دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 15:09
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی:

مطهری حقیقت اسلام را در برابر لیبرالیسم و مارکسیسم تبیین کرد

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: شهید مطهری حقیقت اسلام را در مقابله با انحرافات مکاتبی چون لیبرال دموکراسی، سوسیالیسم و ناسیونالیسم تبیین کرد.
کد خبر : 277067

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم بزرگداشت مقام معلم که در آستانه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: ویژگی‌های علمی و شخصیتی شهید مطهری در برخورد با اندیشه‌های مطرح شده در آن دوره، از ایشان چهره‌ای الگو و مدل ساخت و به جامعه معرفی کرد.


وی با بیان اینکه شهید مطهری یک اسلام‌شناس تمام‌عیار بود، گفت: شهید مطهری دانشمندی زمان‌شناس، جریان‌شناس و جبهه‌شناس بود و براساس مقتضیات زمان فکر و عمل می‌کرد.


حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه شهید مطهری توانست نقش موثری را در چند جبهه به منصه ظهور برساند، افزود: شهید مطهری در پاسخ به سه اندیشه و پدیده عصر خود و نحله‌های انحرافی منبعث از اندیشه انحرافی مکاتبی چون لیبرال دموکراسی، سوسیالیسم و ناسیونالیسم تلاش و زحمات فراوانی کشید و کتاب‌های او برآیندی بر انحرافات پدیده‌های روز است.


وی با اشاره به پیامدهای ناشی از انقلاب کبیر فرانسه تصریح کرد: انقلاب کبیر فرانسه علم و تجربه‌گرایی را در برابر مدیریت دینی، پدیده نسبیت و حق انکار امور ثابت (نسبی گرایی)، اومانیسم و اینکه انسان قائم به ذات و حتی جای خدا قرار می‌گیرد، سکولاریسم جدایی دین از اقتصاد، حقوق، اخلاق و فرهنگ و انحصار دین در زندگی فردی و مدل لیبرال دموکراسی را به عنوان مکتب اداره بشر مطرح ساخت.


رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا بیان کرد: شهید مطهری با نگرش وسیع و عمیق و زمان‌شناسی که داشت، در جهت مقابله با پیامدهایی که از انقلاب فرانسه به وجود آمده بود با قدرت به میدان آمد و پاسخگوی انحرافات آن دوره شد.


وی ادامه داد: اتفاق دیگر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه بود که شهید مطهری را بر آن داشت تا در این اثنا به پیامدهای مارکسیسم و افسارگسیختگی لیبرالیسم پاسخ دهد.


حجت الاسلام سعیدی به پیامدهای ناشی از مکتب مارکسیسم اشاره کرد و گفت: اندیشه مارکسیستی به دنبال حذف دین از فکر و زندگی بود و می‌گفت دین افیون ملت‌هاست و برعکس لیبرالیسم دین را حتی در حوزه فردی هم قبول نداشت. این اندیشه هر نوع مالکیتی را حذف و تحولات سیاسی را در سطح حکومت‌های جهان ایجاد کرده بود.


وی افزود: سومین پدیده ناسیونالیسم و ملی گرایی بود. غرب آسیا در آن دوره تحت تاثیر این سه مکتب و ایدئولوژی بود و اندیشه اسلامی در لایه‌های پنهان بسر می‌برد.


رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نقش عالمان دینی در تبیین حقایق مکتب اسلام و ترسیم مرزهای مکتب اسلامی با مکاتب غربی و شرقی خاطرنشان کرد: نقش علما و بزرگان دینی همچون شهید مطهری، شهید صدر، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب کم‌نظیر بوده و است. آنان توانستند با اشرافی که بر مسائل و مقتضیات زمان داشتند، جریان‌شناسی کنند و مکتب اسلام را از پیچ و خم تاریخ بگذرانند و حقیقت دین مبین اسلام را به جامعه بشری بشناسانند.


وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی اولین پدیده یعنی حکومت اسلامی براساس دین که به تعبیر «کسینجر» سونامی در حوزه حکومت‌ها بود، شکل گرفت که موجب بطان اندیشه افیونی دین شد. مردم‌سالاری دینی، بیداری اسلامی، درخشش اسلام به عنوان یک جریان بالنده، اثبات کارآمدی ولایت فقیه در مدیریت جامعه، شکل‌گیری مقاومت براساس اندیشه دینی، تحول در وضعیت تشیع در طول بیش از هزار سال سرافکندگی و معرفی آن به عنوان یک مکتب پویا، بالنده و مدعی ارزش‌ها از پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه جهانی بود.


حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: امروز به واسطه تحولی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد کرده است، بیش از ۷۰ درصد اهل تسنن دنیا با جمهوری اسلامی ایران همراه هستند.


وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند باید به دنبال منافع ملی باشیم و به فکر منافع فراملی همچون کمک به مستضعفان جهان و جبهه مقاومت نباشیم؛ درحالی که منافع فراملی تاثیر بسزایی در دستیابی ما به منافع ملی‌مان دارد. امروز با سه کانون تهدید از سوی دشمنان مواجه‌ایم، که مهمترین تهدید متوجه اصل حکومت دینی است که باید اساتید، دانشگاهیان و حوزویان در این رابطه تلاش مضاعفی داشته باشند.


حجت الاسلام سعیدی بیان داشت: دومین کانون تهدید متوجه شخص رهبری و ولایت فقیه است و سومین کانون تهدید متوجه سپاه پاسداران به عنوان نهادی که نقش اساسی در پیشبرد راهبردهای انقلاب اسلامی در منطقه دارد، است.


وی در پایان با محکوم کردن اندیشه‌ای که می‌خواهد حوزه علمیه را از حکومت جدا کند، افزود: این حرکت در واقع یک نوع سکولاریسم ارتجاعی و کفر پس از اسلام است، که دشمن می‌خواهد از این طریق ثمره ۴۰ سال حکومت اسلامی را از بین ببرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب