علاقه و شناخت؛ فاکتورهای مهم انتخاب رشته
مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان با بیان این مطلب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر ضرورت کارآفرین بودن دانشگاهها اظهار کرد: «هدایت تحصیلی، مشاوره و معرفی رشتههای دانشگاهی با هدف آگاهی بخشی به داوطلبان ورود به دانشگاه در تمام طول سال در این واحد دانشگاهی انجام میشود.»
بهروزرحمانی با بیان اینکه راهاندازی این مرکز اطلاعرسانی و هدایت تحصیلی داوطلبان با مساعدت رئیس این واحد دانشگاهی انجام میشود، افزود: «واحد تاکستان با هدف هدایت تحصیلی هوشمندانه داوطلبان و متقاضیان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام به راهاندازی این مرکز کرده است.»
وی یکی دیگر از دلایل تشکیل این مرکز را حساسیت و سردرگمی برخی والدین در ایام انتخاب رشته عنوان کرد و گفت: «هدایت تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی به نوعی کمک و آگاهیبخشی به دانش آموزان و متقاضیانی است که قصد انتخاب رشته و ورود به دانشگاه را دارند.»
این مسئول ادامه داد: «سالهای اخیر متاسفانه تعداد زیادی از داوطلبان ورود به دانشگاهها تنها علاقهمند به ورود به رشتههای گروه پزشکی هستند و این در حالی است که در اکثر موارد، این نوع علاقه آگاهانه و به خاطر خود این رشتهها نیست؛ بلکه به این دلیل است که مثلا رشتههای فنی و مهندسی چند سالی است که از بازار کار خوبی بهرهمند نیستند.»
رحمانی اضافه کرد: «هر چند داوطلبان حق دارند که این پارامتر را هم در انتخاب خود دخالت دهند، اما واقعیت این است که با توجه به آمار بسیار بالای شرکتکنندگان، درصد بالایی از این افراد، پشت سد کنکور متوقف و یا سرگردان میشوند؛ اینکه داوطلبان بخواهند بدون شناخت و علاقه آگاهانه و فقط بر اساس یک پارامتر تضمین استخدام بعد از فارغالتحصیلی، انتخاب رشته کنند دیگر در هیچ جای دنیا طرز فکر درستی نیست.»
مدیر روابط عمومی واحد تاکستان خاطرنشان کرد: «امروز معنی ورود به دانشگاهها نسبت به گذشته تغییر فاحشی کرده است و بدین معنا نیست که مانند قبل به صورت تضمینی با فارغالتحصیل شدن از یک رشته بتوان استخدام دولتی شد؛ بلکه یک مفهوم نوین و واقعی به نام دانشگاه و دانشجوی کارآفرین ظهور کرده است.»
وی بیان کرد: «دانشگاهها باید با تکیه بر امکانات و ساختارهای پژوهشی و تحقیقاتی و کارگاهها و آزمایشگاههای متنوع اقدام به تربیت دانشجوی حرفهآموز و کار آفرین کنند؛ همانطور که تحقق این امر در دانشگاههای برتر و نسل چهارم دانشگاه مانند استنفورد و ام آی تی کاملا مشهود است؛ دانشگاههای ایران هم باید به این سمت حرکت کنند و دانشگاه صرفا یک مؤسسه و ساختمان آموزشی و آموزش غیرحضوری و مکاتبهای و از راه دور نباشد.»
رحمانی گفت: «دانشجویان باید در محیط چنین دانشگاههایی خود را مجهز به مهارتهایی کنند که بلافاصله یا حتی در حین تحصیل بتوانند کارآفرینی کنند و در این صورت از شانس استخدام دولتی و صنعت بالاتری برخوردارند؛ به عنوان مثال یک فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک که در مرکز تحقیقات انرژی واحد تاکستان با علوم و مهارتهای انرژیهای تجدیدپذیر و انرژی باد و خورشیدی آشنا میشود و اقدام به پژوهش میکند، به راحتی میتواند برای خود و جامعه اقدام به کارآفرینی کند.»
وی از خانوادهها خواست به طور دقیق با رشتهها و آیندههای شغلی آشنا شوند که برای این منظور، مشاوره لازم برای انتخاب رشته آگاهانه در دانشگاه آزاد تاکستان در اختیار آنان قرار میگیرد.
این مسئول با توجه به مزیتهای این واحد دانشگاهی بیان کرد: «واحد تاکستان ۶ دانشکده، 3 مرکز تحقیقات و مرکز رشد و کلینیک تحقیقات انرژی ERC و واحدهای فنآور و مجموعه کاملی از کارگاهها و آزمایشگاهها و بخشهای دیگر دارد و تاکنون نزدیک به 40 هزار دانشآموخته و فرهیخته را برای میهن اسلامی تربیت کرده است.»
رحمانی ادامه داد: «این دانشگاه دارای بیش از ۱۴۰ رشته متنوع در مقاطع و گرایشهای مختلف بویژه در تحصیلات تکمیلی است که این موضوع جذابیتی کم نظیر در منطقه و حتی کشور برای انتخاب محل تحصیل به این دانشگاه بخشیده است.»
وی اضافه کرد: «اکنون واحد تاکستان در 100 رشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته نیز بدون کنکور دانشجو میپذیرد و دارای تسهیلات و امتیازاتی شامل استادان هیأت علمی تمام وقت و مجرب، کیفیت برتر آموزشی موردنظر صاحبان صنایع و بازار کار، رتبه برتر دانشگاهی کشور و استان، دانشکدههای مجزا، خوابگاه، سولههای ورزشی، زمین چمن و سالن آمفی تئاتر، کتابخانه مجهز و سایتهای رایانه، مراکز رشد و فناوری و تیمهای علمی دانشجویی بتن، روبوکاپ، انرژی و موارد دیگر است.»
مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان تخفیف و تقسیط شهریه و اعطای وام بلند مدت و سرویس رفت و آمد، اینترنت پرسرعت و رایگان و برگزاری کلاسها در پایان هفته را از دیگر امتیازات واحد تاکستان دانست و از خانوادهها دعوت کرد با بازدید از این واحد دانشگاهی و بخشهای مختلف آن گامی در شناخت محل تحصیل و توجه بیشتر به آینده فرزندان خود بردارند و دانشگاه را در رسیدن به هدف خود که پرورش دانشجویان برتر در کشور است، یاری کنند.
انتهای پیام/