دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1394 - 13:17
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر داد

بدهی 6 هزار میلیارد تومانی افراد حقیقی و حقوقی به تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به بدهی 6 هزار میلیارد تومانی افراد حقیقی و حقوقی به تامین اجتماعی اشاره و بیان کرد: شهرداری تهران نیز 500 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است. ما نیز در حال پرداخت بدهی‌هایمان به شهرداری هستیم چرا که هم اکنون سه مرکز درمانی در تهران در حال ساخت و ساز است.
کد خبر : 27545

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ سید تقی نوربخش در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: تعداد بیمه‌شدگان این سازمان بیش از 40 میلیون نفر است به طوری که بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی 13 میلیون هستند که همراه با افراد تحت پوشش آنها و مستمری بگیران این تعداد به بیش از 40 میلیون نفر می‌رسد.


وی سازمان تامین اجتماعی را سازمانی اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی علی‌رغم دو وظیفه ذاتی پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی، 18 نوع خدمات دیگر را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهند.


نوربخش افزود: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که تحریم‌های ظالمانه به حداکثر رسیده است و کاهش قیمت نفت و ترانسفر ارز ناشی از سایر کالاهای نفتی، شاهد تأثیر این موضوع در منابع و مصارف سازمان بوده‌ایم.


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در ماه خرداد، 4 هزار و 200 میلیارد تومان مصارف سازمان تامین اجتماعی بوده است که از این مبلغ 2650 میلیارد تومان در بخش پرداخت مستمری‌ها، 150 میلیارد تومان بیمه بیکاری، 720 میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد و 240 میلیارد تومان نیز به مراکز ملکی درمانی سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.


نوربخش با اشاره به اینکه از ابتدا سال 94 تا 31 خرداد امسال 11 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: حدود 84 درصد این منابع از محل حق بیمه‌ها وصول شده است و این مبلغ حدود 26 درصد از بودجه کشور است.


بدهی 60 هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی


وی گفت: در حد وظایف و ماموریت‌ها وظایف خود را انجام داده‌ایم و در این جنگ تمام عیار اقتصادی، تامین اجتماعی خاکریز اول این جنگ بوده است.


نوربخش در خصوص بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 84 بدهی دولت 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است و این بدهی در 30 سال گذشته تجمیع شده است ولی از سال 84 تا سال 92 به دلیل تعهداتی که دولت تقبل کرده است، بدهی این سازمان به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است و تعهدات دولت در سال 84 به 21 آیتم رسید که با پرداخت نکردن تعهدات خود بار بدهی‌ها افزایش یافت.


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال جاری بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 15 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که با این حساب 25 درصد از بودجه دولت برای سازمان تأمین اجتماعی است.


استقبال تامین اجتماعی از مکانیزم سرکار رفتن بیکاران


وی در مورد اجرای طرح بیمه بیکاری که زمانی از سوی وزیر رفاه ابلاغ شده بود، گفت: این طرح بعد از ابلاغ با اشکالاتی از سوی دستگاه‌های نظارتی روبرو و به وزارتخانه برگشت داده شد. لذا در حال حاضر بررسی می‌شود اما ما از مکانیزم سرکار رفتن بیکاران استقبال می‌کنیم.


افزایش پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی با بخشنامه جدید وزارت کار


نوربخش در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث کارگران ساختمانی، گفت: در قانون، 15 درصد عوارض شهرداری به آنها اختصاص داده شده است کل منابع بابت عوارض 650 میلیارد تومان در نظرگرفته شده در حالی‌که هزینه برای 800 هزار کارگر ساختمانی حدود 1400 میلیارد تومان است و ما ناچاریم بخشی از این هزینه را از منابع دیگر تأمین کنیم.


وی ادامه داد: در هر ماه 100 هزار نفر به بیمه شدگان کارگران ساختمانی اضافه کردیم و امیدواریم با بخشنامه جدید وزارت کار و ارتقای 15 درصدی سهم عوارض به 20 درصد و همکاری برای شناسایی کارگران ساختمانی شاهد افزایش پوشش بیمه‌ای برای کارگران ساختمانی باشیم.


پیگیری درمان مجروحان حادثه ذوب آهن اصفهان


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد حادثه کارخانه ذوب آهن اصفهان، گفت: بعد از این حادثه بلافاصله وزیر رفاه دستور دادند که علت آن ظرف 72 ساعت مشخص شود و سازمان تأمین اجتماعی نیز طی دو روز گذشته نسبت به پرداخت مستمری و کمک مالی به بازماندگان حادثه اقدام کرد ضمن اینکه بحث درمانی مجروحان برای شفای کامل در حال پیگیری است.


خدمات رایگان درمان بیماران پروانه‌ای در مراکز ملکی تامین اجتماعی


نوربخش در پاسخ به سوالی در مورد اقداماتی که برای بیماران پروانه‌ای از سوی تأمین اجتماعی انجام شده است، تصریح کرد: خدمات درمانی آنها در مراکز ملکی سازمان رایگان است اما به دلیل اینکه جزو بیماران خاص قرار نگرفتند هنوز تحت پوشش بیمه خاصی نیستند.


بدهی 6 هزار میلیارد تومانی افراد حقیقی و حقوقی به تامین اجتماعی


وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بدهی شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی و بالعکس، تصریح کرد: بدهی ما به شهرداری 10 درصد بدهی آنها به ما نیست. همچنین ما 6 هزار میلیارد تومان از افراد حقیقی و حقوقی طلبکاریم. شهرداری تهران نیز 500 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است. ما نیز در حال پرداخت بدهی‌هایمان به شهرداری هستیم چرا که هم اکنون سه مرکز درمانی در تهران در حال ساخت و ساز است.


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: همچنین کارفرمایان سه هزار و 500 میلیاردتومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکارند اما ما تلاش می‌کنیم در این زمینه محتاطانه عمل کنیم چرا که وارد کردن فشار زیاد بر کارگاه‌های تولیدی ممکن است منجر به بیکاری کارگران شود.


نقش دولت در سازمان تأمین اجتماعی قابل حذف نیست


نوربخش در پاسخ به سوالی در خصوص بحث جدایی این سازمان از دولت اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به دلیل مکانیزم تأمین منابع مالی از نسلی به نسل دیگر با سازمان‌های دیگر متفاوت است و در اینجا دولت نقش مشارکت تضامنی دارد که به هیچ وجه قابل حذف نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب