دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 15:18

فرهنگ‌سازی؛ هدف صربستان در نمایشگاه کتاب تهران

وزیر فرهنگ کشور صربستان با ابراز افتخار از اینکه صربستان مهمان ویژه‌ این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است گفت: ما از این فرصت برای فرهنگ‌سازی بهره می‌بریم.
کد خبر : 277023

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ولادان ووکسوساولیووچ در افتتاحیه‌ سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما از کشوری دوست به اینجا آمده‌ایم و با وجود تفاوت‌های فرهنگی در خاک ایران احساس غریبگی نمی‌کنیم.


وی با اشاره به احترام عمیقی که برای میراث فرهنگی ایران قائل است، به معرفی بزرگان فرهنگ و ادب کشور صربستان پرداخت و اظهار کرد: افرادی که به گفته‌ او اگرچه کمتر از بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و رومی معروفند، اما در توسعه‌ی فرهنگ و ادب کشور صربستان نقشی اساسی داشته‌اند.


وزیر فرهنگ صربستان در ادامه بیان کرد: باید برای بقا و پیشرفت فرهنگ دیرینه‌ خود تلاش کنیم چراکه هرچیزی جز ارزش‌های فرهنگی گذراست.


وی با اشاره به چالش فرهنگ و ارزش‌های بومی در مواجهه با روند جهانی شدن گفت: این روند می‌خواهد جهان را متحدالشکل کند اما درک ما از فرهنگ همچون موزاییکی است که همه‌ سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف آزادانه کنار هم قرار بگیرند. ما هم می‌خواهیم جزوی از فرهنگ جهانی باشیم اما در عین حال خودمان باشیم و من مطمئنم ایران نیز چنین گرایشی دارد.


ووکسوساولیووچ ادامه داد: موانع سیاسی اغلب مانع شناخت بهتر و بیشتر می‌شود. نقش ما در این نمایشگاه فرهنگ‌سازی است.


وی با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد در دو سال قبل گفت: غرفه ایران در این نمایشگاه توجه زیادی جلب کرد و اکنون صربستان این فرصت را دارد که فرهنگ و نشر خود را در ایران ارائه دهد.


این مقام عالی‌رتبه در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: ما کشور بزرگی نیستیم اما به ارزش‌های فرهنگی اهمیت زیادی می‌دهیم.


گفتنی است، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته