دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1397 - 14:01
سخنگوی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

قرارداد نمایشگاه کتاب با مصلی تهران سه میلیارد و 750 میلیون تومان است

سخنگوی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سی‌ویکمین دوره 3 میلیارد و 750 میلیون تومان با مصلای تهران قرارداد بسته و در مقابل امتیاز تبلیغات و مواد غذایی را گرفته است.
کد خبر : 275004

همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره برپایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب در مصلای تهران گفت: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیمات کلان در خصوص برگزاری و نحوه اداره نمایشگاه کتاب به چند دلیل مشخص و مهم نمایشگاه را به مصلای امام خمینی (ره)انتقال داد.


وی اظهار کرد: درخواست اجماع صنف بر این بود که نمایشگاه کتاب منتقل شود و موضوع دیگری که مجموعه سیاستگذاری را ترغیب به انتقال نمایشگاه به مصلای امام خمینی (ره) کرد نواقصی بود که طی دو سال در شهر آفتاب با آن روبه‌رو بودیم.


امیرزاده با قدردانی از تلاش مدیریت شهری برای راه‌اندازی شهر آفتاب تشریح کرد: نواقص جدی در شهرآفتاب وجود داشت که برگزاری نمایشگاه را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کرد. البته در سال اول سعی شد برخی نواقص برطرف شود اما تکرار آن در سال دوم باعث شد متولیان امر و شورای سیاست‌گذاری مذاکرات دوستانه و جدی با شهرداری تهران در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند. در این نشست رفع نواقص دو سال گذشته و تبدیل سازه‌های موقت به سازه‌های دائم مطرح شد و مسئولان شهرداری با صداقت و نگاه واقع‌بینانه اعلام کردند که این مجموعه شرایط مورد انتظار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نمی‌تواند در مدت کوتاه برآورده کند و طبیعتا با برگزاری این نمایشگاه در هر مکانی همکاری خواهد داشت.


سخنگوی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب در ادامه بیان کرد:‌ از سوی دیگر مدیریت جدید مصلا بود که با اقدام انگیزشی و نامه‌نگاری که با صنوف مختلف داشت، آنها را ترغیب به حضور در مصلا کرد. مدیریت مصلا اعلام کرد که اگر صنوف در مصلا حضور یابند همکاری لازم را خواهد داشت.


تغییرات در مصلای تهران یکی از عوامل انتقال نمایشگاه


وی در خصوص دیگر اتفاقاتی که زمینه‌ساز برپایی نمایشگاه کتاب در مصلای تهران شد، تاکید کرد: از بیست و هشتمین دوره نمایشگاه تا این دوره تفاوت‌های زیادی در مصلا رخ داده که مهم‌ترین آن فضاهای مسقف مصلا است. اینکه رواق‌های شرق و غرب مصلا زیر بار رفت و فضاهای موقت به حداقل رسید از موارد مهم در برگزاری نمایشگاه در مصلا بود. برون‌داد تصمیمات شورای سیاست‌گذاری اجماع است که البته در بحث انتقال از شهرآفتاب به مصلا اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای سیاست‌گذاری موافق بازگشت به مصلا بودند.


برگزاری نمایشگاه در هر فضایی تابع عملکرد مدیران آن مجموعه


امیرزاده درباره مکان سی‌ودومین دوره نمایشگاه تاکید کرد: اینکه دوره بعد در مصلا برگزار شود یا نه، تابع عملکرد مدیریت مصلا است. رفتن به شهرآفتاب یا نرفتن، ماندن در شهر آفتاب یا نماندن تابع عملکرد مدیران آن مجموعه است زیرا ما همیشه پس از برگزاری نمایشگاه، یک ارزیابی از نحوه برپایی داریم تا میزان رضایت حضور را بسنجیم‌ و بر اساس آن عمل ‌کنیم.


وی در حضور ناشران خارجی و شیوه قیمت‌گذاری کتاب‌ها نیز تصریح کرد: در بخش ناشران خارجی مشکلی نداریم و محموله‌های کتاب خارجی به موقع وارد گمرک ایران شد و در اختیار نمایشگاه قرار گرفت. نحوه قیمت‌گذاری هم بر اساس قیمت‌های اعلام شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.


وی درباره نظارت بر تخلفات ناشران در سی‌ویکمین دوره نمایشگاه نیز گفت: ما هیچگاه اعلام نکردیم که تخلفات بخشیده می‌شود. تا مدت دو سال تمامی آرا به قوت خود باقی است اما اجرای آن به تعویق می‌افتد. اگر در طول دو سال آینده تخلفی از سوی ناشران صورت نگیرد و اگر نمایشگاه سی‌ام بدون تخلف باشد ولی اگر طی دو سال آینده حتی تخلفی کمتر از تخلف انجام شده در گذشته هم انجام شود، این حکم قابلیت اجرایی‌شدن دارد.


سخنگوی نمایشگاه کتاب سیستم نظارتی برای ممانعت از تخلف ناشران را به تشکیل شورای نظارت مرتبط دانست و افزود: امسال برای اولین بار احکامی برای هیات رسیدگی به تخلفات ابلاغ شد که بر اساس آن، علاوه بر تخلفات مربوط به ناشران، تخلفات مربوط به کمیته‌ها، کارکنان، مجموعه‌ها و نهادها را نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و هیات رسیدگی به تخلفات با قدرت و جدیت از ارتکاب به تخلف ممانعت می‌کند. نگاه امسال هیات رسیدگی به نظارت‌های درون صنفی و همه جانبه و نگاه پیشگیرانه است.


تدوین و تصویب 60 برنامه در کمیته علمی فرهنگی


وی در خصوص برنامه‌هایی که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب برنامه‌ریزی شده گفت: یکی از رویکردهای مهم سی‌ویکمین دوره نمایشگاه برنامه‌ریزی برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. 60 برنامه در کمیته علمی فرهنگی طراحی، تدوین و به تصویب رسیده که بخش عمده آن ناظر به توجه به چهل‌سالگی پیروزی انقلاب است. در این زمینه نشر ویژه‌نامه چهل ساله انقلاب به نمایش گذاشته می‌شود و برنامه‌های متنوعی از حوزه معاونت فرهنگی و صنوف و شهرداری در حال تدارک است.


وی اضافه کرد: به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب کتاب‌های شاخص رونمایی می‌شوند. سرای اهل قلم با توجه به دستورالعمل‌هایی که کمیته دارد بخش عمده توجه و رونمایی از آثار مختلف را در دستور کار قرار داده است. این آثار کتاب‌هایی هستند که شایستگی این را دارند که در فضایی چون نمایشگاه کتاب، خوب دیده شوند. ما ده‌ها کتاب را در سرای اهل قلم رونمایی خواهیم کرد.


امیرزاده درباره کنترل سالن‌ها برای اجتناب از خطرات احتمالی در زمان شلوغی نمایشگاه، تشریح کرد: در بخش داخلی شبستان مصلای امام خمینی (ره) که احتمال ازدحام بیشتر است مجموعه خوبی در نظرگرفته‌ایم که مدیریت آن را برعهده دارد. با تجارب دوستان در بخش داخلی دارند جانمایی‌ها، ایجاد راهروها وتصویب در تایید نقشه از سوی ستاد بحران برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که ما در این زمینه با مشکلات ناشی از ازدحام جمعیت روبه‌رو نشویم.


اعلام قراردادهای بخش‌های مختلف در پایان نمایشگاه


وی درخصوص قراردادهای مالی بخش‌های مختلف نمایشگاه نیز اظهار کرد: بعد از برپایی نمایشگاه تمامی هزینه‌ها از طریق سایت نمایشگاه و یا معاونت فرهنگی به اطلاع عموم می‌رسد.


امیرزاده با اشاره به اجاره مصلا برای برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: ما با مصلا 3 میلیارد و 750 میلیون تومان قرارداد بسته‌ایم که در این میان دو امتیاز تبلیغات و مواد غذایی به نمایشگاه واگذار شده است.


گفتنی است، سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته