دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1397 - 11:10

درخواست فرانسه از آمریکا برای بمباران نکردن کارخانه لافارژ در سوریه

مضمون یک ایمیل فاش شده نشان داد که در سال 2014 فرانسه از آمریکا خواسته بود تا کارخانه سیمان وابسته به شرکت فرانسوی را در منطقه‌ای واقع در شمال سوریه بمباران نکند.
کد خبر : 275868

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، در ادامه تحقیقات بر روی پرونده دست داشتن شرکت لافارژ در تامین مالی گروه‌های تروریستی در سوریه، ایمیلی فاش شد که نشان می‌دهد در سال 2014 فرانسه از آمریکا خواسته بود تا کارخانه سیمان وابسته به شرکت فرانسوی را در شمال سوریه که در کنترل داعش قرار داشت، بمباران نکند.


دادستانی فرانسه سال گذشته تحقیق بر روی پرونده دست داشتن شرکت صنایع سیمان لافارژ را در تامین مالی گروه‌های تروریستی در سوریه باز کرد. این شرکت همان سال اعتراف کرد که مبالغی را برای ادامه فعالیت این کارخانه در سوریه به تروریست‌ها داده است.


فرانک ژیله فرستاده فرانسه در امور سوریه که اکنون در پاریس اقامت دارد، ایمیلی به تاریخ 19 سپتامبر 2014 (28 شهریور 93) برای مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه فرانسه ارسال و خواستار حمایت آن‌ها از سرمایه‌گذاری این شرکت در سوریه شده بود. شرکت لافارژ در 87 کیلومتری شهر رقه واقع در شمال سوریه واقع است.


ژیله در این ایمیل که مختصات این کارخانه را نیز به همراه داشت گفت: «قانونی به نظر می‌رسد که از واشنگتن بخواهیم پیش از آنکه با ما هماهنگ کند به این مکان آسیبی نرساند.»


ایمیلی دیگر در تاریخ 2 اکتبر 2014 (10 مهر 93) که بخشی از تحقیقات قضایی است نشان می‌دهد این درخواست به مسئولان آمریکایی منتقل شده است.


لافارژ و وزارت امور خارجه فرانسه از توضیح درباره این درخواست که به سال 2014 برمی‌گردد و اینکه آیا دولت فرانسه از رشوه‌ای که لافارژ به گروه‌های تروریستی پرداخت می‌کرد آگاه بود یا خیر، خودداری کرده‌اند.


یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با بیان اینکه از برخی از دیپلمات‌ها به‌عنوان شاهد تماس‌هایشان با این شرکت در آن زمان بازجویی شد، گفت: «به مقام‌های قضایی همه اطلاعات و مدارکی را که خواسته بودند ارائه کردیم و وزارت امور خارجه و مسئولان آن به هیچ اقدام خلاف قانونی متهم نشده‌اند.»


به گزارش آنا، در اکتبر 2010 (مهر 1389) شرکت فرانسوی-سوئیسی لافارژ شروع به ساخت یک کارخانه سیمان در شهر جلابیه واقع در شمال سوریه کرد و در این زمینه 680 میلیون دلار هزینه کرد، ولی بعد از گذشت شش ماه ناآرامی و تنش این کشور را در برگرفت.


طبق گزارش روزنامه لوموند، در سال 2014 یکی از مقام‌های کارخانه لافارژ در شمال سوریه با هدف حفظ امنیت تاسیسات این شرکت، با مقام‌های گروه داعش وارد مذاکره می‌شود و با ارسال ایمیلی مقام‌های مافوق خود را در جریان قرار می‌دهد.


از سال 2013 تولید سیمان رکود پیدا و گروه داعش تسلط خود را در منطقه تثبیت کرد، ولی خلاف شرکت توتال و برخی دیگر از شرکت‌های چند تابعیتی که سرمایه خود را از سوریه خارج کردند، لافارژ تصمیم گرفت به هر قیمتی در سوریه باقی بماند و در این راستا، کارخانه لافارژ برای ادامه حیات خود در جلابیه به‌صورت غیرمستقیم به گروه داعش مبالغ هنگفتی پرداخت کرد.


روزنامه لوموند در گزارش خود از این پرونده می‌گوید: «مسئولان لافارژ با مقام‌های وزارت امور خارجه فرانسه و اعضای دولت در ارتباط مستمر بوده‌اند. لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه چراغ سبز مقام‌های فرانسوی را داشته است.»


شرکت لافارژ در سال 1833 تاسیس شد و در 61 کشور جهان فعالیت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته