دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1397 - 13:48

جنگ رسانه‌ای میان مسکو و تل‌آویو بر سر فروش اس 300 به سوریه

جنگ رسانه‌ای میان رژیم صهیونیستی و روسیه بر سر فروش سامانه ضدهوایی اس 300 در دو روز گذشته به اوج خود رسیده است و روزی نیست که رسانه‌ها به‌نقل از مقام‌های تل‌آویو خبری از اس 300‌های در راه سوریه منتشر نکنند.
کد خبر : 275349

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ بعد از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه T4 سوریه و نیز حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به این کشور بود که موضوع فروش سامانه‌های ضدهوایی اس 300 به سوریه از سوی روسیه جدی‌تر دنبال شد. پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این اقدام را محکوم و بر حمایت از حق حاکمیت و استقلال سوریه تاکید کرد، میخائیل باگدانف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به غرب آسیا و شمال آفریقا گفت سوری‌ها باید بتوانند از حق حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی خود دفاع کنند.


همانجا بود که باگدانف از احتمال ورود سامانه‌های ضدهوایی اس 300 به دمشق خبر داد و تصریح کرد: «این موضوع در حال بررسی ولی زمان‌بر است و حتی ما درخواست‌هایی دریافت کرده‌ایم که این اقدام را انجام ندهیم. اما بعد از حملات موشکی به سوریه منطق ایجاب می‌کند که این گام را برداریم و به سوریه این حق را بدهیم که از حق حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی خود دفاع کنند.»


این جرقه باعث شد تا موضوع تحویل سامانه‌های ضدهوایی اس 300 به سوریه به سوژه روز رسانه‌های صهیونیستی تبدیل شود و روزی نبود که این رسانه‌ها به‌نقل از مقام‌های تل‌آویو خبری از اس 300‌های در راه سوریه منتشر نکنند. جنگ رسانه‌ای میان اسرائیل و روسیه بر سر فروش سامانه ضدهوایی اس 300 در دو روز گذشته به اوج خود رسیده است. شامگاه یکشنبه بود که رسانه‌های خبری اسرائیل خبر دادند مسکو به تل‌آویو پیام داده که سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 خود را به سوریه فروخته است و در این مسیر هیچ مشکلی وجود ندارد.


چند ساعت بعد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در پکن به‌سر می‌برد به این ادعای رسانه‌های اسرائیلی واکنش نشان داد و در مصاحبه با شبکه تاس روسیه گفت: «مسکو هیچ تصمیمی درباره تجهیز سوریه به سامانه‌های ضدهوایی پیشرفته از نوع اس 300 نگرفته ولی ممکن است چنین تصمیمی به‌زودی اتخاذ شود. ما منتظر تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری روسیه و نمایندگان سوریه هستیم و ترجیح می‌دهیم این اتفاق محرمانه رخ ندهد و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»


لاوروف روز جمعه گفته بود حملات هوایی غرب به سوریه باعث شده است تا روسیه پا را از دایره اخلاق فراتر بگذارد و سامانه‌های موشکی خود را به نظام بشار اسد بدهد. همچنین مقام‌های بلندپایه نظامی روسیه امکان تحویل موشک‌های اس 300 به دمشق را بعید ندانستند. چنانکه دمیتری پسیکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوال خبرنگاران در این‌باره، بدون تفسیر مستقیم امکان چنین اقدامی از سوی مسکو، توصیه کرد که بیانیه ولادیمیر پوتین که چند ساعت بعد از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه، منتشر شده بود با دقت زیاد مطالعه شود.


کار به اینجا ختم نشد و رسانه‌های اسرائیلی عصر دوشنبه خبری مشکوک را به‌نقل از یک دیپلمات روس که نامش فاش نشد، منتشر کردند. این دیپلمات روس در واکنش به خبر ادعایی مربوط به فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 به سوریه گفت اسرائیل از روسیه خواسته است تا نیروهای سوری را به این سامانه‌های ضدهوایی پیشرفته مجهز نکند.


رسانه‌های اسرائیلی در ادامه هیچ توضیحی درباره این خبر منتشر نکردند تا اینکه روزنامه کامرسنت چاپ روسیه در گزارشی به‌نقل از کارشناسان نظامی روس نوشت اسرائیل در حال برخورد منفی با موضوع ارسال اس 300 به سوریه است و هر لحظه احتمال وجود دارد بنا به گزارش‌های واهی، مناطقی را که ادعا می‌کند اس 300 در آنجا وجود دارد بمباران کند.


سفارت روسیه در تل‌آویو در واکنش به انتشار خبر به‌نقل از یک دیپلمات روس به خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد: «تاکنون هیچ اطلاعاتی از ارائه پیشنهاد اسرائیل از روسیه درباره جلوگیری از صادرات سامانه‌های اس 300 به سوریه در دست نداریم.»


این تنش‌ها در سطح رسانه‌ای در حالی است که روزنامه یدیعوت آحارونت در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد: «دیپلمات‌ها و رهبران اسرائیلی در تلاش برای کاهش تنش و جدال لفظی میان تل‌آویو و مسکو هستند. یک مسئول اسرائیلی در این‌باره گفت، معیارهای دیگری برای روابط با روسیه و سیاست‌های بازدارنده با هدف جلوگیری از اصطکاک در روابط دو طرف وجود دارد.»


به گزارش آنا، رسانه‌های صهیونیستی در آستانه ارسال سامانه‌های ضدهوایی اس 300 به سوریه در تلاش هستند تا نگرانی خود را در زیر سایه انتشار اخبار کذب از جانب سوریه مخفی کنند و به نوعی با جنگ رسانه‌ای از زیر زبان مسئولان روس موضع اصلیشان را در این زمینه به دست آورند. در هر صورت چشم‌انداز استقرار سامانه‌های موشکی اس 300 در خاک سوریه موجب نگرانی جدی صهیونیست‌ها شده است و می‌تواند به روابط مسکو - تل‌آویو آسیب بزند. نکته مهم اینجاست که جنگنده‌های اسرائیل اکنون آزادانه و با استفاده از چراغ سبز آمریکا به حریم هوایی سوریه تجاوز می‌کنند، ولی با وجود موشک‌های اس 300 در دست نظامیان سوری، دیگر امکان چنین اقدامی وجود نخواهد داشت.


نباید از نظر دور داشت که طبق اظهارات مقام‌های نظامی روسیه، سامانه دفاع ضدهوایی کنونی سوریه بسیار قدیمی و از تولیدات زمان شوروی سابق است. آن‌ها در هر شلیک می‌توانند یک هدف را نابود کنند ولی سامانه موشکی اس 300 در حالت مشابه توانایی شلیک به سوی شش هدف را دارد. طبعا تحویل این سامانه به سوریه توان دفاعی این کشور را در صورت حمله موشکی دیگری به‌شدت تقویت می‌کند و کشورهای غربی را در زمان چنین تصمیم‌گیری‌هایی بر سر دو راهی جدی قرار خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته