دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 10:20
محمود عباس:

حماس یا همه امور غزه را تحویل دهد یا خود مسئولیت آن را بپذیرد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای ملی فلسطین که پس از 22 سال برگزار شد، بار دیگر اعلام کرد حماس باید همه امور غزه را تحویل دولت توافق ملی دهد وگرنه خود این جنبش باید مسئولیت نوار غزه را کاملاً بر عهده بگیرد.
کد خبر : 276926

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ‌بیست و سومین نشست شورای ملی فلسطین شب گذشته به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله با بیش از 100 غائب برگزار شد .


علیرغم اینکه وزارت امور داخلی در نوار غزه (وابسته به حماس) هفته جاری در پایان تحقیقات دو حادثه ترور «رامی الحمد الله» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی فلسطین و سرلشکر «توفیق ابونعیم» مدیر کل سرویس امنیت داخلی غزه، اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری مسئول این حادثه است، عباس دیشب سعی کرد توپ را در زمین مقابل بیندازد و گفت: ما علیرغم انفجار (در مسیر) خودروی رامی‌ الحمدالله گفتیم خواهان آشتی هستیم اما در همان روز به عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر گفتم یا ما همه چیز را در غزه تحویل می‌گیریم و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیریم یا اینکه خود حماس همه مسئولیت این منطقه را بر عهده بگیرد.


وی در ادامه طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی موسوم به معامله قرن پرداخت و گفت: ما هرگز معامله قرن را نخواهیم پذیرفت و نمی‌پذیریم که آمریکا میانجی مذاکرات صلح باشد. معامله قرن یک «سیلی» به پایان صلح است زیرا می‌خواهد مسایل قدس، آوارگان و شهرک‌سازی را از مذاکرات خارج کند.


رئیس تشکلات خودگردان تصریح کرد: ما فقط راهکار دو دولتی را می‌پذیریم بدان معنا که دولتی مستقل در مرزهای 1967 با مرکزیت قدس داشته باشیم.


محمود عباس افزود: امکان ندارد که دولتی فلسطینی بدون غزه تشکیل شود همانگونه که امکان ندارد دولتی در غزه تشکیل شود. بر اهالی قدس، اسرا و شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌های بازگشت درود می‌فرستیم.


وی در ادامه طرحی برای صلح ارائه داد که بندهای این طرح پیشنهادی به شرح زیر است:


اول: به برگزاری کنفرانسی بین‌المللی برای صلح در نیمه 2018 با استناد به قطعنامه‌های و توافق‌های مشروع بین‌المللی فرا می‌خوانیم که شامل شرکت دو طرف مربوطه (تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی) و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقدمه آنها اعضای دائم شورای امنیت و کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (غرب آسیا) باشد و این کنفرانس باید برون‌رفت‌های زیر باشد:


پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، به رسمیت شناختن دولت فلسطین در مرزهای 1967 و به رسمیت شناختن متقابل دولت اسرائیل، تشکیل سازوکاری بین‌المللی که دو طرف مذاکره را بر حل تمام مسایل مورد اختلاف بر اساس توافق اسلو یاری کند.


دوم: طی مذاکرات تمامی طرف‌ها از اقدامات یکجانبه خصوصا اقداماتی که بر نتایج نهایی تاثیری نمی‌گذارد، پرهیز کنند.


سوم: طرح صلح عربی اجرایی شود و توافقی منطقه‌ای برای رسیدن به توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بسته شود.


جلسات منظم و عادی این شورا که نهاد قانونگذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» یا پارلمان آن به شمار می‌رود و اعضای کمیته اجرایی ساف را انتخاب می‌کند از سال 1996 تا کنون برگزار نشده و فقط در سال 2009 جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد؛ این در حالی است که شورای ملی فلسطین باید هر 2 سال یک بار تشکیل جلسه دهد.


چند روز پیش، بیش از 100 عضو شورای ملی فلسطین طی نامه‌ای از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند نشست مذکور را به تأخیر بیندازد اما وی نپذیرفت.


«مشیر المصری» از اعضای حماس در شورای قانونگذاری طی اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد: تأکید می‌کنیم نشست شورای ملی «غیرقانونی» است و نماینده همه فلسطینی‌ها نیست. ما بر ضرورت بازگشت وحدت فلسطینی، پایان سیاست تکروی تشکیلات خودگردان و سرقت موسسات فلسطینی تأکید داریم.


«خضر حبیب» عضو جهاد اسلامی نیز اعلام کرد : اصرار عباس بر برگزاری نشست شورای ملی، تقویت سیاست تکروی و دور کردن مخالفان توسط اوست. وی می‌خواهند در این نشست تصمیم‌های متناسب به مشروعیتش اتخاذ شود.


حماس و جهاد اسلامی، استراتژی محمود عباس درباره مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی را قبول ندارند، این مذاکرات از سال 2014 متوقف شده و تا کنون هیچ دستاوردی نداشته است.


شورای ملی فلسطین در سال 1948 تاسیس شد و عالی‌ترین مرجع رهبری ملت فلسطین در داخل و خارج آن به شمار می‌رود. تمامی گروه های فلسطینی به استثنای جنبش های حماس و جهاد اسلامی نمایندگان و اعضایی در شورای ملی فلسطین دارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: حماس محمود عباس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته