دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1397 - 10:38

خانه میرغلام هاشمی استوار از دوره قاجار/ قلعه نظامی مجموعه اقامتی می‌شود

خانه تاریخی میرغلام هاشمی استان ایلام با ظرفیت اسکان 60 نفر از تابستان سال جاری فعالیت خود را به عنوان مرکز اقامتی آغاز می‌کند.
کد خبر : 276949

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا - ناهید منصوری؛ استان ایلام از استان‌های مرزی کشورمان است که با وجود نشانه‌های زیاد از قدمت و تمدن در آن، بخاطر اتفاقات تاریخی چون وقوع جنگ دستخوش ویرانی شده بود.


با توجه به اینکه بومیان این خطه از کشور همواره سعی داشته‌اند تا با آبادانی، ساماندهی و زنده‌ نگاه‌داشتن آیین‌ها و سنن بومی نمونه‌ای از یک منطقه پویا، آباد و تاریخی را حفظ کنند، مسئولان میراث فرهنگی استان نیز به دلیل کمبود بودجه برای احیای بناهای تاریخی که به مرور زمان دستخوش ویرانی شده‌اند، سعی کردند تا حفظ و نگهداری بناها را به بخش خصوصی واگذار کنند و با توجه به ویژگی بنا، کاربری که هم سوددهی مالی داشته باشد و هم مانع از خرابی و فرسایش شود، را برای محوطه‌های تاریخی در نظر گیرند.


در این میان قلعه میر غلام هاشمی دره شهر از بناهای تاریخی استان ایلام است که به بخش خصوصی واگذار شده و از دی ماه سال گذشته، کارهای مرمتی و بازسازی این تاریخی آغاز شده است.


این قلعه تاریخی که میراثی از دوره قاجاریه است امروزه بازسازی و مرمت شده و در انتظار آغاز کارهای بخش عمرانی از نیمه اردیبشهت ماه است.


به گفته مسئولان استانی، طبق قرارداد، بخش خصوصی باید 600 میلیون تومان برای تعمیرات و تجهیزات خرج کند و در این میان بخش خصوصی چند ماهی فرصت دارد تا با نظارت صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، کارهای تجهیز و آماده‌سازی قلعه میر غلام هاشمی را به اتمام رساند. البته مشکل این بنا مربوط به آب‌ و برق نیست چراکه این بنا در حال تبدیل شدن به مرکز اقامتی است و بیشتر بحث تجهیز آن ناتمام مانده است.


بر اساس نظر مسئولان این امر، اگر کار تجهیز با جدیت انجام شود آماده سازی این قلعه تاریخی بیش از 3 ماه طول نخواهد کشید و مسافران و گردشگران در فصل تابستان می‌توانند در این قلعه زیبای قدیمی اقامت داشته باشند.


بعد از آماده‌سازی قلعه برای اقامت، آنچه در این بین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، سطح امکانات و تجهیزات قلعه میر غلام هاشمی است چراکه با توجه به گستره نگاه و سطح درخواست‌های گردشگران، نیاز است تا قلعه‌های قدیمی یا تاریخی که تحت عنوان اقامتگاه بومگردی یا مرکز اقامتی آماده می‌شوند، از امکانات اولیه برای رفاه گردشگران بهره‌مند شوند.


با توجه به اینکه سطح‌‌بندی بنا‌های اقامتی بسته به تجهیزاتی که در هر بنا بکار گرفته می‌شود، انجام خواهد شد، هرچه بناها امکانات و تجهیزات بیشتری داشته باشند، ستاره بیشتری به آن اختصاص داده خواهد شد. به همین دلیل هم طبیعتا بخش خصوصی برای بازگشت مالی و اعتباری که صرف بازسازی و آماده سازی بناها می‌کند سعی دارد تا با ارائه خدمات و تجهیزات بیشتر رضایت هرچه بیشتری گردشگران را فراهم کند.


این امر در قلعه میر غلام هاشمی تا جایی است که بخش خصوصی تصمیم دارد تا به محض تکمیل مراحل عمرانی و تجهیز شدن قلعه، این مرکز اقامتی را با ظرفیت 60 نفر فعال کند. این قلعه تاریخی با طراحی سنتی، شکل تاریخی خود را حفظ می‌کند و با 15 اتاق به زودی میزبان گردشگرات ایلامی خواهد شد.


اگر بخواهیم اشاره‌ای به تاریخچه و گذشته قلعه میرغلام هاشمی داشته باشیم می‌توان به سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا مراجعه کرد که به ساخت این قلعه در سال 1303 هجری قمری توسط میرغلام هاشمی؛ حاکم وقت در روستای فرهادآباد اشاره دارد. این بنا به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و و ملات گچ ساخته شده که با توجه به کنگره‌هایی که با ارتفاع یک متر بر پشت‌بام ساخته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که این عمارت در زمان خود کاربرد نظامی-مسکونی داشته است.



این بنای تاریخی 35 اتاق به صورت تو در تو داشته که به یکدیگر مرتبط بوده‌اند. این عمارت قدیمی به دلیل سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته در آن، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. نمای بیرونی قلعه با گل و گچ اندود کاری شده که همانند دیگر قلعه‌های ایلام، یک حوض تقریباً مربع شکل دارد که آب آن از طریق کانالی که از رودقلعه منشعب شده تامین می‌شود. آب این حوض پس از گذر از زیر دیوار ضلع جنوبی قلعه وارد حوض شده و از ضلع شمالی قلعه هم به خارج هدایت می‌شود.





دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب