دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1397 - 09:19
معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا:

تکلیف ادغام یا تجمیع دانشگاه‌های مهارتی در آینده مشخص می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی نحوه این ساماندهی در دانشگاه‌های مهارتی کشور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی را تشریح کرد.
کد خبر : 275542

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به تاکیدات اخیر وزیر علوم در مورد ساماندهی آموزش عالی و نزدیک‌کردن دو دانشگاه مهارتی کشور (علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای) توضیح داد: بحثی کلان‌تر از ادغام مطرح است و آن هم ساماندهی موسسات آموزش عالی است. ساماندهی موسسات نص صریح طرح آمایش آموزش عالی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در اسفند 94 به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. در ماده 3 این طرح به ساماندهی موسسات آموزش عالی از طریق ادغام و تجمیع اشاره شده است و البته ساماندهی هم فقط بحث ادغام و تجمیع نیست.


وی ادامه داد: ساماندهی عمدتا این است که ما به مراکز آموزش عالی که زیر خط استاندارد هستند کمک کنیم تا بتوانند استانداردهای لازم را پیدا کنند و تلاش این است تا این کار را بکنیم و حال اینکه روش آن ادغام یا تجمیع باشد، بالاخره در آینده مشخص خواهد شد.


معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: آنچه که جامعه آموزش عالی باید به آن توجه کنند این است که اساسا دنیا به این سمت پیش می‌رود، ما شاهد ساماندهی موسسات در دانشگاه‌های بزرگ دنیا در انگلستان، فرانسه، استرالیا و کانادا و ... هستیم و بنابراین ساماندهی یک اصل پذیرفته شده است و حتما باید این کار را بکنیم، اگر غیر از این باشد هم کیفیت را از دست می‌دهیم و هم شاهد هدررفت سرمایه دولت خواهیم بود. ما امیدواریم این امر اتفاق بیفتد و ساماندهی به خوبی انجام شود.


استقبال وزارت علوم از هم‌افزایی دانشگاه‌های غیرانتفاعی


مجتبی شریعتی نیاسر درباره زمزمه‌های شکل‌گیری دانشگاه‌های غیرانتفاعی در استان‌های کشور هم اظهار داشت: این هم در راستای همین ساماندهی است و در واقع ساماندهی به موسسات غیردولتی؛ موسسات غیردولتی چون حاکمیت دولت بر مسائل اقتصادی‌شان وجود ندارد خود باید به تفاهم برسند. قطعا اگر مراکز غیرانتفاعی در یک گوشه‌ای از این کشور خودشان به این جمع‌بندی برسند که با هم ادغام شوند و یک واحد بزرگی را تشکیل بدهند ما هم حمایت می‌کنیم و حتی شاخص‌های تشویقی را هم روی آنها پیاده می‌کنیم. انتظار من هم این است که این اتفاق بیفتد به خاطر اینکه مراکز غیرانتفاعی ما خیلی گسترده و زیاد هستند و این یک فرصت است که بتوانند آینده خوبی را برای آموزش عالی رقم بزنند. این مراکز برای ارتقای کیفیت خوب است که به این شیوه بیندیشند که چگونه می‌توانند بین خودشان هم‌افزایی ایجاد کنند تا پتانسیل آموزش عالی در بخش دولتی افزایش پیدا کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته