دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1397 - 11:09
خبرگزاری آناتولی گزارش کرد؛

بحران‌آفرینی امارات در شاخ آفریقا

کارشناس مرکز تحقیقات آفریقای ترکیه در مقاله‌ای با عنوان «بحران امارات متحده عربی در شاخ آفریقا» به بررسی اهداف این کشور عربی از حضور و گسترش فعالیت‌هایش در مناطق شرقی قاره سیاه پرداخت.
کد خبر : 275860

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عثمان کاعان یوجل در این مقاله که خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) آن را منتشر کرده، آورده است: «امارات در شاخ آفریقا و مناطق شرقی این قاره درصدد دستیابی به چهار هدف اصلی ازجمله گسترش همکاری تجاری و توریستی، مبارزه با اخوان‌المسلمین با عنوان مبارزه با تروریسم برای شکست نفوذ این جریان در قاره آفریقا و بهره‌برداری از توان کشورهای آفریقا در راستای ایجاد توازن قوا برای مقابله با نفوذ ایران در حوزه خلیج (فارس) است. اما حضور ترکیه در قاره آفریقا محاسبات سیاسی امارات را در کشورهای آفریقایی برهم زد.»


یوجل می‌نویسد: «امارات در چند وقت اخیر رقابت شدیدی با ترکیه و قطر آغاز کرده است. این کشور برای تبدیل شدن به یک دولت محوری در خاورمیانه، به‌ویژه در خلیج (فارس) و قاره آفریقا، توان سیاسی، اقتصادی و نظامی را به کار میگیرد. امارات در ظاهر در سیاست خارجی منطقه زیر سایه عربستان فعالیت می‌کند، اما در چند وقت اخیر در دامن زدن به آشوب‌ها و بحران‌های منطقه نقش موثری برعهده داشته است.»


وی افزود: «امارات در جنگ یمن علیه حوثی‌ها (جنبش انصارالله) که باعث کشتار هزاران نفر انسان بی‌گناه و غیر نظامی شده است، حضور فعال دارد. امارات از کودتای نظامی در مصر حمایت کرد و سیاست دشمنی شدید با اخوان را دنبال می‌کند.»


این کارشناس مرکز تحقیقات آفریقای ترکیه نوشت: «امارات در تحریم قطر شرکت فعال دارد و با به‌کارگیری محمد دهلان از کودتای 15 جولای 2016 (25 تیر 95) در ترکیه حمایت کرد. کشف 9.5 میلیون دلار هنگام بازرسی از یک فروند هواپیما در فرودگاه سومالی نیز نشان داد که امارات در قاره آفریقا به برقراری و همکاری نظامی و تجاری در این منطقه اهمیت زیادی قائل است. کشورهای خلیج (فارس) بعد از آغاز روند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی به‌ویژه در کشورهای زیر صحرای آفریقا، سرمایه‌گذاری خود را افزایش دادند.»


وی می‌نویسد: «امارات با کشورهای شاخ آفریقا از جمله سومالی، جیبوتی و اریتره همکاری تجاری و نظامی خود را گسترش داد و همکاری اقتصادی امارات متحده عربی با کشورهای شرق آفریقا از جمله کنیا، تانزانیا و اوگاندا در حال افزایش است. امارات در راستای تحقق اهدافی همچون محاصره یمن، کنترل تنگه‌ها و گذرگاه‌های تجاری دریای سرخ و اقیانوس هند، در شاخ آفریقا همکاری تجاری و نظامی با کشورهای منطقه را گسترش داده و در این مناطق پایگاه‌های نظامی تاسیس کرده است. امارات آموزش نیروهای نظامی سومالی و مدیریت و نوسازی برخی از بنادر سومالی را برعهده گرفت.»


یوجل می‌افزاید: «امارات در شهر بندری عصب اریتره پایگاه نظامی تاسیس و کشتی‌های جنگی مستقر کرد. این کشور در منطقه پنتلند سومالی مدیریت بندر را به شرکت اماراتی بوساسو (Bosaso) واگذار و نیروی امنیتی و پلیس بندر تحت آموزش قرار داد. امارات در موگادیشو، آموزش نیروهای عملیات مخصوص سومالی و مدیریت بندر باراوه و نوسازی آن را برعهده گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب