور رخ می‌دهد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است که گردش مالی بسیار خوبی نیز دارد و دانشگاه امیر کبیر درخواست‌های زیادی برای تاسیس این شرکت‌ها وجود دارد.


وی بیشترین ضعف دانشگاه‌های کشور را در رتبه‌بندی بین‌المللی دانست و گفت: دانشگاه امیر کبیر در سال گذشته 100 رتبه در مشهوریت بین‌الملل QS ارتقاء پیدا کرده است.


رئیس دانشگاه صنعتی امبیر کبیر گفت: حدود 225 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حال تحصیل هستند که نسبت به 14 هزار دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند بسیار کم است.


معتمدی درباره برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه نیز عنوان کرد: 757 برنامه تا کنون در دانشگاه صنعتی امیر کبیر سال گذشته توسط دانشجویان برگزار شده است که 299 برنامه توسط تشکل‌ها، 197 برنامه توسط کانون‌ها و برنامه‌های دیگر توسط قسمت‌های مختلف فرهنگی دانشگاه برگزار شده است. همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر 151 نشریه مجوزدار دارد که از این تعداد 175 شماره نشریه در مجموع در سال گذشته منتشر شده است.


وی در پایان گفت: ما در دانشگاه‌هایی در دنیا رقابت می‌کنیم که حدود 2 تا 3 میلیارد دلار در سال بودجه دارند در عربستان دانشگاهی وجود دارد که در سال حدود 2 میلیارد دلار هزینه آن است. حتی ترکیه نیز دانشگاهی دارد که جزو 200 دانشگاه برتر دنیاست و حدود 500 میلیون دلار بودجه در اختیار دارد و این در حالی است که کل بودجه و درآمد دانشگاه صنعتی امیر کبیر در سال حدود 50 میلیون دلار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته