درخواستهای حداد عادل از وزیر علوم برای تحول در دانشگاهها چه بود؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر حداد عادل گزارشی از اقدامات انجامشده و برنامههای پیش روی این شورا ارائه کرد. در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری 110 برنامه درسی و تدوین 72 برنامه تحول یافته در قالب 19 کارگروه و 246 عضو، با برگزاری بیش از 1200 جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحینگری و شتابزدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت. در انتهای این گزارش هم اعلام شد تاکنون 13 کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از 200 کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.
منصور غلامی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: آموزش عالی مصرفکننده تولیدات و فرآوردههای تحول و ارتقاء در علوم انسانی است. تربیت اعضای هیئت علمی توانمند برای تدریس سرفصلهای بازنگری شده یک گام مهم است که باید برای آن برنامهریزی شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زحمات زیادی کشیده شده و نتایج خوبی هم حاصلشده و امیدواریم با همکاری همه دستگاههای این جریان استمرار پیدا کند.
پس از سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل هم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی بهعنوان پیشزمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمیتواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بیتفاوت باشد. تاریخ 4 سده اخیر غرب نشان میدهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.
جداکردن بازنگری 16 رشته درسی از حیطه برنامهریزی دانشگاهها
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفتهایم و تکرار میکنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.
رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاهها، تقاضا داریم 16 رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامهریزی دانشگاهها مستثنی شوند.
وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشستهای فصلی روسای دانشگاهها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامهها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.
مجتبی شریعتی نیاسر هم در این جلسه گفت: شورای سیاستگذاری و شورای گسترش آموزش عالی در یکدیگر ادغام خواهند شد.
وی افزود: هدف از این کار کاستن از جلسات بیهوده و روانسازی امور است.
لزوم انتصاب بازرس ویژه اجرای برنامههای تحول در علوم انسانی
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعامل با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
در ادامه جلسه نیز برخی از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن استفاده از تمام ظرفیتهای جامعه علمی کشور، توجه بیشتر به تألیف متون آموزشی، اجتناب از برخی دوبارهکاریها، توجه به پژوهش و تحقیقات، تربیت مدرس برای تدریس برخی سرفصلهای جدید، انتقاد از برخی موضعگیریهای سیاسی و شتابزده در موردبازنگری در علوم انسانی، انطباق هرگونه برنامه آموزشی با سند آمایش آموزش عالی، ایجاد اتاقهای فکر بهمنظور نظریهپردازی کلان در حوزه علوم انسانی و مسئله محور کردن آموزش علوم انسانی است.
پس از سخنان اعضا، دکتر حداد عادل نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار این جلسات گفت: از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم ایشان بهمنظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامههای تحول در علوم انسانی منصوب شود.
وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پایان این جلسه گفت: نظارت بر روند اجرای مصوبات و برنامهها و بازخورد گیری از این اقدامات لازم است.
انتهای پیام/