دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 18:16
جهانگیری در مراسم هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید:

اگر کسی بخواهد به نظام خدشه‌ای وارد کند با سیل توده مردم رو به رو خواهد شد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی سخنان و اقدامات عده‌ای که تلاش می‌کنند این موضوع را القا کنند که جمهوری اسلامی ایران در حال فروپاشی است، گفت: شکل گیری این نظام با حضور ملت ایران بوده و این ملت پای نظام ایستاده و در تمامی بحران‌ها نیز به صحنه آمده و کشور را از چالش‌ها عبور داده‌است.
کد خبر : 274507

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه) در مراسم هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با تبریک میلاد امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) و گرامیداشت روز پاسدار و روز جانباز اظهار داشت: جانبازان حق بزرگی به گردن همه ما، نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی دارند
وی با اشاره به اینکه کشور امروز شرایط حساسی دارد، خاطر نشان کرد: عده ای در داخل کشور و عده ای در خارج بر این موضوع تمرکز داده اند که سرمایه اجتماعی کشور ، اعتماد عمومی و امید به آینده مردم را دچار آسیب کنند و از این طریق بتوانند به اهدافی که طراحی کرده اند دست یابند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: پیوستگی بی سابقه ای میان موضوعات، مسائل و چالش های کشور با مسائل موثر بین المللی و منطقه ای بوجود آمده و هر کدام از این مسائل خارجی می تواند بر مسائل اقتصادی و سیاسی کشور تاثیر بگذارد و برعکس آن نیز صادق است یعنی اگر بتوانیم مسائل داخلی را خوب مدیریت کنیم می تواند در عرصه بین المللی تاثیر گذار باشد و از بروز مسائل بین المللی برای کشورمان جلوگیری کنیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه هماهنگی قوا، انسجام داخلی و کسب رضایت مردم از اولویت های کشور است، تصریح کرد: وظیفه و مسئولیت مشترک همه مدیران دولت این است که سیاست های دولت را بصورت جدی پیگیری کنند و تلاش نمایند که نمایشی از کارآمدی دولت در جامعه ارائه گردد به گونه ای که هر کس به مجموعه دولت نگاه می کند احساس کند که دولت مجموعه ای کارآمد است و مردم کارآمدی دولت را در حل مشکلات و ارائه خدمات با کیفیت مطلوب می دانند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه ما باید از امید اجتماعی مردم پاسداری کنیم، افزود: تلاش وسیعی انجام می شود که مردم کشور را نسبت به آینده نگران کند و اگر مردم نسبت به آینده نگران شوند ممکن است اقداماتی صورت گیرد که از کنترل ما خارج باشد.
وی ادامه داد: مدیران باید از خود گذشتگی نشان دهند و اگر بتوانیم رضایت مردم را کسب کنیم مطمئن هستم که در پایان دوره مسئولیتمان در پیشگاه ملت و خداوند سرافراز خواهیم بود.
جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه مدیران باید علاوه بر تلاش برای حل مسائل مقطعی، آینده خوبی از کشور را ترسیم کنند به گونه ای که مردم بدانند ما اهداف بزرگی را دنبال می کنیم، خاطر نشان کرد: وقتی با التهابات متعدد روبرو می شویم نباید اسیر این التهابات شویم. ما زمانی موفق خواهیم بود که علاوه بر پرداختن به مسائل آنی و کوتاه مدت، چشم اندازی بلند مدت از موفقیت های کشور را نیز به ملت نوید بدهیم.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح برخی اولویت های دولت برای سال ۹۷ پرداخت و با تاکید بر اینکه این اولویت ها باید در دستور کار همه مدیران دولت باشد، افزود: یکی از این اولویت ها سیاست های اقتصاد مقاومتی است و باید تمام مصوباتی که در دو سه سال اخیر در چارچوب اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده با جدیت پیگیری شود.
معاون اول رییس جمهور تعامل سازنده با جهان و پیگیری برجام را از دیگر اولویت های سال جاری برشمرد و اظهار داشت: تصور آمریکایی ها این است که با خارج شدن از برجام ایران دچار مشکلات جدی می شود اما ما برای هر شرایطی برنامه ریزی و فکر کرده ایم و کمترین دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد البته مهم این است که مدیران پای کار باشند و از خودگذشتگی نشان دهند و این از خودگذشتگی در سخن نباشد بلکه مردانه پای عمل بایستند.
جهانگیری اضافه کرد: در این صورت است که حتی بدون برجام کمترین اتفاقی در زندگی مردم رخ نمی دهد و کسانی که از برجام خارج می شوند خودشان ضرر خواهند کرد.
وی به سیاست گذاری های دولت در بخش ارز نیز اشاره و خاطر نشان کرد: مهمترین موضوع در سیاست گذاری ارزی جدید دولت این است که قادر باشیم مدیریت منابع ارزی را در کشور انجام دهیم و انضباط و شفافیت بر بازار ارز کشور حاکم باشد.
معاون اول رییس جمهور حمایت از کالای ایرانی را از دیگر اولویت های مهم سال ۹۷ دانست و گفت: ممنوعیت دستگاه ها و شرکت های دولتی برای خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی آن وجود دارد و مبارزه جدی با قاچاق کالا از جمله اقدامات دولت برای حمایت از کالاهای داخلی خواهد بود.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود محدودیت منابع آب را از مهمترین مسائل سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: کارگروه مربوطه باید به موقع تصمیم گیری کند و مردم نباید معطل تصمیمات ما شوند.
وی از استانداران سراسر کشور خواست مدیریت منابع آب را جزو مهمترین دستور کارهای خود قرار دهند و اجازه ندهند که مشکلات جاری و روزمره به مسائل و چالش های امنیتی و اجتماعی برای کشور تبدیل شوند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هر مدیری باید مشکلات را در نقطه شروع ساماندهی و برای حل و فصل آن تلاش کند و اجازه ندهد که مشکلات به بحران تبدیل شوند و حل و فصل آن با هزینه های سنگین صورت گیرد.
جهانگیری از اصلاح نظام بانکی بعنوان یکی دیگر از برنامه ها و اولویت های دولت در سال ۹۷ یاد کرد و افزود: نظام بانکی بار سنگینی برای توسعه کشور بر دوش دارد البته انتظار داریم که بازار سرمایه نیز در این زمینه کمک کند.
وی اظهار داشت: در بخش استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای ۵۰ میلیارد دلار مذاکره صورت گرفته و ضمانت نامه استفاده از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس در دولت تصویب شده اما متاسفانه روند کار در برخی دستگاه ها به کندی پیش می رود که البته در این زمینه ارزیابی دقیقی صورت خواهد گرفت و اعلام خواهیم کرد که کدام دستگاه در این زمینه اخلال و کدام دستگاه به شکل مناسب همکاری می کند.
جهانگیری برنامه ریزی برای مقابله با آسیب های اجتماعی را از دیگر اولویت ها و برنامه های دولت برای سال جاری دانست و گفت: یکی دیگر از اولویت های دولت این است که طرح های بزرگ در کشور را تکمیل کند و بتوانیم در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی جشنی از راه اندازی طرح های بزرگ در کشور برگزار کنیم.
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه تحقق و اجرای اولویت ها و برنامه ریزی های دولت در سال ۹۷ نیازمند الزاماتی است، اظهار داشت: یکی از مهمترین الزامات احیاء و تقویت نهاد و جایگاه دولت با هدف تداوم حس دولت داری در مردم است.
معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از اتفاقات خطرناکی که در سالهای اخیر و بخصوص در دولت گذشته نیز در کشور رخ داده این است که تلاش وسیعی می شود که به مردم گفته شود دولت ندارید و کشور رها است تا مردم تصور کنند که مجموعه ای به نام دولت که به دنبال حل مسائل آنها و رفع دغدغه هایشان باشد در کشور وجود ندارد.
جهانگیری افزود: برخی تصور می کنند با تضعیف دولت به قدرت آنها افزوده می شود اما اگر نهاد دولت ضعیف شود هیچ نهاد دیگری در کشور قدرت پیدا نمی کند. دولت برای حفظ اقتدار خود باید در برابر بحران ها و مسائل به سرعت تصمیم گیری کند.
وی با اشاره به اقدام و تصمیم گیری دولت در خصوص مسائل ارزی خاطر نشان کرد: مگر می شود که نشست و نگاه کرد که نرخ ارز بالا می رود. مگر دولت می تواند نسبت به زندگی مردم بی تفاوت باشد.
جهانگیری اضافه کرد: با اجماع همه اعضای دولت، تصمیمات خوبی در خصوص ارز اتخاذ شد اما در خارج از کشور عده ای تلاش می کردند که القا کنند که طرح ساماندهی ارز طرحی شکست خورده است اما امروز با قاطعیت اعلام می کنم که این طرح حتماً موفق خواهد شد و چون این طرح به زندگی ۸۰ میلیون ایرانی مربوط است، دولت پای آن با اقتدار ایستاده است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برخی نیز می گویند که طرح شما مشابه طرح های گذشته است اما لازم است بگویم این طرح طرحی است که نقاط قوت طرح های گذشته را دارد و نقاط ضعف طرح های گذشته در آن وجود ندارد و دولت حتماً آن را با موفقیت اجرا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: همه مدیران دولت حتی اگر نظر کارشناسی مخالف با این طرح دارند نیز باید پای اجرای این طرح بایستند چرا که این طرح به حیثیت کل نظام وابسته است.
جهانگیری گفت: آمریکایی ها هر بازی که بخواهند شروع کنند ما با اتکا به این طرح آن را به شکست می کشانیم و همه مدیران و استانداران کشور موظفند از طرح های دولت حمایت کنند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مردم نیز از اجرای این طرح خوشحالند و باورشان این است که دولت در مواجهه با نوسانات ارز آمادگی کافی داشته و تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است، افزود: در سایر مسائل نظیر مسائل کازرون، زاینده رود، یزد،خوزستان و اصفهان نیز باید تصمیمات لازم با سرعت اتخاذ شود.
وی با اشاره به اعتراضات مردمی در کازرون، گفت: دولت که تصمیمی در این رابطه نگرفته است. باید حرف مردم را شنید و به آنان اطمینان داد. دولت که قصد ندارد تصمیمی مغایر با منافع مردم اتخاذ کند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید در مواجهه با مسائل مختلف با سرعت تصمیم گیری کنیم و اجازه ندهیم که مسائل به بحران تبدیل شود، افزود: دولت باید به موقع خود را در صحنه نشان دهد زیرا وقتی مسائل به بحران تبدیل می شود عده ای بر موج سوار می شوند و شعارهایی که خواسته ی آنهاست به مردم القاء می کنند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه زخم زلزله استان کرمانشاه باید التیام یابد، تصریح کرد: دولت آنچه در توان داشت برای استان کرمانشاه هزینه کرد و ما نباید اجازه دهیم که فردی در گوشه ای با استفاده از تبلیغات رسانه ای دولت را ضعیف جلوه دهد و در این زمینه گزارشی که اخیراً از صدا و سیما در این خصوص پخش شد نیز کاری اشتباه بود.
وی با تاکید بر اینکه باید گفتگوی ملی با هدف تقویت وحدت و انسجام را در کشور دنبال کنیم، خاطر نشان کرد: راهکارهای فنی همه مسائل کشور در دستگاه های اجرایی تدوین شده اما راهکار اصلی حل چالش ها راهکارهای سیاسی است یعنی همه جریانات سیاسی کشور باید دور هم جمع شود و وحدت و انسجام در کشور حاکم باشد.
جهانگیری افزود: متاسفانه عده ای نان خود را در حذف دیگری می بینند اما با تکیه بر انسجام هیچ مشکلی در کشور غیرقابل حل نخواهد بود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه ملی و فرابخشی به مسائل کشور، تصریح کرد: وقتی گفته می شود آب موضوع اصلی سال ۹۷ است یعنی همه دستگاه ها باید در این زمینه کمک کنند چرا که این موضوع با منافع ملی گره خورده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت لزوم تقویت حس مسئولیت پذیری و فرهنگ کار جمعی بر ضرورت عدم انتقال اختلاف نظرهای کارشناسی به بیرون از دولت تاکید کرد و گفت: در داخل جلسات بحث کارشناسی اشکالی ندارد اما انتظار داریم که اختلاف نظرهایی که موجب نگرانی مردم می شود به داخل جامعه منعکس نشود و هر کس که به این موضوع توجه نکند تخلف کرده و به دولت، نظام و روحیه مردم آسیب زده است.
جهانگیری بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در کشور تاکید کرد و گفت: توجه به ظرفیت بخش خصوصی از الزامات اصلی موفقیت در سال ۹۷ است و برای این موضوع پیش بینی هایی در بودجه انجام شده و علاوه بر آن بصورت کلی باور دولت این است که بخش خصوصی محور اصلی توسعه کشور است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی القائات مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال فروپاشی است، گفت: کسی که این گونه القاء می کند که نظام در حال فروپاشی است تا دیروز مسئول اداره کشور و رییس دولت بوده و مشکلات امروز نتیجه اقدامات و تصمیم گیری های آنهاست.
وی خطاب به آنها افزود: شما با این کشور چه کردید؟ منابع کشور را چگونه هزینه کردید؟ اما من نمی خواهم راجع به مسائل دیگری که گرفتار آن شده اید، حرف بزنم.
جهانگیری با اشاره به برخی سخنان تحریک آمیز از سوی این افراد که می گویند سیل در کشور در حال جاری شدن است و انقلابی بزرگتر از انقلاب سال ۵۷ در راه است، اظهار داشت: شما انقلاب می کنید شما سیل راه می اندازید شما نظام را تهدید می کنید به خودتان بیایید و حد و حدود خودتان را بشناسید.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ما پای نظام ایستاده ایم و با همه انتقاداتی که ممکن است به یکدیگر داشته باشیم تا پای جان ایستادگی خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم حریم نظام آسیب ببیند و رهبری نیز متعلق به همه ماست و پای رهبر معظم انقلاب ایستاده ایم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهید به حریم نظام خدشه ای وارد کنید با سیل توده مردم روبرو خواهید شد و نباید کسی که سالها با حمایت همین مسئولین و مردم در رأس امور اجرایی بوده امروز مطالبه گر باشد و اخطار دهد.
در این مراسم پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزرای کشور، نیرو، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی گزارشی از اقدامات سال گذشته و برنامه های دستگاه اجرایی خود برای سال جاری در کشور ارائه کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: اسحاق جهانگیری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته