دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1394 - 10:43

توافق صلح احزاب لیبی بدون حضور نمایندگان دولت

گروه‌های سیاسی لیبی بدون مشارکت نمایندگانی که پایتخت این کشور را در دست دارند، برای تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردند.
کد خبر : 27714

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رهبران گروه مسلح «فجر لیبی» که در طرابلس دولت خودخوانده تشکیل داده‌اند، توافق به دست آمده میان گروه‌های سیاسی را «خیانت» توصیف کرده‌اند.


براساس این گزارش، گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های مختلف لیبی از چند هفته قبل در شهر «صخیرات» مغرب و با پشتیبانی سازمان ملل متحد در حال برگزاری بود. نمایندگان گروه «فجر لیبی» در این گفت‌وگوها حضور داشتند ولی روز گذشته (شنبه) حاضر نشدند متن توافق صلح را امضا کنند و تعهداتی در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی بپذیرند.


این توافق صلح اولیه، با پشتیبانی «برناردینو لئون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، به‌وسیله نمایندگان دولت در تبعید و رهبران گروه‌های محلی این کشور امضا شد.


از یک سال پیش که نیروهای مسلح «فجر لیبی» کنترل شهر طرابلس را به‌دست گرفتند، پارلمان منتخب این کشور که از حمایت بین‌المللی برخوردار است در شهر «طبرق» واقع در شرق لیبی دولت در تبعید تشکیل داده است.


از سوی دیگر نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی گفته است که امضای توافق اولیه صلح میان گروه‌های این کشور به معنای خارج شدن گروه «فجر لیبی» از فعالیت‌های سیاسی کشور نیست و این گروه می‌تواند در هر زمانی که مایل بود به دولت وحدت ملی بپیوندد.


وزارت امورخارجه مغرب که میزبان برگزاری این مذاکرات صلح بود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عمده موضوعات اختلافی طرف‌ها این بود که چه گروه‌هایی کنترل کدام موسسات دولتی را در دست داشته باشند.


پیشتر شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بحران لیبی راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف‌های درگیر را به همکاری با یکدیگر زیر نظر سازمان ملل متحد فراخواند.


انتهای پیام/

برچسب ها: توافق لیبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته