دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1394 - 15:29
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری:

33 خدمت اولیه به عنوان شرح وظایف کمک پرستاران تعریف شد

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: با اجرای برنامه بازنگری رده های پرستاری، 33 فعالیت اولیه مانند نظافت بیمار، تغذیه بیمار و جابجایی بیمار به عنوان شرح وظایف کمک پرستاران تعریف شد.
کد خبر : 27598

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس عباس زاده گفت: نیازهای بیمار در هر بخش و سطحی قابل تقسیم‌بندی است به گونه‌ای که برخی اقدامات مراقبتی برای بیمار مانند سوندگذاری، تسکین و اخذ شرح حال از بیمار، نیازمند دانش و مهارت بالا است و به سادگی قابل انجام نیست اما برخی مراقبت‌ها نیز وجود دارد که در عین حیاتی بودن برای بیمار، نیازمند مهارت و دانش بسیار بالا نیست.
وی ادامه داد: غذا دادن به بیماری که قادر به خوردن غذا نیست، تخلیه کیسه ادرار، نظافت تخت و ملافه، شست و شوی بدن بیماری که قادر به انجام نظافت نیست، جابجایی و حرکت بیمار از جمله اقدامات مراقبتی است که نیازمند دانش و مهارت بسیار بالا نیست اما از طرفی نیز برخی مراقبت‌ها مانند دیالیز و احیای بیمار وجود دارد که از حد توان یک پرستار عمومی نیز خارج است و تخصص ویژه می‌خواهد.
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: بنابراین خدمات مراقبتی شامل سطوح مختلفی است که لازمه ارائه کامل این خدمات به بیماران، وجود نیروی کافی در تمام سطوح و سازماندهی این نیروها است و فقط در این صورت است که می‌توانیم مدعی یک حرفه سازمان یافته در عرصه مراقبت از بیمار باشیم.
عباس زاده گفت: با برآورد زمان مورد نیاز برای مراقبت‌های اولیه، کارهای عمومی و تخصصی بیمار، می‌توان به نسبتی از نیاز به تعداد نیروی پرستار کارشناس، پرستار کارشناس ارشد (متخصص) و نیروهای کمکی دست یافت.
وی ادامه داد: بی شک وجود نیروی کمکی که زیر نظر پرستار کار کند، در تمام کشورها اعم از پیشرفته و عقب افتاده، نیازی انکار ناپذیر است. این نیروها باید به بهترین نحو سازماندهی شوند و تحت آموزش‌های استاندارد و حرفه‌ای قرار گیرند تا این اطمینان حاصل شود که به بیمار آسیبی نمی‌رسانند و در شرایطی ایمن، قادر به ارائه وظایف خود بدون هیچ‌گونه مداخله درمانی به بیمار هستند.
دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت درباره میزان نیاز سیستم بهداشت و درمان کشور به رده خدمتی کمک بهیار گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که به طور میانگین در دنیا به ازای هر چهار پرستار یک نیروی کمکی نیاز است اما متاسفانه در کشور ما این تناسب وجود ندارد و اغلب بیمارستان‌ها علاوه بر کمبود پرستار با شدت بالاتری درگیر کمبود کمک پرستار هستند.
عباس زاده افزود: همچنین بیماران ما ممکن است از خدمات پرستاری کافی برخوردار نباشند اما بیشتر از آن از خدمات اولیه و مراقبت‌های کمک پرستاری محروم هستند بنابراین ساماندهی خدمات مراقبت در تمام سطوح نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق است و خوشبختانه برنامه‌های پیش بینی شده در این زمینه، بسیار روشن است.
وی ادامه داد: بر اساس برآوردها، هم اکنون نیاز ما به 10 هزار نیروی کمک کار پرستاری محرز است البته این برآوردی اولیه است و پس از تربیت و جذب این 10 هزار نیرو و بازنگری شرایط می‌توان نسبت به احساس نیاز بیشتر به تربیت این نیروها یا توقف تربیت و جذب این نیروها اظهار نظر کرد.
رئیس بورد پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین تربیت این نیروها نیازمند دانشکده یا مرکزی دایمی برای تربیت نیرو نیست و به صورت سفارشی امکانپذیر است و هر زمان هم که احساس شود نیاز کشور به این نیروها مرتفع شده است به راحتی می توان تربیت آنان را متوقف کرد.
عباس زاده در خصوص بحث‌های مطرح شده در مورد نامگذاری رده خدمتی کمک بهیار گفت:به نظر می‌رسد آنچه در شرایط کنونی مهم است اسم و نام این رده خدمتی نیست و به هیچ‌ وجه نباید روی نامگذاری این رده خدمتی خودمان را متوقف کنیم زیرا بحث‌های نظری روی اسم، ما را از کار اصلی بازخواهد داشت و مهم این است که ما کار آموزش این نیروها را شروع کنیم.
وی ادامه داد: آموزش این رده خدمتی نیز نیازمند حساب و کتاب است زیرا به هر حال این نیروها با سلامت بیمار سر و کار دارند و یک حرکت نابجا می‌تواند به بیمار آسیب جدی برساند بنابراین در این مسیر باید معلوم باشد که لازم است چه استانداردهای آموزشی در تربیت این نیروها مد نظر قرار گیرد و چه کسانی باید این آموزش‌ها را ارائه دهند.


نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: همچنین در نظر است پس از تربیت کمک بهیاران، تمام سطوح خدمتی قبل از کارشناس پرستاری مورد بازنگری قرار گیرند و تربیت آنان متوقف شود؛ به گونه‌ای که می‌توان این برنامه را «بازنگری رده‌های پرستاری» نامید.
عباس زاده افزود: بر اساس مطالعات بین المللی، برنامه آموزشی یک‌ساله، تناسب خوبی را در تربیت نیروهایی با قابلیت‌های مورد انتظار فراهم می‌کند و در طول این یک‌سال فرد حدود یک هزار ساعت کارآموزی در بیمارستان‌ها را تجربه می‌کند و 300 ساعت نیز کلاس نظری برای آموزش مسایلی مانند کنترل عفونت، پیشگیری از انتقال عفونت و برخی مسایل بهداشتی و سلامتی اولیه پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: این حداقل‌های آموزشی بر اساس برآوردهای علمی و کارشناسانه حدود یک سال زمان نیاز دارد و به نظر می‌رسد دوره‌های چهار و 6 ماهه نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات برای فراگیری مهارت‌های لازم باشد.
وی با اشاره به تدوین استانداردهای آموزشی برای کمک بهیاری از سوی وزارت بهداشت، گفت: در زمان حاضر این برنامه به تمام مراکزی که در راستای تربیت این نیروها قراردادهای لازم را بسته‌اند، ابلاغ و تاکید شده که از این پس تربیت رده خدمتی پیش از کارشناسی پرستاری منوط به استانداردهای آموزشی اعلام شده است و تمام نظام‌های آموزشی که پیش از این برای تربیت نیروهای خدمتی پیش از کارشناس پرستاری وجود داشته است ، از این به بعد ملغی است و این برنامه جانشین تمام آنان می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: پرستار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته