دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1397 - 10:54
آنا گزارش می‌دهد؛

رسانه‌های دولت مصمم به فعالیت در تلگرام/ دستور روحانی مبنی بر رفع انحصار اجرا نمی‌شود

دو روز از مهلت تعیین شده توسط معاون اول رئیس جمهور برای رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی می‌گذرد؛ اما درگاه‌های خبری دولت همچنان با قدرت در تلگرام فعالند.
کد خبر : 276148

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، تلگرام و مشکلاتی که در سال‌های ورودش به ایران پیش پای کشور گذاشته است، دیگر چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت؛ این پیام‌رسان قدرتمند با سطح تکنیک بالایی که دارد، با نفوذ در جامعه ایران توانست از طرفی نوعی لمپنیسم را در میان مردم رواج داده و هدایت کند و از سوی دیگر با پروپاگاندا و اهداف خصمانه‌ به غوغاسالاری و ایجاد فتنه در کشور دست بزند. این در حالی است که تلگرام مانعی برای تاخت و تاز در جامعه ایران نداشته است.


این پیام رسان نه تنها سبک زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد؛ بلکه این اواخر از هم گسیختگی اقتصادی در کشور را در دستور کار قرارداد. باز شدن یک کانال جدید از طریق ارز دیجیتال تلگرام خبری بود که تلنگری برای مسئولان شد. سید ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است؛ از آنجا که تلگرام در هیچ کشور دیگری جز ایران غالب نیست، سکویی برای رواج فساد و تهدید در کشور شده است. او اذعان می‌کند که تلگرام در کشور ما ضریب نفوذ تقریبا صددرصدی دارد؛ اما هیچ ضابطه‌ای را که شامل ضوابط رسانه‌های مکتوب، گفتاری، شنیداری و تصویری است، رعایت نمی‌کند. وی درباره بٌعد اقتصادی تلگرام، تهدیدات جدیدی را مطرح می‌کند و می‌افزاید: پیش از آنکه طرح توسعه اقتصادی این پیام رسان مطرح شود، ما طرحی را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید پیام رسان‌های بومی داشته باشیم.


با جدی شدن تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر پشتیبانی از پیام‌رسان‌های داخلی رئیس جمهور در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه تلاش دولت در جهت تقویت رفاه و امنیت در کشور است، اعلام کرد: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.


دولت هم در بخشنامه‌ای دستگاه‌های دولتی، قوای سه گانه و نهاد‌های عمومی غیردولتی را موظف کرد که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، -29 فروردین- هر گونه فعالیت و ارائه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند و بستر‌های لازم در این زمینه را فراهم کنند. این بخشنامه خطاب به «همه نهاد‌های قوای مجریه، مقننه و قضاییه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها، نهاد‌های عمومی غیردولتی و همه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است» به امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری رسید. بخشنامه این اقدام را حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی اعلام کرده بود.


به دنبال این سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رضا جواهری رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری هم در بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام رسان‌های خارجی در نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی را ممنوع اعلام کرد.


در متن این بخشنامه آمده است: «به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، باید کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام رسان های اجتماعی را صرفا از طریق پیام رسان های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام رسان های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»


پایگاه‌های اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دولت، وزارت کشور، وزارت خارجه و کانال تلگرامی اسحاق جهانگیری، اولین نهادهایی بودند که اجرای دستور کردند و به دنبال آن شخصیت‌هایی مانند محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه و... هم پایان فعالیت خود را در تلگرام را اعلام کرده و نوشتند از این پس ارتباطات با آنها در پیام رسان‌های داخلی ممکن خواهد بود. در پی خروج گسترده نهادهای رسمی از پیام رسان تلگرام، خبرگزاری‌های بزرگ کشور یکی‌یکی رفع انحصار از تلگرام را در دستور کار قرار دادند.


این حمایت گسترده از پیام رسان‌های داخلی از سوی آحاد مسئولان و مردم در حالی صورت می‌گیرد که هنوز رسانه‌های رسمی دولت (ایرنا، ایسنا و روزنامه ایران) با قدرت فعالیت‌شان در تلگرام را ادامه می‌دهند و گویی اصلا دستور رئیس دولت مبنی بر رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی را نشنیده‌اند؛ البته اگر نخواهیم این کار را نافرمانی و بی‌تفاوتی به سیاست‌های کشور قلمداد کنیم!


با پایان ضرب‌الأجل دولت برای رفع انحصار از تلگرام در دستگاه‌های دولتی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای (شنبه 8 اردیبهشت 79) را آخرین مهلت دستگاه‌های دولتی برای قطع فعالیت‌های خود در تلگرام اعلام کرد در این اطلاعیه آمده بود: «به اطلاع می‌رساند طبق ابلاغیه صادر شده از سوی معاون اول محترم رئیس‌جمهور، امروز آخرین مهلت استفاده از پیام‌رسان تلگرام است و از امروز استفاده دستگاه‌های دولتی از تلگرام، تخلف محسوب می‌شود. البته مرکز فناوری اطلاعات دیجیتال وزارت ارشاد از همین طریق، کانال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد را هم در پیام‌رسانهای ایرانی معرفی کرد.


حال با گذشت دو روز از مهلت تعیین شده دولت برای رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی هنوز درگاه‌های خبری دولت حمایت کامل خود از پیام رسان‌های داخلی را اعلام نکرده‌اند و باید منتظر بود و دید این تأخیر در اجرای دستور اکید رئیس جمهور و مصوبه هیأت دولت تا چه زمان به طول خواهد انجامید و مسئولان خبرگزاری‌های دولتی چه وقت تمایل خود را برای اجرای دستور رئیس دولت اعلام خواهند کرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته